Att göra något smått varje dag som mig framåt mot mitt mål
När jag påbörjade min forskarutbildning på Åbo Akademi höll Ped.dr Sven-Erik Hansén introduktionsföreläsning till oss nya forskare. Han sa många tänkvärda saker, god föreläsare som han är. Men det som passar in i detta sammanhang, är att han uppmanade oss forska en kvart om dagen, om vi inte hann mer. På det sättet skulle vi hålla oss "inne" i ämnet och inte efter pauser behöva börja om från början, vilket tar oerhört med tid i skrivskedet.
Samma tanke hade väl dessa pedagoger som introducerade "en kvart om dagen" till föräldrar. Meningen var föräldrar skulle läsa högt för sina barn. Ingen förälder kan v'äl säga att den inte har en kvart för sitt barn? Den kvarten skulle ändå vänja barnen vid att lyssna eller läsa något varje dag.
Nu har jag läst JP Jakonens (2016, s. 77-79) bok "Stressivapaa johtaja" och blivit påmind om detta goda råd. Jalonen uppmanar oss att hellre göra lite ofta, än mycket sällan. Detta passar speciellt bra in på när man börjar stora projekt, t ex skriva en bok, starta ett företag eller som nämnt skriva sin dr-avhandling eller vad det nu kan vara för var och en. Ibland räcker det att sätta sig vid datorn och ta tio andetag som stöd för koncentration, syretillförsel och energi.
Själv ska jag använda tanken för min ridning. Ibland känns det som om jag bara inte hade tid. Listan med vad som borde göras på gården är så lång varje dag. Mitt första mål blir att rykta och sadla med tanken att det räcker om jag rider fem minuter. Om det blir fem minuter eller mer spelar ingen roll. Det viktiga är att ta det första steget.
torsdag 7 september 2017
En stund om dagen
Labels:
företagsamhet,
Inre ledarskap
måndag 14 augusti 2017
Rödbetssoppa
Ingredienser
- 8 dl vatten
- växtbuljong
- 2-5 rödbetor (400g)
- 2-6 potatisar
- 1-2 lök
- en bit selleri
- 1/2 krossad svartpeppar
- 2 msk matgrädde
- grekisk jogurt eller creme fraiche
- Koka först rödbetorna med skal, 20 min i växtbuljong. Skala och skär i bitar. Du kan också skala och skära i tärningar före kokning om du vill.
- Lägg till potatisbitarna, hackad lök och selleri. Koka ytterligare 20 min tills grönsakerna mjuknat.
- Mixa till puré.
- Krydda och lägg till mjölkgrädde. Koka upp.
- Servera med en klick grekisk jogurt eller creme fraiche.
fredag 4 augusti 2017
Meillä on tallilla tällä hetkellä erittäin ahkera piirtäjä
Pinja, jonka tuotoksia näet tässä. Pinja täytti juuri 7v. joten jotkut piirustuksista on tehty aikaisemmin.
Jos saan valita suosikkini, se taitaa olla tämä. Pinja ja tilauksessa oleva cockeripentu 💓🐶 |
Olisiko tässä Pinja, äiti ja isä. Pinjalla tietenkin koiranpentu sylissä. |
torsdag 3 augusti 2017
Sommarens läger
I sommar hade vi två läger, det första lägret hade hoppning som tema och det andra lägret fördjupade vi oss i boken, Proffsryttarens ridlära.
Under hopplägret tränade vi sitsen och ridvägar. Vi hoppade för det mesta kors och satsade på kvalitet i sits och ridvägar. Vi hoppar ganska sällan med våra hästar, så vi poängterade hästarnas drive mot hindren och på deras självförtroende. Vi ville att de skulle tycka om att hoppa och satte dem inte i situationer de inte skulle klara av.
Förstås var vi ute i terrängen och gjorde många saker som hör till ett läger.
Även på dressyrlägret var temat kvalitet. Vi kombinerade teori med praktik så att vi höll en morgonpalaver med planering av dagen och teorigenomgång. Med teoretiskt intresserade, analytiska och målinriktade ridelever var detta en succé. 👌
Vi plockade ut lämpliga delar ur:
P. Hölzel, W. Höltzel & M. Plewa (1995). Proffsryttarens ridlära
speciellt satte vi tyngdpunkten på styckena kring motion, mental träning (avspänning, kroppskänsla, förberedande övningar, koncentration och positiv inställning) och grundläggande arbete (lösgjordhet och lydnad). Boken är gammal vid det här laget, men beskriver övningarna på ett trevligt sätt. Pragmatiker som jag är får jag alltid lite extra kicks av att förverkliga ridteori.
Under hopplägret tränade vi sitsen och ridvägar. Vi hoppade för det mesta kors och satsade på kvalitet i sits och ridvägar. Vi hoppar ganska sällan med våra hästar, så vi poängterade hästarnas drive mot hindren och på deras självförtroende. Vi ville att de skulle tycka om att hoppa och satte dem inte i situationer de inte skulle klara av.
Förstås var vi ute i terrängen och gjorde många saker som hör till ett läger.
Det blev enbart ett foto av hoppträningen. Ingen hade tid med att fota ;) |
Även på dressyrlägret var temat kvalitet. Vi kombinerade teori med praktik så att vi höll en morgonpalaver med planering av dagen och teorigenomgång. Med teoretiskt intresserade, analytiska och målinriktade ridelever var detta en succé. 👌
Vi plockade ut lämpliga delar ur:
P. Hölzel, W. Höltzel & M. Plewa (1995). Proffsryttarens ridlära
speciellt satte vi tyngdpunkten på styckena kring motion, mental träning (avspänning, kroppskänsla, förberedande övningar, koncentration och positiv inställning) och grundläggande arbete (lösgjordhet och lydnad). Boken är gammal vid det här laget, men beskriver övningarna på ett trevligt sätt. Pragmatiker som jag är får jag alltid lite extra kicks av att förverkliga ridteori.
onsdag 26 juli 2017
Jag sköter hönsen igen!
Jag och djurklubben med mig har nu som då skött om mina bekantas höns. Hönsrasen är en gammal stam från Piikkis, som var i risk att försvinna. Det blev väldigt populärt att ta av dem i privata små gårdar. De flesta lever ett riktigt gammaldags hönsliv. I dag fick jag fem ägg som tack för skötseln. Jag skulle väldigt gärna vilja ha egna höns, men så länge jag får sköta bekantas så är jag nöjd 😊
måndag 17 juli 2017
lördag 15 juli 2017
Att få sköta sin ridskolehäst; besvär eller ära?
Jag 7-8 år gör mig färdig för ridlektion med Härmeli. |
En sak som jag funderat på är ridstallet som "erbjudare av produkt" eller som en "service instans". Jag syftar på stallet som en plats för sadlade, genomridna och högt skolade "saker" som under lektionens gång ska prestera på högsta nivå, utan att värmas upp, utan att ryttaren behöver anstränga sig för att lära sig, utan att ryttaren behöver ta risken att bli smutsig genom skötsel av hästen eller det allra värsta, märka att ridning i sin enkelhet är relativt svårt att lära sig.
Vart försvann självrannsakan och självdisciplinen? Om man i misstag på 1970-talet klagade på hästen under en ridlektion - visades man porten! Om man behandlade hästen hårdhänt - visades man dörren, med orden från Strömsholms ridhusvägg "Där konsten tar slut, tar våldet vid". Det var en orättvis behandling av hästen som var otänkbar, jag skulle aldrig ha täckts eller vågat svära på en ridlektion! Skulle inte ens ha kommit på det! Samma disciplin krävdes av hästarna, de skulle bete sig, annars vispade spöet. Både pedagogiken, etologin och olika träningsmetoder gått framåt, vi vet att det finns mjuka metoder att skola djur. Ridläraren skriker inte heller röd i ansiktet till sina elever. Det fanns dock många bra saker, s k horsemanship, en tradition som överlevt och slipats under tusentals år som är värt att behålla i nutid!
Det var även otänkbart att tänka på sig själv före hästens välbefinnande. Man skulle ALLTID sköta hästen först innan man skötte sig själv. Värderingen av hästen var stor.
Under senaste 20 åren har vårt säkerhetsorienterat
tänkande ökat avsevärt. Vi har allt bättre utrustning, vilket är bra! Glöm hjälmarna med gummiband under hakan eller i värsta fall på hjälmen, gummistövlar utan tåförstärkning och säkerhetsvästar hade vi inte ens någon aning om. Fokusering på säkerhet med tanke på utrustning är tve-eggat. Att lära sig "läsa" hästar är också en säkerhetsfråga som inte får glömmas i rustningsivern.
En annan sak är att vi minskat på de s k stallflickorna som hade egna och kära sköthästar. Vissa hästskötare försvarade sina hästar svartsjukt och hade ibland svårt att dela dem med andra. Föräldrarna var rädda att barnen att barnen utnyttjades som billig arbetskraft och skattemasen undrade om skötarna kompenserades svart. Jag förstår att ridskolor övergick till utbildade hästskötare för hästarna. Personal kan ges ansvar, de har rutin att handskas med hästarna, lönefrågan blir klarare, hästarna blir proffsigt skötta och utrustningen hålls i skick. Ur stallägarens synvinkel löses säkerhetsfråganlättare så här. Elever ska undervisas, handledas, övervakas och allt som görs behöver dubbelkollas. Eleverna behöver läras att läsa hästens språk och reaktioner, lära sig rutiner s s rykta, putsa hovar, sadla och tränsa, leda hästen ut och in i boxen, sadelgjorden spännas, stigbyglarnas längd kontrolleras, samt kunna iaktta om hästen verkar sjuk, har sår eller känns varm i benen. Allt detta kräver koncentration, förutseende, aktivitet, styrka och teknik, ansvarstagande, ledarskap m m. Elever kan även råka ut för oväntade situationer och behöver läras problemlösning, prioritering och framförallt lära sig att reagera och agera. När en häst springer ut från boxen behöver man kunna analysera situationen snabbt och klura ut hur man får fast hästen utan att skrämma den allt längre bort.
Man tager vad man haver utrustning på 1970-talet. |
En annan sak är att vi minskat på de s k stallflickorna som hade egna och kära sköthästar. Vissa hästskötare försvarade sina hästar svartsjukt och hade ibland svårt att dela dem med andra. Föräldrarna var rädda att barnen att barnen utnyttjades som billig arbetskraft och skattemasen undrade om skötarna kompenserades svart. Jag förstår att ridskolor övergick till utbildade hästskötare för hästarna. Personal kan ges ansvar, de har rutin att handskas med hästarna, lönefrågan blir klarare, hästarna blir proffsigt skötta och utrustningen hålls i skick. Ur stallägarens synvinkel löses säkerhetsfråganlättare så här. Elever ska undervisas, handledas, övervakas och allt som görs behöver dubbelkollas. Eleverna behöver läras att läsa hästens språk och reaktioner, lära sig rutiner s s rykta, putsa hovar, sadla och tränsa, leda hästen ut och in i boxen, sadelgjorden spännas, stigbyglarnas längd kontrolleras, samt kunna iaktta om hästen verkar sjuk, har sår eller känns varm i benen. Allt detta kräver koncentration, förutseende, aktivitet, styrka och teknik, ansvarstagande, ledarskap m m. Elever kan även råka ut för oväntade situationer och behöver läras problemlösning, prioritering och framförallt lära sig att reagera och agera. När en häst springer ut från boxen behöver man kunna analysera situationen snabbt och klura ut hur man får fast hästen utan att skrämma den allt längre bort.
...>
Tyvärr är det så att man behöver få vara med hästar för att lära känna dem som djur, det är inget man lär sig under en timmes ridlektion. Att känna hästen tar mer än en livstid! Dessutom, ju bättre du förstår dig på hästen, destu bättre kan du förutse dens beteende och på så sätt minskar olycksrisken. Att sköta hästen, fodra den mm för dig närmare hästens värld.
Jag önskar att ingen
stallägaren någonsin ska behöva uppleva en olycka eller råka ut för
något som kan ses som dålig hästhållning. Ändå är jag fundersam över att om
vi "curlar" barnen överallt, kommer våra barn småningom att förlora många viktiga erfarenheter som behövs senare i livet.
Miia
Lahtinen (Hevosurheilu, 44/16) påtalar fenomenet där utländska
hopptränare (för 200-300€ i timmen) bjudits till Finland för att träna våra ungdomar och att en stor del av tränarens
värdefulla tid går till att bära bommar (i
bästa fall i sällskap med ridläraren), medan föräldrar och vänner samt fotografer sitter på
läktaren utan att röra ett finger.
Poängen
är, att lära genom att göra, verkar bortglömt. Att bygga en bana är
inte så enkelt att det inte skulle löna sig att delta, lyssna på
motiveringar, räkna steg och kolla rekommenderade ridvägar.
Lyssna
och följa med, utan att direkt bli undervisad! Samma gäller att titta på
hur andra gör. Följa lektioner, se vad ryttaren gör och lyssna på
lärarens instruktioner.
En
ridträning innehåller många olika delområden t ex psykologi, fysiologi,
fysik, etologi och teknik. Att hålla reda på alla områden under timmens
gång kan bli övermäktigt, men en lärare kan förenkla uppgiften, så att
den blir möjlig att genomföra.
Inspirerad av:
Hevosurheilu 44/2016, s. 5 "Puomit kuriin", Miia Lahtinen
onsdag 12 juli 2017
Lue sos. ped. hevostoiminta hanketyöni!
Labels:
Annikan pieni ratsastuskoulu,
Annikas lilla ridskola,
Djurklubb,
Häst och hundtidningen,
Hästar och Hästteman,
Ratsastus,
Ridning,
social-pedagogisk hästverksamhet,
Vårt stall
tisdag 4 juli 2017
Lite om våra hästars släkter
Unotar
f.1993 (mor Villen Tiina, far Uno)Vårt stamsto kallas Tara och heter Unotar på riktigt. Tara är född 1993 efter Villen-Tiina och Uno i Jalasjärvi.
Villen Tiina
Uno
var travhäst.Sukuposti
Vieteri, Murto
Taran Aurinko
Tara har fem föl av vilka jag har behållit två Bambi (Taran Aurinko, född 2008, far Ukkosen poika)och Mirella (Taran tyttö, född 2012 far Friisin Paletti). Tara har även ett föl med Auran Aapeli och ytterligare två föl med Friisin Paletti.
Auringon Valo
Min första bekantskap med Ukkosen poika kom via Auringon Valo, en unghäst som jag köpte av hans uppfödare Marjo Kylmänen. Auringon Valo var helbror med Ukkosen poika.Ukkosen poika
(mor Täti Moonika, Far Pikku Ukkonen). Ukkosen Poika kallas ofta UP. När Up föddes hade finska hästars färger minskat i antal och endel höll redan på att försvinna. UP föddes 1998 en stormig dag i juni och blev den fjärde voikkon i Finland på den tiden. De andra var Täti Moonika, Lantin Lento och Halokeeni. Alla har sitt ursprung i stoet Lilli f. 1957.Täti Moonika
Att Täti Moonikas mor också heter Lilli är en slump. Hon lär ha varit rödfux. Lilli lär tidigare ha varit ett vanligt hästnamn förr i tiden. Täti Moonika, som är 32 år idag, fick åtta föl varav Auringon Kajo blev den sista.Elektriciteten hade gått och det var mörkt i stallet när Marjo kom hem från jobbet. Hon berättar att det kändes overkligt när den ljusa, blåögda lilla varelsen med lockig man stod i boxen.
Friisin Paletti
(mor Far Ukkosen Poika)måndag 3 juli 2017
Oskar ordnade en utflykt för puppisarna
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)