torsdag 7 september 2017

En stund om dagen

Att göra något smått varje dag som mig framåt mot mitt mål

När jag påbörjade min forskarutbildning på Åbo Akademi höll Ped.dr Sven-Erik Hansén introduktionsföreläsning till oss nya forskare. Han sa många tänkvärda saker, god föreläsare som han är. Men det som passar in i detta sammanhang, är att han uppmanade oss forska en kvart om dagen, om vi inte hann mer. På det sättet skulle vi hålla oss "inne" i ämnet och inte efter pauser behöva börja om från början, vilket tar oerhört med tid i skrivskedet.

Samma tanke hade väl dessa pedagoger som introducerade "en kvart om dagen" till föräldrar. Meningen var föräldrar skulle läsa högt för sina barn. Ingen förälder kan v'äl säga att den inte har en kvart för sitt barn? Den kvarten skulle ändå vänja barnen vid att lyssna eller läsa något varje dag.

Nu har jag läst JP Jakonens (2016, s. 77-79) bok "Stressivapaa johtaja" och blivit påmind om detta goda råd. Jalonen uppmanar oss att hellre göra lite ofta, än mycket sällan. Detta passar speciellt bra in på när man börjar stora projekt, t ex skriva en bok, starta ett företag eller som nämnt skriva sin dr-avhandling eller vad det nu kan vara för var och en. Ibland räcker det att sätta sig vid datorn och ta tio andetag som stöd för koncentration, syretillförsel och energi.



Själv ska jag använda tanken för min ridning. Ibland känns det som om jag bara inte hade tid. Listan med vad som borde göras på gården är så lång varje dag. Mitt första mål blir att rykta och sadla  med tanken att det räcker om jag rider fem minuter. Om det blir fem minuter eller mer spelar ingen roll. Det viktiga är att ta det första steget.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar