lördag 22 november 2014

Vävtermer på svenska och finska

Färglade lite delar. Återkommer om bokens namn..


Svenska
Finska




1.     Sidostöd
sivupuut




2.     Varpbom
loimitukki




3.     Sträckbom
selkäpuu




4.     Bröstbom
rintapuu




5.     Knäbom
polvipuu




6.     Tygbom
kangastukki




7.     Slagbom
luha




8.     Anordning för topplattor
vipukehä




9.     Topplattor
vivut




10.  Solv/skaftkäpp
niisivarsi




11.  Lattor
välittäjät




12.  Anordning för trampor
polkusteline




13.  Trampor
polkuset




14.  Fotbräde
jalkalauta




15.  Pall, bänk
penkki




16.  Kilar
kiilat










Revstake
luomapuut




Rullställning
puolausteline




Avlänkning eller flätning
palmikoiminen




Ränning
loimu




Skäl
tiuhta




Skälpinne
tiuhtanappula




Lang
pohjukka




Skedkrok
pirtakoukku, kaidekoukku




Skedning
pirtaan pujottaminen




Rör
piinväli




Försked
käärinpirta




Förskedning
loimen pujottaminen käärinpirtaan




Skälkäpp
tiuhtavarpa




Skaftkäpp
niisivarsi




Solv
niisi




Solvkäpp
niisiminen




Solvning
niisintäohje




Solvordning
niisintäohje




Förknut
alkusolmu




Förknytning
alkusolmimimen




Bomtyg
aloitusliina




Trampuppnytning
polkusten sitominen




Strypknut
surmaussilmukka
estosolmulla




Hammarknut
vasarasolmu




Spolmaskin
puolauskone/laite




Nystkrona
vyyhdinpuu




Skyttel
sukkula




Dubbelskyttel
kaksoissukkula




Inslagstråd
kudelanka




Spännare
pingotin




Tråd
säie




2-trådig
2-säikeinen




Lingarn
pellavalanka




Blångarn
rohdinlanka




Skäktat lin
aivina




Lingarn nr 16
aivinalanka




Lärft
aivinakangas




Ullgarn
villalanka




Kamgarn
kampalanka




Kardgarn
karstalanka




Bomullsgarn
puuvillalanka




Fiskargarn
kalastajalanka
















































3 kommentarer:

  1. Hej:-) Så glad jag blev för översättningen som jag hittade här. Mycket besvär sparat för mig när jag inte själv behöver översätta alla termer. Jag går på Metropolias högskola i Helsingfors, läser till textildesigner. Vi har precis börjat med vävning och jag är rikssvensk. En del av de svenska termerna är också helt nya för mig. mvh Anna Tapper, Ohkola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din feedback! Så glad jag blev att någon har glädje av min översättning😊. Lycka till med dina studier och hör gärna av dig! Hälsn. Annika

      Radera
    2. Hej Annika. Förlåt att det dröjde med svaret. Jag kom tillbaka först nu eftersom vi haft andra ämnen och jag inte behövt vävtermer på ett tag. En kompis behövde hjälp med svenskläxan och därför tittade jag in hit igen. Har sparat din sida bland mina bokmärken. Denna gången fann jag inte rätt svar. Ordet jag sökte var Dubbelvävar vävda i skaftstyrning..

      Radera