Vi på Sagobacken är intresserade av forskningsmetoder. Personligen tycker jag att vi alla behöver veta mer om forskningsmetoder, för att kunna ta ställning till påståenden som grundar sig på forskning. Jag har lagt märke till att det är lätt att förivra sig, t ex när man studerar något, och tro att forskning=sanning, utan att förstå att forskning till stor del är en process med styrkor och svagheter.
Detta gör forskning så intressant, och svårt att genomföra, om man vill uppnå sanningen. Jag gick forskarutbildningen 2000-2004, doktorerade aldrig, men har haft en enorm nytta av den utbildningen. Det var nog den viktigaste i mitt liv sedan jag lärde mig läsa.
I Annikas Lilla Forskarskola kommer jag att presentera bassaker inom forskning. Något som vi hund- och hästägare har nytta av, och varför inte också slöjdare. Det var ju där allt började...
Vad är forskning? Kort och gott.
Forskningsmetoder
Analysmetoder
Begrepp inom forskning
måndag 30 mars 2020
Annikas Lilla Forskarskola
måndag 23 mars 2020
Raspning
Labels:
Hästar och Hästteman,
Hästskötsel,
Vårt stall
söndag 22 mars 2020
5. Modeller och teorier för individuell professionell utveckling
I forskningslitteraturen förenas
enligt Ojanen följande individuella egenskaper vid professionell
utveckling;
a) höga professionella förväntningar,
b) förmåga att ta risker,
c)
öppenhet inför förändringar,
d) öppenhet inför kritik,
e) vilja att
fortsättningsvis göra försök och små experiment i klassen,
f) starka kunskaper
om undervisningens tekniska aspekter och lärande,
g) starka ämneskunskaper och
h) tidigare goda erfarenheter av utvärdering.
Även Kansanen är inne på liknande
tankar om lärarens professionella utveckling i nivåer. I Kansanens modell för
lärarens pedagogiska tänkande ingår verksamhetsnivån (planering,
förverkligande, utvärdering), objektteoretiserandenivån och metateoretiska
nivån. På den lägre verksamhetsnivån är lärarens
lösningar grundade på dennes grundfärdigheter i olika situationer enligt
Kansanen. På den andra objekt teoretiserande nivån
studeras händelserna på verksamhetsnivån med stöd av teoretiska
begreppsmodeller. Detta fordrar både bemästring av både undervisningsämnet och
pedagogiken. På den tredje metanivån studeras de lösningar som gjorts i de
tidigare nivåerna, bildar synteser och reflekterar över motiv. Fostrans
värdefrågor och praktisk etik är centrala ämnen. När läraren avancerar till de
högre nivåerna innebär det att hennes verksamhetsgrunder samtidigt vetenskaplig
görs.
Förutom de tidigare refererade
forskarna har även Pickle tre aspekter i sin modell för lärarens professionella
utveckling. Pickle betonar i sin modell den yrkesmässiga, personliga och
verksamhetsinriktade dimensionen Med den
yrkesmässiga aspekten avser Pickle enligt Suonperä förmågan att strukturera
praktiska erfarenheter med hjälp av teorin. När undervisningserfarenheterna och
färdigheterna breddas är det klokt att fördjupa sig i vetenskapligt tankesätt,
forskningsresultat, likasom tänkandet och
praxis filosofi. På detta sätt fördjupar läraren sig i pedagogiska fenomen och
skapa förutsättningar för utvecklandet av en självständig yrkesfärdighet i rätt
riktning. I och med denna fördjupning lär sig läraren att undvika misslyckanden
och få till stånd verkningsfull fostran.
För att ytterligare bredda studiet
av lärares kompetensutveckling refereras Krokfors (1994, s. 61) modell för
handledningens referensram i lärarutbildningen. Krokfors beskriver Nivå I grundfärdigheter; didaktisk teori,
ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap. Nivå II består av nödvändiga
grundförutsättningar för handledning; kännedom om interaktionsmodeller, stöd av
utveckling till lärarpersonligheten och på nivå III förutsättningarna för
reflektiv handledning; pedagogisk filosofisk syn (personlig pedagogisk teori),
värderingar, normer, attityder. Av de andra har endast Pickle lyft fram
personligheten. Inte heller Krokfors nämner programutveckling som en viktig
färdighet för de blivande lärarna.
Inom slöjdpedagogiska forskningen
har man fokuserat på nivåer i tänkandet hos slöjdande personer eller personer
som är verksamma med slöjdundervisning. Lindfors kallar sin modell
slöjdverksamhet i hierarkiska nivåer vid kunskaps- och kompetensutveckling i
till exempel slöjd eller slöjdpedagogik, emedan Nygren-Landgärds eller
Suojanen inte använder uttrycket kompetensnivåer, även om deras modeller
kunde tolkas som sådana i detta arbete.
Lindfors har beskrivit slöjdverksamheten i hierarkiska nivåer vid kunskaps- och
kompetensutveckling i till exempel slöjd eller slöjdpedagogik. I denna modell
har Lindfors utelämnat den praktiska nivån. Den Praktiska
nivån kan jämföras med slöjdkonst. Den består av att utveckla och finslipa
unika slöjdhandlingar, vilka är medvetandegjorda och systematiserade. Lindfors kompetensnivåer är:
I)
Pysselnivån, där eventuell kunskaps- och
kompetensutveckling är omedveten,
II)
Produktionsnivån i vilken en utveckling av
kunskap om produktionsverksamhet och om arbetssamfundet sker (yrkeskompetens),
III)
Teknologiska nivån, i vilken utveckling av
läror sker (”ingenjörskompetens”),
IV)
Teoretiska nivån, på denna nivå utvecklar
man fakta inom vetenskapen (forskarkompetens)
V)
Vetenskapsteoretiska nivån, i vilken en
utveckling av vetenskapen sker (doktorskompetens).
På pysselnivån utvecklas således kunskap, men progressionen
är inte medveten. På produktionsnivån utvecklas kunskap och kompetens medvetet,
men ingen systematisk rapportering sker. På denna nivå har
slöjdaren/slöjdläraren uppnått yrkeskompetens. Det är först på den teknologiska
nivån som kunskapen systematiseras till läror och regler för
produktionsverksamhet eller undervisning i arbets- eller skolsamfundet, så
kallad ”ingenjörskompetens” i slöjd eller undervisningskonst. På den teoretiska
nivån utvecklas och rapporteras fakta på ett vetenskapligt sätt. Slöjdaren/slöjdläraren
erhåller forskarkompetens. På den högsta nivån, den vetenskapsteoretiska eller
metateoretiska, utvecklas kunskap om vetenskapen. Man kan utgående från denna
indelning tänka sig att den professionella läraren agerar närmast på produktions
eller teknologiska nivån.
Nygren-Landgärds beskriver nivåer i
tänkande inom slöjdlärarutbildningen. Nygren-Landgärds delar in tänkandet i
medvetet slöjdtänkande, slöjddidaktiskt tänkande och medvetet slöjdpedagogiskt
tänkande. En medvetet slöjdtänkande person utvecklar kunskap om
produktionsverksamheten. Han/hon analyserar och tänker medvetet på det aktuella
undervisningsinnehållet, till exempel på hur fingrarna arbetar och hur garnet
hålls i handen. Den medvetet slöjddidaktiskt tänkande personen utvecklar läran
om undervisning med ett slöjteknologiskt innehåll genom att fundera kring
frågor som; Hur förklarar jag hur jag gör? Hur, vad och när visar jag olika
moment? Den medvetet slöjdpedagogiskt tänkande personen utvecklar kunskapen om
ett slöjdteknologiskt undervisningsinnehåll i slöjdpedagogiskt sammanhang genom
att till exempel dryfta över frågor kring hur fostra eleven genom verksamheten
och varför, vad styr verksamheten, samt vilket intresse har samhället av
verksamheten.
Suojanen har utgående från Habermas delat in lärares reflektionen i 1) teknisk
reflektion (fi. tekninen; technical, 2) praktisk reflektion (fi.
tulkinnallinen; practical) och 3) kritisk reflektion (fi. kriittinen;
eng.critical). På den tekniska reflektionsnivån undervisar läraren utgående
från det föreliggande arbetet utan att dryfta varför han/hon undervisar det
eller hur han/hon kunde undervisa. Slöjdverksamheten är i och för sig trevlig
och slöjdaren kan uppleva livsglädje och med tiden utveckla sin tekniska
skicklighet. Slöjdaren kan däremot uppleva problem vid nya situationer,
eftersom hon inte lärt sig att transformera kunskap. På praktiska
reflektionsnivån studeras utöver det egna arbetet principiella lösningar för att förverkliga ett arbete. Man studerar
olika material och verktyg, införskaffande och skötsel av dem. På den kritiska
nivån utvärderas verksamheten i relation till produktion, ekonomi, sociala-
samt natur- och kulturmiljön. Speciell vikt sätts på slöjdarens moraliska och
etiska ansvar som konsument, planering och tillverkning, som innehavare av bred
helhetssyn på slöjdprocessen. Enligt Ojanen ska följderna av det
kritiska tänkandet synas som psykologiska förändringar, i förmåga till logiskt
tänkande och självständighet (”itse-ohjautuvuus”). Detta kunde tolkas så att
när de olika miljöaspekterna begrundas, så tar även den kritiskt tänkande
slöjdaren dessa i beaktande. På den kritiska reflektionsnivån reflekterar den
professionella experten över rättfärdigheten i sitt arbete, samt hur den egna
människo- och världsbilden fungerar. Målet är en medvetenhet om egen
verksamhet, observationer, tänkande och känsloprocesser. Genom kritisk
reflektion har experten möjlighet att omdefiniera sitt arbete och att utveckla
den teoretiska referensramen och världsbilden. Detta möjliggör förnyelse, när
professionaliteten (expertisen) grundar sig på personligheten som arbetsredskap
(Tiuraniemi).Samtidigt påtalar Folkesson, att
förhålla sig kritiskt till den egna rollen eller skapa distans till den kan
vara svårt. Men genom gemensam reflektion och kritisk granskning av
motsägelsefulla resonemang och dolda förutsättningar i skolorganisationen, kan
praktiska hinder synliggöras och övervinnas.
Alla forskare betonar inte reflektion, medvetenhet och
kritiskt tänkande i sin beskrivning av lärarens arbete, även om till exempel Niikko konstaterar att utvecklingen till lärare är till stor del beroende av
lärarens kapacitet till självutvärdering och reflektion, vilket i sin tur leder
till önskan att lösa problem med forskningsmässiga metoder.
Lahdes strukturerar innehållet i lärarens
grundfärdigheter gällande undervisning, så som behärskning av stoff,
kommunikationsfärdighet, förmåga att upprätthålla relationer, förmåga att hålla
social ordning samt motiverings- och aktiveringsförmåga, behärska de vanligaste
metoderna och tillämpa dem ändamålsenligt samt differentiera undervisningen och
planera långsiktigt, utvärdera resultat och flexibelt förändra sina
undervisningsarrangemang. Därutöver ska läraren kunna a) differentiera den
samhälleliga utvecklingen och vara medveten om sitt arbetes samhällspolitiska
betydelse och förmå främja den samhälleliga utvecklingen, vilket enligt Niikko även betonas i utländsk forskningslitteratur b) känna till
elevens allmänna utveckling och individuella faktorer som påverkar den, samt
kunna använda denna kunskap i sin fostran av eleverna till individuella
personligheter, c) behärska de pedagogiska begreppen och kunskapens struktur
samt d) vara en expert inom det egna undervisningsområdet och speciellt i
didaktik.
Raivola betonar lärarens roll som transformativ
intellektuell och reflektiv praktiker med en antropologisk syn eller fostrande
relation till eleven. Den transformativa, intellektuelle läraren definierades
ursprungligen av Giroux, med stöd av Freire, som en modern, intellektuell,
yrkesmänniska, som förenar teori och praktik.
Läraren är medveten om de ideologiska och praktiska förutsättningar som
påverkar arbetet. Läraren är även medveten om sin roll som legitimerare eller
motståndare till politiska, ekonomiska och sociala förmåner. Den reflekterande
praktikern förmår öka sin kunskap genom att söka samband, förklaringar och
förståelse för sina egna val, genom att förena dem med klassen, skolan och den
samhälleliga kontexten. Enligt Raivola (1994) är den pedagogiska teorin i
grunden en emancipatorisk teori. Mezirow ser en vidgning av horisonten och
förändring av synvinklar som fostrans och utbildningens allra viktigaste
uppgift enligt Raivola (1994). Sociologerna har tagit till användning begreppet
empowerment med vilken de avser uppvakning av en kritisk medvetenhet,
förståelse av och att få en egen röst gällande beslutfattande om sin egen
situation. Raivola betonar att fortgående utbildning och kontakt till
universitet är nödvändigt för läraren. Erfarna lärare ska få möjlighet att
delta i forskning och utvecklande verksamhet. Lärarens professionella uppgift
är enligt Raivola att; 1) stöda elevens lärande och tillväxt samt växa själv
för att kunna lära detta, 2) veta när, varför och hur verksamheten sker, 3)
upprätthålla sin personliga kraft för att få sina avsikter förverkligade samt
4) kunna och våga agera mot maktstrukturer och auktoriteter då rollen så
kräver.
Lahdes har
beskrivit undervisningens verksamhetsteori i tre skeden; 1) val av mål 2)
uppgörande av plan och 3) verksamhet utgående från planen. Lahdes ramfaktorer
är undervisningsämnets karaktär, undervisningens karaktär, elevernas
egenskaper, resurser, moraliska och politiska aspekter samt sociala och
affektiva ramfaktorer. Enligt Lahdes kan en lärares bristande behärskning av
undervisningsämnet leda till svårigheter i lärarens strävanden att handleda
eleven i behärskande av centrala kunskaps- och färdighetsstrukturer. Det är
dock målen som beskriver de centrala strukturerna. En lärare behöver även
kunskap om inlärningsteorier och inlärningspraxis.
Enligt Keskinen ger en utveckling av
inre modeller en möjlighet till förutsägelse som i praktiken betyder att den
verksamma personen kan redan innan situationen är verklig förbereda sig inför
något som inte går att förutse. Han kan så att säga ”gå händelserna i förväg”.
Den erfarna är förberedd för situationen där den oerfarna blir överraskad. Den
oerfarnes beslut gäller ofta operationer eller taktiska beslut. De erfarnas
beslut gäller oftare taktiska frågor och strategier.
Suonperä omtalar praxisgrundade
principer som lärare har. Det är beslut som har fötts i situationer
där verksamheten visat sig betydelsefull eller effektiv. Principerna kan
harmoniera med forskningsresultat eller teorier, men det är inte nödvändigtvis
så.
Labels:
Annika funderar,
Inre ledarskap,
Pedagogik,
Slöjdundervisning
4. Utveckling av lärares individuella professionalitet
Enligt tidigare diskussion anser en del forskare att en person som representerar en verksamhet av professionellt hög klass, är en person som strävar till att
utveckla verksamheten inifrån.
Diskussioner kring lärares utveckling har
förekommit före professionaliseringstankens uppkomst. Enligt Kari var en ödmjuk och ständigt självutvecklande lärare lärarutbildningens ideal
redan under seminarietiden, före läraryrkets akademisering i Finland på
1970-talet.
Enligt Komonen behöver lärares kompetensutveckling stödas genom utbildning och erfarenheter
som samlas under lärarutbildningstiden, i eget arbete och genom livserfarenhet.
Erfarenhet och utbildning garanterar dock inte en kompetensutveckling, utan
läraren bör medvetandegöra sina utvecklingsbehov och lära sig av sina
erfarenheter. Läraren kan således ställa sig personliga och vidare mål genom
kreativ problemlösning och därmed betraktas som en reflekterande praktiker.
I Finland och utomlands förekommer
forskning kring lärares utveckling och tillväxt i sitt arbete. Forskning har
visat på att lärare erfar olika skeden under sin karriär:
Niemis modell:
- grundar sig på undervisningen och
- lärarens reflektion över
- premisser i sin yrkespraxis,
- samt empirisk forskning i nyprofessionell anda.
Modellens centrala antaganden är: 1) Lärarens arbete ses som en fortgående
process av kunskapssökande. Läraren behöver färdigheter för fortgående
anskaffning av kunskap för att utifrån denna kunskap utveckla det egna arbetet.
2) Lärarens arbete grundar sig på en personligt införlivad och förstådd kunskap
samt vetenskapsgrund. 3) I lärarpraxis behövs många praktiska färdigheter, vilka förenas
med lärarens egen personlighet på ett meningsfullt sätt. Utveckling av
yrkesskicklighet är i nära relation till personligheten, men även till lärarens
kognitiva och metakognitiva färdigheter. 4) Lärarens arbete är etiskt till sitt
lynne, speciellt i relation till eleverna, men även i förhållande till val av
innehåll och metoder. Läraren bär ett ansvar för sina elevers utveckling, men
ansvaret sträcker sig även över den egna utvecklingen och yrkets utveckling. Även
beredskap för reflektion kan förutsättas av en representant för etiskt yrke.
Fortgående kunskapsinhämtning
innebär en breddning av kunskapsgrunden gällande det egna yrket och
nyinlärning. Niemi konstaterar att vi inte kan erbjuda lärare
ämneskunskap eller pedagogisk kunskap som skulle räcka livet ut. Å andra sidan
har lärarens möjligheter till och förutsättningar för professionell utveckling
i vardagsarbetet diskuterats. Problemet ses bestå i att lärarens egna
erfarenheter och vardagliga tänkande inte är en tillräcklig grund för att
förstå olika aspekter och uppnå hållbara lösningar, enligt Suojanen. Om skolans personal inte deltar aktivt i problemlösning och utveckling av
den egna undervisningen, utan lösningarna kommer externt, kan ingen verklig
andlig tillväxt ske. Skolorna erhåller då enbart irrationella
forskningsresultat, vilka svårligen uppfattas som relevanta för den egna
undervisningen eller inlärningen.
Enligt Folkesson har
lärare uppmanats söka sig till forskningslitteratur och där finna
”vetenskaplig” kunskap som svar på frågor som uppkommer i arbetet och därmed
har lärare förväntats utveckla och förbättra sin verksamhet.
I en sådan
situation blir läraren en person som i första hand implementerar förslag och
idéer från akademiska forskare. Lärare reduceras på så sätt till att bli skickliga ”tekniker”. Problemet blir då att forskningen riktas på
det som forskare är intresserade av, inte det som lärare anser sig behöva mer
kunskap om. Porter argumenterar för ett ökat samarbete mellan
lärare och universitet. Porter poängterar att grundforskning inom pedagogiska
vetenskapen behövs, men att pedagogiska frågor, läroplans innovationer,
undervisningsmetoder och olika tillnärmelsesätt på lärande måste utvecklas i
nära samarbete med skolorna. En personligt införlivad och förstådd kunskap samt
vetenskapsgrund ger möjlighet till en individuell och personlig utveckling av
det egna arbetet. Utan en vetenskapligt förankrad lärarverksamhet finns det
risk för att läraren använder sig enbart av färdiga modeller och anvisningar
vid problemsituationer.
Enligt Suojanen ger inte lärarens egna
erfarenheter och vardagliga tänkande en tillräcklig grund för att förstå olika
aspekter och uppnå hållbara lösningar. En av orsakerna till att
vardagstänkandet inte räcker till kan vara en brist på stimulans som behövs för
att utveckla tänkandet. Enligt Suojanen stannar inlärning, som
bygger enbart på vardagliga erfarenheter lätt inom ramarna för praktiken. För
att en utveckling skall ske behövs en teoretisk analys av verksamhetssystemet i
sin helhet, till vilken skolans arbetsuppgifter inbegrips.
tisdag 3 mars 2020
Suursiivous Sagobackenilla kevät 2020
Myydään kaikki keppihevoset.
Hevoset eri kuntoisia, jotkut melkein uusia. Hinta: 10-40€Annetaan ratsastussaappaita
Annetaan ratsastuskypäriä keppihevosleikkeihin. Huom. EI ratsastukseen.
måndag 24 februari 2020
Sagobackens Once in a blue moon "Madde"
Löytyisikö ratkaisu lainakoirasta?
Kun oman koiran pitäminen ei ole mahdollista, oli se syy mikä tahansa. Kiireet, työkuviot, perheenjäsenen allergia, ikä...
Cockeri on sosiaalinen rotu joka rakastaa toimintaa. Jos sinua kiinnostaa touhuta meidän ja cockereittemme kanssa, niin ota ihmeessä yhteyttä. Tapaan myös sanoa että meidän cockereilla riittää kyllä rakkautta muillekin kuin meille :)
Cockeri on sosiaalinen rotu joka rakastaa toimintaa. Jos sinua kiinnostaa touhuta meidän ja cockereittemme kanssa, niin ota ihmeessä yhteyttä. Tapaan myös sanoa että meidän cockereilla riittää kyllä rakkautta muillekin kuin meille :)
Lainakoira arkeen ja harrastamiseen
- Lenkkeilyyn
- Harrastuslajeihin
- Match-showhun
- Näyttelyihin
- Metsästykseen
fredag 21 februari 2020
Vi testade vattenterapi med Simon.
Vattenterapi, bassängterapi, vattenterapi med springmatta
Vi besöker Koira-apu Hukanhuoman
Vattenterapi är en utmärkt rehabiliteringsform som passar nästan alla hundar. Vi testade med Simon för jag ville lite kolla hans rörelser, speciellt i förebyggande syfte, när han blir äldre.
Vattenterapi passar utmärkt för att hålla upp schwung i utställningshundens bakben, men också som en del av hemmahundens skötsel. Om hunden dessutom gärna går i bassängen, så är det ju toppen. Jag kan tänka att alla mina hundar, men speciellt Lisa och Felix skulle tycka om det. Vi har dessutom ingen simhall för hundar i Åbotrakten mer. Tidigare var vi flera gånger per vinter och simmade där.
Speciellt bra är vattenterapi för:
- hundar som lider av led- och ryggproblem
- hundar som återhämtar sig efter skador och operation
- sporthundar ss. agility och hunddans
- hundar som bör gå ner i vikt
Genom att dra nytta av vattnets egenskaper kan man på vattenspringmattan bl.a.
- utöka ledernas rörelsebanor
- minska ledernas belastning
- möjliggöra återinlärning av normal gång t.ex. efter en operation
- stärka musklerna
- förbättra andnings- och blodcirkulationsorganismens kondition
- förbättra motoriken
För sporthundar är vattenbassängen med springmatta en bra träningsform eftersom man genom att dra nytta av vattnets egenskaper kan:
- stärka musklerna
- minska ledernas belastning som en bra motvikt till t ex agility)
- förbättra andnings- och blodcirkulationsorganismens kondition
- förbättra motorik, styrka och uthållighet
Även hundar med väldigt god kondition upplever det som fysiskt ansträngande att gå i vatten då vattenmotståndet är tillräckligt stort, och springmattans fart är tillräckligt hög.
Vattenterapi är även en bra träningsform då man vill förebygga bl.a. uppkomsten av eventuella ledproblem.
Labels:
engelsk cockerspaniel,
Hundar och Hundteman,
hundhälsa,
hundskötsel,
Koirat,
Koiratieto,
Simon,
Simon 'Elmers Goldmine Easy Friend',
Trimning och hundskötsel,
vattenterapi,
Våra hundar
torsdag 6 februari 2020
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)