tisdag 9 augusti 2016

Idag träffade jag artesanen och finsnickaren Meri Kärppälä (dockskåp).

Meri är min vän Annas dotter och idag fick jag se några av hennes arbeten, samt hennes fina arbetsrum. Här kommer några smakprov...

Dockskåpet i sin helhet
  

Meri i sitt arbetsrum.

Meri berättar att inspirationen till dockskåpet har hon fått av dockskåpstillverkaren, bloggaren och författaren Maria Malmström .


 Senare har ideérna kommit från t ex det egna hemmet, spisen i bilden ovan finns i köket,
skåp, bord och stolar i nedre bilden ser också bekanta ut.
 

 Igen bekanta möbler och katten känner jag igen! Dockorna och 
djuren är både inhandlade eller så har Meri fått dem som gåva.



 Spisen ovan var jättefin. Saknade nog en lite bättre kamera
 för att  möblerna skulle komma till sin rätt!

En av de många böcker Meri har om ämnet.


Meri har bearbetat många djur. Vissa rymdes i handflatan och någon var av nagels storlek. Ändå såg man genast vad det var för djur.
Jag blev jätteintresserad och beställde cockrar och hästar.

Tänk att ha en liten hylla fylld av "look alikes" på de egna djuren
 
sen började jag och drömma om hals- och armband m m.....




 Den här hästen följde med hem. Den liknade Bambi :)





 Meri berättar att intresset för träarbete väcktes i fem års ålder
när hon var med sin pappa i garaget och fick snickra.

Meri drömmer om att starta eget företag, 
men ser också framemot att få snickra med barn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar