tisdag 23 augusti 2016

FORMGIVNING som en del av slöjdprocessen


Formgivning

Orientering: 

1.      Vad ska vi göra?
2.       Vem ska jag jobba med?

  • Presentation av temahelheten, uppgiften
  • Arbetssätt: självständigt, par eller i grupp
 

Idéproduktion (Stimulerande impulser eller kreativ problemlösning) 



Rita skisser av hur uppgiften ska lösas. Exempek på skisser

·         utbyte av tankar – hjälper,  konkretiserar planen

Inspirationskällor:
  • konstverk, populärkonst, musik, filmer, berättelser, naturen, miljön, reklamer, utflykter, besök eller minnen
  • förnimmelser, föremål, former, strukturer, material och företeelser kan ge inspiration.

Begränsning av uppgiften.

EX 1.

Starta övning av slöjdprocessen, design och formgivning

  1. Tänk på en sak/djur/figur du tycker om. Teckna den 10 min
  2. Rita en  väska, 10 min enligt tema akola, fritid, sport..
  3. Placera in "saken" i produkten.  5 min
  4. Renrita din design  -> Formgivning. Ange noggranna mått och detaljer (ficka, dragkedja, handtag...). Använd linjal och måttband som hjälp 15 min.
  5. Gör en prototyp i verklig storlek av papper (stora rullen) i par, så att ni hjälper varandra att tillverka bådas produkter. Rita in "saken" i produkten. Fäst delarna med små tejpbitar. 30 min. Fota resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar