söndag 19 maj 2019

Några punkter som jag märkt hjälper att

finna ro i livet.



Att känna tacksamhet är en känsla

Att vara artig och tacka, är inte riktigt samma sak som att känna tacksamhet. Tacksamhet är så mycket mer. Tacksamhet betyder inte att allt är bra, att du är framgångsrik, frisk och vacker. Nej, det kan vara precis tvärtom. Tacksamhet kan förfinas av livets motgångar, förluster och misslyckanden. Jag brukar tänka att det finns alltid någon som har det bättre, men det finns också alltid någon som har det sämre än jag.

Att fokusera på frågor som varför just jag (oftast när det gäller något negativt), är fullständigt onödiga och gör mig arg. Varför inte just du? Varför tycker du att just du ska slippa?

Det finns människor som känner tacksamhet fast de råkat ut för saker vi inte ens vill tänka på. De kanske har förstått att inget i livet är självklart - svart eller vitt- och att utmaningar kräver tålamod. Att stampa i marken med världens raseriutbrott botar inte cancer, väcker inte döda eller tar bort ondskan från världen. Det kanske lugnar genom utloppet av frustration, men det ändra sällan något viktigt.



Den tacksamma känner hopp

Den tacksamma har inte gett upp. Livet är livet och när man lever sker saker. Den tacksamma ser utanför de mörka molnen och den svarta natten.

"Efter regn, kommer solsken". 

Allt är svartast om natten




Tacksamhet = här och nu

För att känna tacksamhet, behöver du glömma dina mål och planer, dina prestationer och listor för en stund. Koncentrera dig på att andas lågt nere och slappna av. Kan du känna tacksamhet för ditt hjärta, dina lungor och alla andra organ?


Tacksamhetsdagbok

Skriv ner några saker du är tacksam för varenda dag. Tacksamhetsdagboken är bra att ha den dagen när allt känns hopplöst. Den visar att det finns ett större perspektiv på ditt liv liv, än det som känns nu.

Tacksamhet

Jag tänker ofta på det, hur tacksamhet påverkar hur jag mår. När jag tänker på saker jag är tacksam för, blir listan ibland så lång att jag kunde fortsätta och fortsätta. När man börjar fokusera på tacksamhet, tänker man ofta på prestationer och ägodelar, människor och hälsa, globala värden.

Destu längre man håller på, så börjar tacksamhetens innersta väsen att smyga sig fram. En äkta tacksamhet för nuet, att få vara här just nu. Det betyder inte att allt är perfekt, långt ifrån. Det blir en alltmer djupare inre resa.



Att minnas

ljuspunkter i sitt liv

Att ge

Man blir inte enbart glad av att få, utan kanske ännu gladare av att ge. Att ge bort det vi inte behöver till någon som gör det, kan ge bl a en lättnadskänsla. Att ge gåvor och saker är ett sätt att visa sin tacksamhet på, visa sin uppskattning, men ord kan också fundera som gåvor. 

Att vara närvarande och lyssna aktivt, att visa äkta intresse kan värma länge. 
Att genuint se den andra, visa uppskattning för dens goda sidor kan lyfta någons dag.

Egentligen är den tid vi ger till andra, den finaste gåvan vi kan ge, det är också den som är mest begränsad. Vi kan inte ge av överflöd, för vi vet inte vad vi har. 

Likaså är andras tid en fin gåva till mig. 

Likaså är min egen tid en gåva till mig själv.



Vad motarbetar välmående?


Cynism
Rädsla
Negativ stress
Avundsjuka
Bitterhet
Passivitet
Offertankar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar