fredag 3 maj 2019

NU PÅ HÖSTEN ÄR MÅNGA AV OSS VÄLDIGT TRÖTTA..

Om hösten är mycket regning och dimmig som i år så blir man väldigt trött. Sommaren var ingen indiansommar precis, regnade mest.

Min mentor i hundskolning, polisen Sulo Oksanen fick oss lägergnällare ganska snabbt tysta genom att konstatera: "Det bästa med sommaren är att den är kort!".

Här följer klassiska tips för att orka lite bättre denna vinter.

Nu föregår vi och väntar inte på att vi blir deppade, tappar självförtroendet, känner oss hjälplösa och eländiga. Tröttheten kan gå så långt att man blir fysiskt sjuk, inte kan sova, inget känns längre bra, får ätstörningar, svårt att koncentrera sig, får problem med minnet, är ängslig och ångestfylld. För alla som varit nära utbränning eller upplevt det, vill inte dit. Man måste dock ta vara på varningstecknen. Utbrändhet är inte något att leka med.

Dessutom behöver det sägas, även om trötthet kan bero på vardagliga saker, att trötthet också kan vara tecken på sjukdom eller depression. Om du vanligtvis är energisk, social och intresserad av saker och ting, så kan din trötthet bero på järnbrist, men också brist på annat eller en sjukdom. Känner du att du behöver spö och morötter (som hästmänniska förstår du vad jag menar) för att orka så är något fel. Med facit i hand skulle jag själv nu ta brett blodprov och fortsätta därifrån. Jag hann få flera kroniska sjukdomar innan jag förstod att min trötthet inte var vanlig trötthet.

Oberoende gäller följande lista alla, frisk som sjuk ;)

Att tänka på vid vanlig trötthet, när du ännu kan förhindra att du blir utbränd eller sjuk.

Sömn är en del av livet. Vi sover en tredjedel av den.

Sömn är en njutning; ena lakan, vädrat sovrum, sovmorgnar och sköna tänjningar.

Sömn laddar batterierna. Om man inte sover eller sover för lite orkar man inte med studier eller jobb.

Sömn underlättar inlärning av kunskaper och färdigheter. Hjärnan behöver få tid att bearbeta det inlärda och den som är mycket trött kan bli klumpig och obalanserad.

Sömn är en säkerhetsfråga. När du är pigg har du bättre reaktions- och koncentrationsförmåga.

Sömn är frihet i sinnet. God sömn kan öka din kreativitet och din problemlösningsförmåga.

Sömn är biologi. Djur sover också. Livsfunktionerna blir långsammare och vår kroppstemperatur påverkas.

Under sömnen kan din kropp kämpa emot infektioner. Om all energi går till att pressa kroppen och sinnet, finns det ingen energi för att motarbeta infektioner. Alla försvarare är på jobb.

Att sova är som att sätta pengar på konto. Du investerar i dig själv. Att sova är inte att lata sig, utan en god hobby och en investering i livskvalitet.

Tankarna inspirerade av Partinen och Huovinen, Hyvä uni. 2007


Klassiska råd


Jag vet att råden är uttjatade, klassiska mm men bra i förebyggande syfte

RÖR PÅ DIG
Inte så stor skillnad vad du gör eller hur du rör på dig, men gå också ut i friska luften eller i naturen.

ÄT BRA
Ät bra mat; grönsaker och proteiner. Drick vatten!
Ät ller drick inte för att du är ledsen. Det kan sätta igång vanor som är svåra att ta sig ur.
Bra mat är grunden till allt!

SOV
8-10 timmar per dygn. Mer om sömnhygien

UMGÅS MED VÄNNER
Stäng inte in dig i ditt hem.

GÖR SAKER
Vad som helst! Det behöver inte vara stort när du är mycket trött. Men håll dig igång med små hemmajobb. Töm diskmaskinen, ordna en hylla i ett skåp. Gör något, fast det skulle vara hur lite kommer du att må bättre när du gjort det.

VÅGA DRÖMMA
Våga visualaisera det du drömmer. Skriv ner utan att fundera om det är möjligt, har jag råd, vågar jag. När man vågar drömma mår man bra och lär sig mera om sig själv. Drömmar ger antydningar om vad vi vill. När du beskriver din dröm utan spärrar kommer du att märka att vill jag det på riktigt. T ex om jag drömmer om att äga 15 hästar. Beskriver min dröm hur roligt det skulle vara. Hur jag sköter en, sen nästa, sen nästa.. Uh blir irriterad för jag hinner inte. Ok det var ingen dröm för mig.

RESPEKTERA VAD DU ÖNSKAR
För 30 år sedan skrev jag en lista med sju saker jag vill uppnå i mitt liv. Fem är uppnådda, en nästan och en är inte vettig med lite livserfarenhet i hand.

Tänk noga efter vad du önskar, önskningar har en tendens att uppfyllas för vi tänker på dem och de för och tankarna för oss mot dem. Tänk också efter vad du säger till dig själv!

SMÅ STEG MOT MÅLET
Ta första steget! Mer än så behöver du inte. Visualisera helheten. Gör en tankekarta över målet som helhet. Vill du t ex kunna rida på LättA nivå? Vad behövs? Kondition, stretching, träning, dela upp LättA momenten i moment. Analysera vad varje moment består av. Börja träna ett steg i taget.

GENOM STOCK OCH STEN
Du, din vilja kommer att prövas under vägen. Om du vill så stiger du upp efter fall och går vidare. Thats the only way👍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar