söndag 17 mars 2019

Skötsel av en cockerspanielvalp 1.

Den lilla cockervalpens skötsel


Jag vågar påstå att nästan alla cockeruppfödare har vänjt din valp vid att stå på trimningsbordet och att bli ompysslad. Den lilla valpen har också oftast blivit tvättad, blåstorkad (fönad), trimmad lite i ansiktet med maskin och förstås har klorna förkortats. Vi uppfödare önskar att våra valpar ska få så bra liv som möjligt och försöker därför hjälpa er valpköpare genom att förbereda valpen för vuxenlivet. 


Själv utnyttjar jag valparnas mamma och äldre hundar som förebilder för valparna. Om de får ha någon trygg vovve med sig går allt så mycket lättare. Nästa gång vågar man vara i duschen ensam också. Alla valpar saknar inte ens en äldre kompis med, utan tycker att allt är spännande och roligt. 


Valpens klor klipps redan som mycket liten.


När valpen sedan är hemma i sitt nya hem, kanske det inte går så lätt som hos uppfödaren. Den lilla valpen har så mycket nytt framför sig i sitt nya hem, tänk dig själv i valpens situation. Ta det därför lugnt i alla lägen. Presentera valpens plats, leksaker, mat och rastning med positivt lugn. I samma sinnesstämning prövar ni trimningsbordet, kelas en stund och så fortsätter ni nästa dag. Korta stunder av kel och uppmärksamhet. Jag har också en babyborste åt mina valpar och de älskar uppmärksamheten. 





💤   När Simon var liten prövade jag att vi tog en middagslur på trimningsbordet. Min tanke var att få honom att slappna av, att det skulle vara lätt att ta tassarna när han sov mm. En bra tanke jo, förutom att han blir fruktansvärt sömnig på trimningsbordet och har t o m somnat och tänkt falla stående om vi inte hunnit få tag i honom. 



🐶 Vänj valpen att vara på trimningsbordet
🐶 Hantera valpen 
🐶 Tänk på ditt kroppsspråk, slappna av 
🐶 Beröm och tacka 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar