måndag 19 september 2016

1. Från idé till färdigt plagg: Hur tillverkar man ett övre/nedre plagg i trikå?

 
Böcker om sömnad:




 
Ni kommer att jobba enligt det tema ni valt: Gruppen ett övre plagg samlas

Mjukis- eller mysbyxor, jazzbyxor, shorts, mikroshorts, kjol mm/


T-skjorta, collegeblus, college med huva, långärmad blus mm



I Design


  • Skissa  flera idéer. 
  • Skissa alternativa detaljer ss ficka, dragkedja, knapp, snören???

Kunskapsområden

 
Vad behöver jag veta eller kunna? Vad kan jag före jag börjar och vad behöver jag ta reda på?
  • Kan jag ta mått? 
  • Kan jag trä i maskin? 
  • Kan jag rita mönster? 
  • Kan jag grunderna i tillklippning? 
  • I vilken ordning ska jag sy ihop delarna?

  

Ta fram läroboken!

På sidan 202 och på sidorna 226-227 finns exempel på grundplagg att välja på.
Kom ihåg att du själv bestämmer t ex shortslängd, ärmlängd och detaljer.

Vill du sy en herrskjorta? Titta i Tekstiilitaito efter grundmönster!

Idéproduktion

Material och redskap. Kolla läget!

  
  • Gör en lista på material, detaljer och redskap du kunde använda  
  • Kontrollera vad vi har i skolan av det du behöver.
  • Välj en av idéerna som du vill fortsätta på!

Fundera kring din egen produkt;  


  • behov, användningstillfällen, teknologi, material, redskap och metod. 

Begränsning

Pröva att sy i trikåtyg med maskin. Funkar din idé?
 

  • Ta reda på fakta om ditt material

    Formgivning 

  • Rita en ritning på ditt plagg. Rita gärna så att proportionerna helst stämmer. Rita detaljerna tydligt.
  Visa hur långt du kommit till läraren!

Nu börjar det!

Måttagning

 Inköp av material

Mönsterkopiering

Tillklippning

Sömnad i trikå

Arbetsordningar (sömnadsanvisningar)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar