måndag 19 september 2016

3. Från idé till färdigt plagg: Mönsterkopiering

Fyll i mer information om ditt plagg

Rubrik_______________________ sidan_____

Läs texten om ditt plagg


vilket mönsterark finns mitt mönster?

vilken sida?

Med vilken färg är mina mönster uppritade?

Vilka delar behöver jag?

Vilka nummer har de?

Vilken storlek väljer jag?

Vilka tecken behöver jag rita?

Mönsterritning


Mönstren finns på mönsterark ____ (A eller B) sida ______ (1 eller 2).

Vilka mönsterdelar behöver du?
Nr ____Framstycke?
Nr ____Bakstycke?
Nr____Ärm?

Hur ser olika delar ut?

Byxor


Blus


Huva


Fickor




________________________
_________________________
__________________________
__________________________
__________________________

Du behöver:
  • Lärobok
  • Mönsterark
  • Mönsterplast
  • Permanent tusch
  • Sax


  1. Bred ut mönsterarket på bordet. 
  2. Sök fram delen du ska rita av. Liknar den bokens bild miniatyrbild på delen?
  3. Placera mönsterritningsplast ovanpå. Försök vara sparsam med plastet.
  4. Rita av alla delar på mönsterplast eller papper
  5. Använd permanent tusch eller blyerts, linjal om det behövs

Var noggrann med att rita ut ALLA markeringar/mönstertecken, t ex trådriktning, tygvikning, ärmmarkeringar.


Trådriktning   

Tygvikning           ___   ____   ____      

MF mitt fram eller   MB mitt bak        ____ . ____ . ____ .


Läs mer om mönstermarkeringar här.


  • Klipp ut mönstren när du är klar.
  • Du kan rita själv ytterligare delar, t ex fickor
  • Skriv ditt namn, mönsterdelens namn och storlek på varje del.
  • Ibland kan det vara bra att ha skrivit upp tidningens namn, nummer och år. Mönsterdelar kan blandas lätt.
  • Du kan prova mönstret när du klippt ut det. Fäst sömmar med små tejpbitar.
  • Nu kan du förlänga eller förkorta om det behövs.
  • Om du inte hinner starta tillklippningen genast, nåla ihop delarna med en knappnål eller sätt dem i en plastficka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar