söndag 31 juli 2016

Vilken känsla!

att få äta egenproducerad mat. Jag är ganska ny inom det här området, men lär mig mera hela tiden. Squash och potatis lyckades bra första och andra sommaren. Förra året fick jag just inga morötter, de några jag fick var runda bollar vilket var väldigt konstigt. I år får jag mina första rödbetor och ordentligt med morötter. Potatisen verkar lyckas i år också.

För tre år sedan hade vi så här tät skog på gården.

Vår gård är ju ursprungligen en skogstomt så vartefter hästarna röjer skogen, så fyller jag på med hästgödsel och utökar min trädgård. Det är många win-win situationer. Hästarna får pyssla och gnaga trädbark, äta rötter och löv. De hålls aktiva och får påfyllnad av mineraler från träden. Skogen luckras upp, blir öppnare och småningom betesmark plus att jag får ved till vintern. Någon skulle säkert hellre behålla skogen, men för mina ändamål passar bete bättre.

Samma vy tre år senare.

Det är en primitiv njutning att få skapa odlingsmark av egen hästgödsel och odla egna grönsaker. Goda är dom också!



Blåbär
Hallon
Jordgubbar
Krusbär
Lingon
Vinbär

Morot
Potatis
Rödbeta
Squash
Ärter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar