torsdag 28 juli 2016

Vi fixar hästarnas rastgårds botten

 Våra hästar har möjlighet att komma ut och in i stallet enligt egen önskan. Det är intressant att följa vilket väder de tycker minst om, vilka tidpunkter på dygnet de vill lägga sig, hur ofta de dricker o s v. Jag har lagt märke till att under heta sommardagar vill de stå inne hela dagen. Då gnabbas det inte, utan de ställer sig så att alla ryms! Tänk dig tre hästar i en box :) 

De är nästan aldrig inne på natten om jag inte tar in dem. De rör sig också mest under natten. På vintern tas de alltid in under natten, men sommarnätter får de vara ute. Eftersom våra hästar är av rasen finska hästar och är kallblod, så skulle de nog trivas ute på vinternätter också, men de behövs inne för att upprätthålla värmen i stallet, så att vattenledningarna inte fryser.

Våra hästar tar sig en eftermiddags tupplur varje dag. Om jag tar in dem i egna boxar så kan de alla lägga sig på samma gång. Det är inte en gång som jag blivit skrämd att det kanske hänt något, att jag tror de är sjuka eller dylikt när de bara vilar. Man brukar säga att gamla hästar inte vill lägga sig, men vår Tara ligger nog nästan varje dag. Hästar kan vila stående också. de låser sina knän så de hålls uppe fast de sover en stund.



  Mirella har en egen ytterdörr i sin box och det är i hennes box som de brukar svalka sig under heta sommardagar. Det att tre hästar trampar ut och in genom hennes box sätter underlaget utanför hennes dörr i hård påfrestning. Underlaget har ursprungligen varit sepel, men under tre år har det blandats med torv från boxarna och mull från skogen. Vi har också haft översvämningar vid vägen bredvid hagen, som jag trott var ursprungliga problemet. Nu när vi grävde lite visade sig att det även kommer vatten underifrån. Nu satt vi rör med små hål i, mycket sand, tyg och sepel. Ovanpå allt satt vi samma sand som på ridplan. Ursrungligen ville jag inte ha finsand utan tänkte sätta barkflis, men eftersom inte hästarna äter sin mat här, så får det vara sand tills jag fixar bark av egna träd.

Nu gäller det att hålla sanden ren, d v s vi får ta städning av sandplatsen i vår agenda varje dag. Men, jag tror att den kommer att bli hästarnas nya favoritplats. Tänk att ha en ren plats att rulla sig i varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar