fredag 26 december 2014

Jag gör om en vinterjacka

 
Jag köpte jackan på rea...

 
Jag hann använda jackan bara ett par gånger när dragkedjan hoppade ur. 

 Det brukar jag fixa, men när ett par tänder föll bort från dragkedjan, så visste jag att det var kört.

Jag klippte bort dragkedjan.

Att sprätta upp den skulle ha varit ett alternativ, men det är väldigt arbetsdrygt. Jag ville pröva alternativa lösningar. Lite rädd var jag också att fodret skulle öppna sig och dun flyga ut.

 Jag planerade att sätta in stickade spoaler och klippte upp ärmen i mitten utan sy en "säkerhetssöm". Det gick som jag anade, en massa elektriska dun började flyga omkring. Jättejobbigt och gjorde det inte lättare att andas, flunssig som jag är. Sick-sackade kanterna. (Du ser dammsugaren i bakgrunden).

Den högra ärmen sprättade jag först sid- och ärmsidsömmen. Sprättade sedan loss ärmarna.  Bara några dun smög sig ut.

Sydde en "säkerhetssöm" bredvis prydnadssömmen, mitt på ärmen.

Klippte upp mellan sömmarna.

Placerade stickade spoalen rätsida mot rätsida på ärmen.

Sydde med raksom 1cm från kanten.

 

Nästa gång ska jag sy dragkedjan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar