Fantasiklänningar
Under hösten 2014 påbörjade vi ett fantasiklänningstema i åk 7.
Målen är
- fantasi och kreativitet
- samarbete i grupp
- mod och risktagning
- ekologiskt tänkande och återanvändning
- träna användning av symaskin (nya modeller för många)
- fotografering, sminkning, posering
fantasi och kreativitet
- var och en skissade upp fantasiklänningar själva, vi var inte nöjda med det första självklara skisserna utan försökte söka djupare i fantasin.
- skissningen var en kreativ process där man inte behövde bry sig om det skulle gå att tillverka plaggen eller inte
samarbete i grupp
- nästa vecka delades eleverna i grupper på 3-4.
- eleverna tog fram sina skisser och visade dem till sin grupp
- grupperna studerade skisserna och skissade upp en gemensam skiss med idéer av varandra
mod och risktagning
- nu gällde det att våga börja tillverka plagget
- inga tekniska råd gavs, men alla källor är tillåtna, allt från böcker till it
- alla konstruktionssätt är tillåtna, mönster får användas, man fick drapera direkt på modellen, återanvända gamla plagg...
- testa, pröva, uppfinn eller "misslyckas" Allt uppmuntras!
ekologiskt tänkande och återanvändning
- mest rotade vi i restlådor, sökte i garderober, loppisar efter använda plagg...
- vi funderade på vad som blir över i vardagen, kaffepåsar, tidningspapper, cd-skivor, karamellpapper, resttyger,
- vi funderade om det finns det något i naturen vi kan använda?
- vi kollade textilsalens många skåp, vad har vi mycket av? Vad håller på att bli gammalt (torka)? Vad har inte gått åt? Vi hittade tygfärger, tidningar, luciaglitter som gått sönder...
- vi undvek in i det sista att köpa något eller att använda något nytt
- vi kommer dessutom att återanvända klänningarna en gång till efter att projektet är avslutat
fotografering, sminkning, posering
- vi tänkte ut ett tema för varje plagg
- planerade bakgrunden
- funderade på poséer
- fotade med iPad
- liten videosnutt av varje plagg
-
Klicka här så får de se mer av gruppernas arbete!
|
Medeltidsinspirerat. |
|
Åbo slott. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar