PRISSÄTTNING
ur kostnadssynvinkel
Vad beror en varas pris på?Direkta kostnader
- tillverkning
- förpackning
Indirekta kostnader
- lagringskostnader
- försäljningskostnader (reklam, löner)
Priset påverkas av (Prispolitik)
- kostnad för produkt (se ovan)
- konsumentefterfrågan
- konkurrenter
- samhället
MARKNADSFÖRING
Marknadsföringens arbetsuppgifter
2. Marknadssegmentering (analys av olika delgrupper av konsumenter som kan utgöra målgrupper för marknadsföringen av en vara eller tjänst). Vem konsumerar produkten? Vem köper? Vem besluter om köpet/konsumtionen? Vem behöver eller gör anspråk på produkten? Möter den konsumentens
- fysiologiska behov?
- säkerhets och trygghetsbehov?
- tillhörighet och kärlek?
- uppskattnings och prestigebehov?
- behov att förverkliga sig själv?
4. Bearbetning av målgrupper (uppfylla målen för marknadsföringen)
5. Marknadsföra sig själv (marknadsföringsfunktionen och dess verks., samt ide till övriga instanser och organisationer).
Marknadsföring är kommunikation
Opersonlig kommnikation
reklam, pr, artiklar i dagstidn och tidskrifter, intervjuer i press, media, kataloger m mPersonlig kommunikation
personlig försäljning, pr-personal, möten, mässor, konferensser, utställningarUr: Calonius, Grönros, Lindqvist: Dagens marknadsföring.
Stark marknadsförig kan få oss att köpa produkter vi inte behöver, produkter (modekläder) som tär på miljön eller är farliga (mediciner som vi inte behöver)
Grundregler för marknadsföring
förenligt med gällande lag,socialt ansvar
god sed
spelar ej på rädsla och fruktan
övertro eller vidskepelse
på våld
får ej vilseleda
får ej missbruka forskningsresultat eller vet litteratur
får ej missbruka barns och ungdomars bristande erfarenhet, naturtrogenhet eller lojalitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar