måndag 6 februari 2023

Mind Riders: 5 H / BASAS

 Suomeksi:

5H

  1. Hengitä
  2. Hymyile
  3. Huomio hyvään
  4. Hyväksy
  5. Hiljenny
Fritt översatt
Andas, le, fokus på det goda, acceptans, lugn

Följande är mina spontana tankar kring 5H. Suski Fagerström förklarar dem väldigt bra, hur det påverkar vår hjärna och vår kropp och hur kan använda dem medvetet. 

Om det är något som är typiskt på en ridlektion (med medveten lärare) så är det att hen uppmanar ryttaren att andas. Det händer nämligen lätt att vi håller andan när vi är spända, men också när vi riktigt koncentrerar oss. Jag brukar skoja att man får akta att man inte faller av p g a syrebrist. Andningen är således viktig, men en ytlig andning där axlarna höjs och där man drar in luft bara i övre luftvägarna, kan faktiskt göra det värre. Det är riktigt äkta stressandning! När man andas på ett bra sätt är det som man skulle vara en sångare, djupt från magen till ryggen. Axlarna behöver inte alls höjas. 

När vi ler lugnar vi vårt system. En händelse har svetsat sig i mitt minne i över 20 år. Jag var och tittade på FM i dressyr och glömmer aldrig prisutdelningen. En häst var speciellt skärrad och stegrade sig och betedde sig allmänt oroligt. Det som etsade sig i mitt minne var inte placeringen, utan att ryttaren LOG. Log hon för att lugna sig, var hon medveten om leendets effekt, förstod hon hästen och log för att de ändå klarat sig så bra eller log hon för att alternativet inte skulle ha sett så snyggt ut? Vad som är är svaret så gjorde hon sig och hästen en stor tjänst genom att le. Hon lugnade sig själv ->hästen, det såg trevligt ut och hon tappade inte nerverna. Hon vann på ett leende! 

Har du hört om filmen som handlar om att sätta fart på det goda? Det handlar om att göra goda gärningar för andra och om alla gör några goda gärningar till varandra, vilken massiv effekt det har till slut när det sprid. I 5H fokuserar man på det goda. Det finns alltid något gott i allt. I varje händelse, från sk misstag till misslyckanden. Alltid vill vi inte acceptera det när det händer hemska saker, men det betyder inte att t ex krig är gott, utan som jag tolkar det, så finns det gott i enstaka händelser som kan ske inom det hemska. Någon ser, hjälper, räddar, stöder... 

Det finns också alltid gott här och nu. Genom att tänka på dem kan du slappna av din stressade hjärna och kropp. Just nu kan jag inte låta bli att tänka på Galyna (min fb-cockeruppfödarvän i Ukraina). Hon bakar och kockar genast hon får chansen, hennes hundar är fortfarande omskötta, hon för mat och hjälper andra varje dag, trots att hon bor mitt i en krigszon och det händer hela tiden runt henne. Det är så hemskt att jag inte skriver mer om det nu, men om någon fokuserar på det goda så är det hon. Hon har berättat att det är medvetet.

Att acceptera saker hjälper oss att lugna ner oss. När vi accepterar utgångspunkten, realiteter, oss själva och andra så påverkar det oss positivt. Vi kan börja tänka, planera och se framåt.

Lugn, tystnad på både inre och yttre plan. Tankarna för mig mot ett meditativt tillstånd där man slutar lyssna på den störande papegojan på axeln. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar