torsdag 6 december 2018

Sitsen är alltid aktuell

Det hänger på sitsen! Utan sits, ingen ridning.

Sitsen är närmast hästen. Ben och armar, samt huvudet är längre ifrån. De påverkar hästen, men kan ge signaler som är motstridiga med sitsen. Hästen kan lära sig att inte bry sig om motstridiga hjälper, men det orsakar huvudbry och kan leda till att hästen försöker låta bli att lyssna på "allt" som ryttaren signalerar. En vanlig ryttare behöver ingen till sin spets känslig Ferrari-häst, men alla behöver undvika motstridighet i sin kommunikation. Tydliga hjälper hjälper hästen att slappna av, koncentrera sig och lära sig mer. Den har också lättare att försöka sitt yttersta. Logiskt eller? En förvirrad häst har det hemskt.

Bambi tre år försöker komma underfund med Viktors hjälper. Jag stöder från marken, genom att vädja till kommandon vi jobbat med från marken.


Att känna till vinklar, lodrätt och vågrätt är lätare att förstå från marken, men för att befästa det i minnet och muskelminnet behövs upprepad lyckad övning.


Att öva trav utan stigbyglar är nyttigt på många sätt.


Rätt sits är lätt i teorin, men svår att förverkliga. 

Vi tolkar, har en känsla av rätt sits som inte stämmer i verkligheten. Det kan vara svårt att uppfatta när man sitter rakt, hur starka de egna hjälperna är, hur mycket man kompenserar smärtor och skador... Det kan vara vanor man lagt till som t ex ridläraren inte påpekat eller som man inte uppfattat. Vissa dåliga vanor, som att trycka med knän, kan pågå länge, innan man får det bortlärt. Man lär sig saker som man aldrig lärt sig medvetet. Ibland blir man medveten om sina spänningar, sina kroppsliga utmaningar först på hästryggen, när hästen visar att den inte förstår.


 En av de stora svårigheterna är att trots att alla runt oss och även vi själva ser att sitsen är fel så kan det vara otroligt svårt att rätta till. Det kan nämligen vara svårt att hitta orsaken till felet. Det är kanske inte där man tror. En hård hand, klämmande knän eller osymmetriska hjälper kan vara tecken på något annat än att man inte förstår. Själv hade jag hård vänster hand och spänt knä utan att veta om det. Hur mycket jag än försökte slappna av så spände kroppen till. Senare visade det sig att problemet låg i nackens kotor och svåra smärtor. Det är så lätt att anta att problemet ligger i brist på kunskap eller motivation, koncentrationssvårigheter...

Sitsen påverkar vår ridning mest av allt!


  • Sitsen påverkar hästen! När du sitter rätt, kan hästen frigöra sina rörelser. När något i sitsen strävar emot, så ser man det på hästens rörelser. Det är som att köra bil med handbromsen på eller hålla andan medan man springer. Det är väldigt tärande på kroppen, jobbigt och leder inte till något gott. Det har inget att göra med förhållande hjälper eller samling.

  • Sitsen är en pågående utmaning! Även proffsen vill utveckla sin sits för att få exakthet, styrka och schwung i hästens rörelser.

  • Sitsen kan alltid förbättras! Det är en del av den s k träningsdelen inom sporten. Att rida är inte enbart hästens aktivitet, utan också din.

  • Sitsen påverkas av ditt liv. Hur mycket sitter du vid datorn? Har du skador? År du trött, har du huvudvärk, nackspänningar? Har du varit med om en olycka?
Min egen upplevelse är att det är bra att gå många trappor neråt, nästan "starta om" efter en olycka/operation. De gånger jag inte gjort det har jag fått ångra mig.  När jag sett det som en möjlighet och byggt grunden ordentligt på nytt har jag fått något i stället för den tid jag förlorat. Jag har t ex vänt mig till fysioterapeut och fått hjälp med att lösa spänningar och fel i rörelsescheman som uppkommit av smärtor. Det är bra att komma ihåg att vi har alla våra personliga utmaningar och starka sidor


Läs mer om hur jobba med sitsen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar