fredag 10 januari 2014

Inredning

Mina mål är:

  • låg budget
  • hemtrevligt
  • gör så mycket som möjligt själv

 

Radhustvåa

 Först var vi två + Totte. Sen föddes också Oskar.

Gardiner

Sydde nytt tyg över gammal grillhandske och pannlapp.

 
Matchande underlag till brödkorgen.


Fick täcke och filt  (Kaarina Nikkanen) till julklapp. Sydde matchande dynor och gardiner till.


Målade påslakan till oss när vi sällskapat i två år. Motivet är inspirerat från Tove Janssons Cedric i Mumindalen.

Vår jul på den tiden

Egnahemshus

Ritade och planerade bottnet själva. Mitt barndoms sommarställe gav inspiration.  Vi byggde också själv av råmaterial.

Köket

Sommar: Sydde kappa till köket. Av samma tyg fanns även kerni dukar. Sydde en kappa med guldstjärnor till julen. Ville sy den i triangelform i fållen.

 

Vardagsrummet

Jag hade tidigare vävt två nästan likadana plädar när jag studerade vävning under ett år i hemslöjdsskola. Den andra fick mina föräldrar.

 

Gardinerna fick "knaggar". Gardinstången är mycket gammal. Ett minne av en gammal släkting.

  

Min favoritplats under studietiden. Jag  bredde ut mina papper och böcker över hela golvet för att se en helhet i min avhandling.

En vy från vardagsrummet. Det gick över 16m tyg till gardinerna. Sydde dem med skrynkningsband upptill.


Duschrummet fick nysydda handdukar, virkade korgar och en virkad matta av resttyger.


Svarta sängen flyttades i  gästrummet. På den ett sängtäcke som jag sytt tidigare svarta kanter till.


Gästrummet 

var lekrum när vi inte hade gäster. Mest poppis var lego. I bakgrunden mina föräldrars soffa från 1960-talet. Den var då överklädd med grönt tyg. Vi klädde den i blå-vit rutigt tyg.

 Hittade en färdig skumgummirulle i en butik och klädde den i samma tyg.
De vita gardinerna fick blå-vitrutade band.


Toa uppe

Fick inspiration från kakelbården och målade själv porslin för tandborstar och bommullspinnar.


Testade även att göra egna tvålar. Materialet från Tiimari.


Pojkarnas rum

Jag hade  sytt en rullgardin med självvirkad spets på åk 9 när jag gick i skolan. Nu ville jag pröva igen och sydde en till pojkarnas rum. Funkade bra!



Det blev inte så mycket tyg över... och för att lugna effekten lite gjorde jag ett lapptäcke till Oskar av samma tyg. Min kompis Liisa broderade en tavla till Oskar när han fyllde ett.
 












Parhus.

 Målet var att använda så mycket gammalt som möjligt, vara så sparsam som möjligt, men ändå skapa ett hem.

Före


  


              


Ytterdörren


Ytterdörren hade ett glas. Kom ihåg att jag fått virkade spetsar av min barndomskompis Mias mormor. Tyckte att det skulle vara roligt att använda den här.

Tyvärr blev  Sotis separationsångest värre när vi flyttade. Han rev ner gardinen gång efter gång. Till slut fanns det inget kvar av dem. (Jag sydde två likadana).


På melladörren virkade jag en krans med små blommor och gjorde en rosett av den lilla spetsbit jag hade kvar.

Vardagsrummet

 Flytten kom med fart på skärtorsdag. Inga butiker höll öppet, enbart Lidl så länge att jag hann köpa en stor målfärgskanistrar i vitt. Vi satte i gång och målade vardagsrummet först.
  •  Gardinerna sydde jag till vårt förra hus, men passade här.
  • Soffan köpte vi på Ikea. 
  • Stolen är vår gamla gula, som jag klädde över med konstgjord läder.
  • Bordet är mitt gamla sybord, tidigare mina föräldrars vardagsrumsbord på 1960-70 talet, som vi målade med ett tjockt lager av svart målfärg.
  • Till väggen ovan soffan virkade jag en "rya" av bomullsgarn och öppnat papperssnöre.
  • Stolarna har jag köpt för min första lön sen jag flyttade till Åbo.
  • Vardagsrumsbordet gjorde min far av våra gästars skor.
  •  


 

Jag älskar böcker.
 
  • Den vita stolen fanns i min pappas fasters hem. Den var grön på den tiden. Jag klädde om den i vit konstgjort läder. 
  • Dynan är sydd i ryateknik och har samma läder på baksidan som stolen. 
  • Mattan virkade jag av mattväfft.
  • Min far tillverkade soffbordet av hästskor.

  

Köket

   
  • Köksmöblerna följde med från vårt gamla hem.
  • Mattan ovan och lampan hittade jag på vår gamla sommarvilla.
  • Den nötta parketten målade jag med betongfärg. 
  • Självsydda gardiner förstås från vårt gamla hem.


Stickad disktrasa av ekologiskt odlad Bambu garn. Borde passa som disktrasa för den lär vara anti-bakteriell.





Virkade mattan nedan av gamla t-skjortor som jag klippte i remsor

Under studietiden i Kvevlax hemslöjdsskola vävde jag linnehanddukar som jag sparat många år. Nu tog jag dem äntligen i användning. De blir ju bara bättre med åren.

Stickade en pannlapp med räta maskor och 6 trådar av restgarn. Nåltovade ett hjärta med hjälp av pepparkaksform. Jag har inte använt den så mycket, för den innehåller även syntetiskt material. Om jag skulle göra den nu så skulle jag sticka den i Huopanen eller annat ullgarn som tovar sig, eller flera lager av ullgarn.




Viktors kommande rum. Söt tapet och bård, men kanske inte till en ung kille som älskar musik. Vi målade rakt över.

 
 



Ute på gården
sydde dynor med båttema  till gåva, men de fick posera hemma först.
 

 
Sen ett kort till

 Hallen uppe

Före

 

Efter




Min kalender fick en läderrosett.

Kanske något för lekstugan

Trädgården


Torp - Stockhus

Före










Trädgårdslandet















Efter

 

 







Vår nya port blev klar i slutet på juli 2014. Tack moffa!






 

















 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar