måndag 11 januari 2016

Gjuta ljus av stearinrester 2016




Efter nyår har det varit så kallt att det varit roligt att pyssla med lite "homing" sysslor. Jag brukar samla stearinet som blir kvar av ljus och denna gång hade jag fått lite extra av mamma också. Det blev sammanlagt en plastpåse av stearin, så jag kunde satsa på lite större ljus också. Större ljus behöver grövre vektråd.

I år blandade jag lite nytt stearin med i vissa satser. Stearintillverkaren rekommenderar att återanvända enbart deras blandningar, jag tog risken, men vågar förstås inte rekommendera det mot deras anvisningar.

  
 

Jag brukar använda grillpinnar att knyta veken i. Jag testade att pensla burkarna med matolja och voila! hur lätt det var att få ut ljuset ur burken.

Dessutom hade jag hittat gult, orange och blå stearinfärg på rea ;)  Jag testade att sätta färre och flera flarn i satsen och fina blåa nyanser i vitt stearinbotten.
 


Vissa stearinrester återanvändes kanske 4? gången så de hade blivit alltmer beige. Testade att sätta blått i det, gult och orange och det funkade faktiskt, trots att grunden var så blandad.

 Mjölkburkar ska man vara lite försiktig med. Häll inte för mycket i gången, limmet kan gå upp.  Om man skär små snitt i kartongen hålls grillpinnen fint på plats och stöder kartongens form lite.
Sä här blev årets ljus:








 
I år använde jag inte min stearinpenna, men kolla vad jag gjort tidigare!

Kolla så fina ljus vi gjort i skolan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar