Pojusta tuli Sos ped koira. Paljon onnea molemmille, sekä omistajalle Aulille että Emman pojalle, Pojulle. Sos ped työtä tekevä koira kolmannessa polvessa!
Auli Haapsalo ja Poju
SISÄLLYSLUETTELO
1.
Johdanto
Tiivistelmä
2.
Koirakkokortti
…........................................................................................................
3
3.
Toimintalomakkeet
…...............................................................................................
4
3.1 Osallistumislupa ja
vaitiolovelvollisuus …....................................................... 4
3.2 Arviointilomake itselle
…...................................................................................
5
3.3 Henkilökohtainen palautelomake
…................................................................ 6
4.
Kuusi erilaista SPKT-harjoitusta
…........................................................................ 7
4.1 Onnenpyörä
…...................................................................................................
7
4.2 “Oma valinta” …................................................................................................
7
4.3 Minävoimien vahvistaminen ja pettymyksen
sieto …................................... 7
4.4 Koiralenkillä ulkona ….......................................................................................
8
4.5 Lukukoirana …................................................................................................. 8
4.6 ”Korttikoira”
…...................................................................................................
8
5.
Koiran vakuutusturva
…..........................................................................................
9
6.
Kuvia toiminnasta
…..............................................................................................
11
7.
Luonnos ryhmän pelisäännöistä
…..................................................................... 12
8.
Luonnos omasta SPKT-turvallisuussuunnitelmasta
…..................................... 13
8.1 Turvallisuussuunnitelma
…............................................................................ 13
8.2 Turvallisuussuunnitelman eettiset arvot
….................................................. 14
8.3 Riskiarviointi
…................................................................................................
14
1.JOHDANTO
Tässä työssä esitellään koiraohjaaja Aulin
ja cockerspanieli Pojun matkaa sosiaalipedagogiseksi koirakoksi. Toiminnan
tarkoituksena on yksilöllinen interventioprosessi, jossa yksilö tulee nähdyksi
ja kuulluksi ja koira osallistuu prosessiin omalla persoonallaan. Tämä on
sosiaalipedagogiikan ydin.
Interventioon tarvitaan kohderyhmä. Minun
tapauksessani se löytyi työpaikaltani, koulusta. Intervention aikataulu sovittiin 3.luokan luokanopettajan
kanssa ja interventio opettajan pedagogisten näkemysten pohjalta. Samaan aikaan
lähestyin perheitä, joiden lapsia luokanopettaja ehdotti interventioon. Kaikkien
kolmen perheen huoltajat antoivat lasten osallistua interventioon. Halukkuus
osallistumiseen kysyttiin myös lapsilta.
Tapaamisia oli kymmenen loka-joulukuussa
2023, ja ne sujuivat suurimmaksi osaksi suunnitelmieni pohjalta. Suunnitelmien toteutumattomuus johtui
koirasta, joka ei nähnyt tarpeelliseksi osallistua tai luokanopettaja antoi oppitunniksi
tehtäviä, jolloin interventioaika jäi lyhyeksi. Huoltajille oli tärkeää,
etteivät interventioon osallistuivat lapset jääneet jälkeen opetuksesta.
Koiran osallistumisen edellytyksenä on tarpeelliset
vakuutukset. Muun muassa otin koiralleni vastuuvakuutuksen. Tein turvallisuussuunnitelman,
riskiarviokartoituksen ja laadin ulkoilutusaikataulun ja yhteiset pelisäännöt,
jotta lapset tietävät kuinka kohdata koira ja mitä asioita pitää huomioida.
Intervention yhteenvetona totean
intervention toteutuneen tai edistyneen kahden oppijan kohdalla. Heille keskittyminen
oli helpompaa koiran ollessa tilassa mukana. Koira selvästi tykkäsi
interventiotuokiosta, silloin kun se sille sopi. Aamupäivätorkkujen aikana oli
vaikeampi osallistua. Kokonaisuutena koira nautti lapsista, koulusta olosta ja
siitä että sai olla kanssani. Minä, laaja-alaisena erityisopettajana, opin arvostamaan
koiraa yhteistyökumppanina ja lopputulema esihenkilö palkkasi koirakkomme
kevätlukukaudelle 2024 töihin kerran viikossa.
.
TIIVISTELMÄ
Sosiaalipedagogiikka on koira-avusteista
toimintaa, jossa ohjaaja ja koira toimivat työparina yhdessä koirakkona.
Koirarotu voi olla mikä tahansa, mutta koiran täytyy sopia luonteensa ja
koulutettavuutensa puolesta sosped.toimintaan, joka on tavoitteellista (vrt.
kaverikoira toiminta).
Tässä harjoitustyössä toteutetaan
interventio ryhmään, jossa on kolme10-vuotiasta lasta, sosiaalipedagogiikan
arvojen mukaisesti. Sosiaalipedagogiikan arvoihin kuuluu arvostava ihmiskäsitys eli niiden ihmisten arvostava kohtaaminen
ja kohtelu, joiden kanssa työskennellään. Lasten
osallistuminen on vapaaehtoista ja luvanvaraista alle 18-vuotiaille. Ohjaajana minua
sitoo vaitiolovelvollisuus ja minulla on voimassa oleva rikosrekisteriote. Koirani
on vastuuvakuutettu ja toimintamme perustuu yhteisten pelisääntöjen mukaisesti.
Tavoitteena on toteuttaa interventio
vuoron odottamisessa, keskittymisessä ja minätaitojen vahvistamisesta koiran
avustamana. Tavoitteissa onnistutaan sekä interventioiden että koiran suhteen.
Ohjaajana opin antamaan tilaa koiran päätöksille ja että vähemmän voi olla myös
enemmän.
Avainsanat: sosiaalipedagogiikka,
koira-avusteinen toiminta
2.KOIRAKKOKORTTI 3
Auli Haapsalo: Sosiaalipedagoginen ohjaaja
ja laaja-alainen erityisopettaja Cockerspanieli Sagobackens Hoorau for Heroes. Synt.2.7.2019.
Rekisterinumero EJ40179/19. Kutsumanimi Poju, soveltuvuustestattu uros
3.12.2023. Sosiaalipedagogisesti ohjattu koiratoiminta
on koiraohjaajan ja koiran yhteistoimintaa. Toiminta perustuu ohjaajan ennakkosuunnitelmaan
esim. erilaisten sosiaalisten tilanteiden interventioihin tai Minätaitojen
vahvistamiseen. Toiminnassa koira
rentouttaa tunnelmaa läsnäolollaan, osallistuu ryhmänjäsenenä toimintaan/harjoiteltavaan
taitoon. Ohjaaja huolehtii koiran hyvinvoinnista: lepo, tauot, tila,
ulkoilut. Opetushallitus on hyväksynyt koira-avusteisen toiminnan osana
kasvatus- ja kuntoutustyötä kouluissa. |
4
3. TOIMINTALOMAKKEET
3.1 Osallistumislupa
ja vaitiolovelvollisuus
Hei _____________________ ja huoltajat. Minä
olen Poju-koira ja emäntäni on Auli, joka työskentelee erityisopet-tajana
yläkoulun puolella. Haluaisitko, ___________ ,lukea minulle? Olen hyvä
kuuntelija. Opettaisitko minua odotta-maan oman vuoroa ja näyttäisit minulle
kuinka rauhoitu-taan omalle paikalle? Minä voisin opettaa sinua heilutta-maan häntää ja muuta kivaa. Hih, hih
eiku wuff, wuff. Tehdään samalla myös
tuntitehtäviä.
Minulla on vastuuvakuutus voimassa, jos
sattuisin aiheuttamaan jotain. Niin, ja
emännälläni Aulilla on voimassa oleva rikosrekisteriote ja vaitiolovelvollisuus
(pykälä 37§). Nämä ovat aikuisten juttuja, mutta kuulema tosi tärkeitä. Juttele
huoltajien, iskän ja/tai äiskän, kanssa ja ympyröi sitten yhdessä sovittu
vaihtoehto. Valitse värikynä. Minä tykkään väreistä.
Saan osallistua sosialipedagogisille
tunneille 10 kertaa.
kyllä / ei
Minusta saa ottaa valokuvan Poju-koiran
kanssa. kyllä /
ei
Minusta saa ottaa kuvia oppitunneilta
pienryhmän kanssa ja julkaista kuvan niin, ettei minua tunnista.
kyllä / ei
Suostun noudattamaan Auli-open turvallisuussääntöjä. kyllä / ei
Ymmärrän, että Poju-koiraa ei saa satuttaa
eikä kiusata. kyllä / ei
Aika
ja paikka
_______________________________________________________________________
huoltajan/huoltajien allekirjoitus ja nimenselvennys
5
3.2 Arviointilomake itselle
Yksi kerta 45 min.
Tavoite: tutustua Pojun kuvakansion kautta
koiraan. Mietitään, millaista koiran elämä on, mitä hoitoa koira tarvitsee,
millaista ruokaa syö, kuinka usein ulos/miksi ulos jne. Mietitään, miten koira
kohdataan. Harjoitellaan kohtaamista. Lopputunnista tutustutaan koiraan 10 min.
Oppijoiden palautus omaan luokkaan. (kuljetaan koulun alakoulun puolelta
yläkoulun puolelle sisäkautta).
Kerta
1. |
Paikalla
|
Tunnelma
|
Huomioita
seuraavalle kerralle |
Oppija
J. |
|
|
|
Oppija
E. |
|
|
|
Oppija
JU. |
|
|
|
6
3.3
Henkilökohtainen palautelomake
nimi |
Oliko
kivaa? Valitse
hymynaama |
Mitä
uutta opin? |
|
|
|
7
4.
KUUSI ERILAISTA SPKT HARJOITUSTA
4.1 Onnenpyörä
Koira pyöräyttää
tassulla onnenpyörää ja räpsytin pysähtyy tauluun kiinnitetyn nimen kohdalle. Välissä
myös tyhjiä/nimettömiä kohtia. Tyhjän kohdalla uusi pyöräytys tassulla. Lapsi
oppii odottamaan omaa vuoroa. Oman nimen kohdalla valitaan pöydältä tunnekortti
sen hetken tunne tilan mukaan ja sanoitetaan se. Sitten uusi pyöräytys jne.
Sosped
tavoitteena ryhmänjäsenten osallistaminen: koira toiminnan vetäjänä, oppijat osallistujina
ensin värien valitsijoina ja tunnetaitojen haltuunottajina. Harjoitellaan pettymyksen
sietoa ja myös kykyä iloita.
4.2 “Oma valinta”
Koira saa aistia tunnelmaa ja päättää osallistuuko
ryhmätoimintaa vai ei. Ohjaajana hyväksyn koiran päätöksen. Ensimmäisellä
kerralla koira osallistuu ja katselee läksyjen tekoa lattialla ja menee lopulta
kirjojen päälle rapsuteltavaksi.
Toisella
kerralla koira valitsee neljän oppilaan ryhmästä oppilaan, jonka
jalkoihin menee nukkumaan. Myöhemmin kysyn oppilaalta, oliko jotenkin
jännittynyt/ahdistunut olo. Kyllä, on vastaus. Koira tuli kertomaan, ei mitään
hätää, vastasin.
Kolmannella kerralla koira ei halunnut osallistua
vaan kävi nukkumaan. Vai onko kyse siitä, että koira kokee minun olevan niin
rauhallinen ja tietävän kuinka toimin interventiotuokiossa, että se luottaa
minuun ja voi jatkaa aamutorkkuja rauhassa.
Tämän harjoituksen tarkoituksena on oppia
hyväksymään koiran oma päätös interventiossa. Koira ei joko halua osallistua
harjoitukseen tai osallistuu, kun haluaa ja hyväksyä ne arvostaen koiran
päätöstä. Tai, että koira tekee omia valinnan ja hyväksyä koiran
tilanteenlukutaito.
4.3
Minävoimien vahvistaminen ja pettymyksen sieto
Koira pyöräyttää
onnenpyörää. Räpsytin pysähtyy värin kohdalle, joka oppija on itselleen
valinnut. Voittaja saa taluttaa koiran yläkäytävän matkan (ovet molemmissa
8
päissä kiinni).
Koira kulkee nätisti vierellä. Voittajalla vahva olo ja hävinnyt opettelee
sietämään pettymystään.
Minätaitojen
vahvistaminen on lempiaiheeni. Onnenpyörän pyöräytys on koiralle uusi taito,
jonka se suorittaa mielellään ja oppijat jännittävät tulosta. Mukava
yhdessäolon hetki. Tunteidenhallinnan opettelua ryhmäläisille.
4.4
Koiralenkillä ulkona
Kaksi oppijaa
taluttaa koiraa vuorotellen “yksin” yhtä pitkän ajan (10 min.). Ohjaajana
minulla toinen remmi. Vettä sataa, mutta mennään silti. Matkalla jutellaan
miten Poju voi auttaa tunnilla, kun alkaa hermostuttaa.
Harjoituksen
tarkoituksena jutella oppijoille vaikeista tunteista luokkatilanteessa.
Keskustelua helpottaa koiran taluttaminen sijaistoimintona. Kävely sateessa oli
oppijoista mukavaa metsäpolulla koulun vieressä. Ratkaisukeskinen tuokio
luonnon ja koiran avulla.
4.5 Lukukoirana
Oppijat vuorotellen istuvat lattialla
lukemassa kirjaa ja Poju istuu vieressä kuuntelemassa. Tämä onnistui muuten,
mutta koira ei halunnut osallistua vaan siirtyi kauemmas.
Tarkoituksena tehdä lukutuokiosta mieleinen,
koska kuuntelijana opettajan sijasta koira. Interventiota ei haitannut, vaikka
koira ei istunutkaan vieressä vaan vetäytyi kauemmaksi. Tämä oli suurin oppi
minulle tilanteessa. Interventio voi onnistua omista suunnitelmista huolimatta.
9
4.6 ”Korttikoira”
Oppijat tekevät koirakortit. Jokainen
kiinnitti Poju-tarran korttiin. Ideana on, että kun oppijalle tulee
vastoinkäyminen, hän miettii miten Poju ratkaisisi pulman. Kun keksii Pojun
avulla ratkaisun ja toteuttaa sen, saa hakea luokanopettajalta tsemppitarran. Yksi
oppijoista keskittyy huolelliseen lukemiseen, toinen kauniiseen käytökseen ja
kolmas kunnioittamaan toisen henkilökohtaista tilaa. Mitä, jos huijaa, oppija
kysyy. Ei saa huijata, koska Poju tietää.
Tämän harjoituksen tarkoituksena on
minäpystyvyyden vahvistaminen ja ongelmaratkaisujen kehittäminen.
Mielikuvaharjoituksen kautta voi pohtia oma käytöstään ja kyky ratkaista ne.
Koira on ikään kuin ohjaa käytöstä haluttuun suuntaan. Onhan se mukavampaa, kun
päätöksen tekee koira eikä itse. Harjoitusten myötä minäpystyvyys vahvistuu ja
korttiin kertyy tarroja.
10
5. KOIRAN VAKUUTUSTURVA
Poju-koiralla on Agria Koirarotuvakuutus.
Vakuutus on hoitokuluvakuutus, joka korvaa koiran sairaudesta tai tapaturmasta
muodostuneita hoitokuluja.
Poju-koiralla on Agrian Vastuuvakuutus.
Vakuutus korvaa koiran aiheuttamia esine- tai henkilövahinkoja ulkopuolisille
85 000e saakka.
11
6. KUVIA TOIMINNASTA
Yläkuvat interventioista. Alakuvat yläkoulun
oppijoiden ja opettajan kohtaamisista.
Interventioon
osallistuneiden koiratarravihkoset.
12
7. LUONNOS RYHMÄN PELISÄÄNNÖISTÄ
Yhteiset pelisäännöt
Sovitaan, että:
Lähestytään koiraa edestäpäin ja
rauhallisesti. Anna käsi ensin nuuhkittavaksi.
Kysy Aulilta lupa koskea koiraan. Kosketa
lempeästi, vaikka leuan alta.
Ollaan
koiran luona yksi kerrallaan, jollei Auli sano jotain muuta.
Auli
kertoo tempun, jonka voit tehdä koiran kanssa. Pyydä Aulilta herkku, jonka voit
antaa koiralle.
Ulkoilutuksessa
jokainen saa vuorollaan taluttaa yhtä pitkän matkan.
Jos koira ei halua tulla luokse tai lähtee
lepäämään, anna koiran mennä. Koiraa ei saa pakottaa.
Koira saattaa lipaista kättä tai kasvojasi.
Se tarkoittaa tykkäämistä.
Älä anna koiralle koulutavaroita. Aulilla on
koiralle leluja mukana.
13
8.
LUONNOS OMASTA SPKT-TURVALLISUUSSUUNNITELMASTA
8.1Turvallisuussuunnitelma
ohjaustunneille loka- joulukuu 2023
Koiraa ei saa repiä hännästä tai korvista,
potkia eikä satuttaa millään muullakaan tavalla.
Jos koira haluaa levätä, se saa vetäytyä
Auli-open osoittamaan paikkaan tai muulle
omalle paikalle. Tällöin koiraa ei saa häiritä.
Koiraa ei jätetä koskaan oppijoiden kanssa. Auli-ope on aina mukana.
Koiran työskentelytila on turvallinen koiralle
= Aulin työtila.
Koiratoiminnalle on rehtori Lassi Kilposen
lupa.
Koiran
vakuutukset ja rokotukset ovat voimassa (Agria-vakuutus).
Koiran
hyvinvoinnista huolehditaan; raikasta vettä on saatavilla ja käytetään tarpeillaan työpäivän aikana.
Asialliset pannat, taluttimet, lelut.
Pienryhmän
kolme oppijaa Auli-ope hakee klo 8.30 ja palauttaa klo 9.15 omaan luokkaan.
Koira ei seuraa mukana.
Noudatetaan koulun yleistä
turvallisuussuunnitelmaa. Koulun toimintasuunnitelmaa kirjattu Pojun
liikkuma-alue yläkoulussa.
14
8.2 Turvallisuussuunnitelman eettiset
arvot: Aulin työpaikka on Pojulle tuttu.
Olen tutustuttanut koiraa tiloihin viime keväästä asti. Poju tuntee työtilani,
joka on turvapaikka, lepopaikka ja johon voi tulla vieraita ihmisiä vain, jos
ovi on auki. Ryhmässä Poju on ryhmän täysvaltainen jäsen, jota täytyy
kunnioittaa eikä kiusata tai satuttaa millään muotoa. Pojulla on oikeus
vetäytyä ryhmästä ja huilata, jos siltä tuntuu. Pojulla on oikeus omaan
ajatteluun ja minulla on oltava taito lukea koiraani. Uskon, että molemmat luottamme toisiimme Rotuna
cocker on miellyttämishaluinen ja aina joka paikassa (välillä rasittavaa, kun
ei pääse eteenpäin, kun koira pyörii edessä että mihin suuntaan). Totta kai
terve.
8.3 Riskiarviointiskaala:
vähäinen, keskiverto,
suuri.
Työmatkat: riski keskiverto (koira
kiinni turvavöissä; jonkin sortin kolari)
Piha: riski pieni
(kynnen jääminen jumiin ulko-oven ritilikköön).
Raput: riski vähäinen
(liukastuminen), riski kohtalainen/suuri (purkat, karkit ym. mitä
nuoret roskanneet).
3.kerros: riski vähäinen (aina
liikkuminen hihnassa Aulin kanssa). Riski kohtalainen/suuri (yllättävä
tapahtuma, jota koira säikähtää ja käyttäytyy arvaamattomasti).
Lenkitys päivällä: riski vähäinen
(Aulin kanssa metsikössä kytkettynä).