torsdag 26 januari 2023

1. Lydnadsträning. Vi testar Salme Mujunens bok "Tie tottelevaisuusvalioksi"


God kvalitativ träning ger säkerhet. 




Min tanke är inte att börja tävla, men nog träna med hjälp av Salme Mujunens bok "Tie tottelevaisuusvalioksi" fritt översatt vägen till lydnadschampion. 

Boken är på finska, så Mujunens tankar är översatta av mig. Försöker dock översätta citat noggrannt och markerar citat tydligt. Resten är mina tankar och analyser. Använder boken som inspiration, men ansvarar själv för tolkningen!

Jag tycker att Mujunen har många bra poäng och kommer att lyfta fram de jag själv tycker att är bra. Försöker också locka någon av mina vänner och uppfödningar med på resan. Vi testar 3-5 ggr och ser hur långt vi kommer med våra cockerspaniels. De är kanske inte den mest vanliga rasen på lydnadsträningar eller tävlingar nuförtiden, andra raser har kört förbi, åtminstone i vår klubb brukar vi vara de enda🙈. Trots att det inte är så vanligt, betyder det inte att cockrar inte skulle tycka om det. De är ofta ivriga och glada på träningarna. Att de sen inte orkar så länge eller utför uppgifterna snabbt för att sedan börja göra annat är både en temperamentsfråga, men också en pedagogisk utmaning. För det andra betyder det inte att trots att vi kanske inte blir champions att det skulle vara en orsak att att låta bli att träna!


"Många lydnadsproblem uppkommer p g a brister och fel i grundarbetet, problemen kan visa sig svåra eller t o m omöjliga att reparera". SM


Inledning

Lydnadsträning är en holistisk livsstil mellan förare och hund, var man tillsammans framskrider sida vid sida (SM), det är inte enbart enstaka moment, inte show för publiken, utan i sin renaste form en djup kontakt mellan förare och hund. Kontakten finns alltid, i vardagen och på promenader. Den bygger på tillit. Detta vackra sagt, så vet vi alla att ibland är vi inte i rätt sinnestillstånd, ibland är hunden överenergisk och ibland orkar man bara inte bry sig. 

Målet för mig är att fördjupa kontakten till min hund och påminner mig om den frihetsdressyr jag gör med hästarna. Om vi ska vara ärliga, är jag världens lataste på att träna, för jag tröttnar fort (så jag passar perfekt med cocker). Vi får se hur det går. Små steg i taget (mycket bra av pedagogiska skäl också) med tanken att varje litet steg är framåt och ger mig kvalitetstid med min hund. 

SM beskriver lydnadsträning som att först görs grunden och därefter byggs huset tegelsten för tegelsten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar