fredag 16 januari 2015

Sy en ridkjol i täcktyg


Jag utgick från "behov"

Jag skulle behöva något:
  • värmande som är lätta att sätta på och ta av på stallet/på häst
  • som skyddar låren
  •  

Planering av min egen ridkjol 

Först började jag med att titta på hurudana ridkjolar det finns på marknaden.


  • Dragkedja fram och bak. Den främre går att ta helt upp. Du får kjolen av dig på hästryggen om du vill. Den bakre dragkedjan öppnas högt, men inte helt.
  • Kjolen har fotlänkar som kan knäppas fast om du tycker att kjolen rör sig i t ex hård blåst.
  • Behövs fickor?
  • Midjan. Knäppe, håller det? Kunde ett bälte vara bra, som i chaps? Gummiband, håller det? Kjolen är ju öppen fram. Hög resår för att skydda nedre ryggen?

Anskaffning av material

55 cm Täcktyg
16 cm Resår
50 cm jackdragkedja
40 cm overalldragkedja
50 cm 2cm brett gummiband
2   st  1cm knäppen

Måttagning 


Jag började med att mäta mina mått med ridbyxor under:
  • midjevidd
  • höftvidd
  • hellängd
  • resårlängd i midjan 

 Till höftvidden satt jag 4 cm rörelsevidd

Jag ritade mönstret så att jag ritade först en mittlinje (mitt fram MF på kjolen) i kjolens hellängd, t ex 55cm. Subtraherade 7cm för resåren. Täcktygets längd blev 48cm. Ritade MF linjen =48cm.

Mätte längden mellan midjan (där täcktyget börjar) och höften, så att jag skulle veta var höften placerar sig på kjolen.

Därefter dividerade jag höftmått+rörelsevidd med 4= x, för att få veta hur brett halva framstyckets skulle vara. Drog en vågrät linje vid höftlinjen i x cm.




Midjelinjen kan inte vara enbart midjans mått, det blir för tajt. Jag formade främre stycket vid midjan lite mer än bakstyckets, som jag formade bara lite. Min plan var att jag skulle dra ihop midjan mitt bak MB med ett brett gummiband om det behövs. 





  

Tillklippning

Inga delar behöver klippas mot vikt kant.


                                                                            Vik tyget dubbelt. Klipp ut fram- och bakstycke. Lägg till 1,2 cm sömsmån vid midjan, samt MF och MB, i sidsömmen. 2-3 cm vid nedre fållen.

 Jag sydde sidsömmarna med fransk söm.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            
Fransk söm= placera delarna med aviga sidorna mot varandra (man syr först från räta sidan). Sy raksöm 0,5 cm från kanten. Vänd arbetet, nåla så att sömmen hålls jämn. Sy nu från aviga sidan en söm 0,75 cm från kanten.                                     
 







Sy sicksack i sömsmånen  på MF och MB sömmarna.

 Låt sicksacken gå lite över kanten. På så sätt slipper du fransande trådar.





 




Sy ihop MB sömmen uppifrån ner 8 cm, raksöm, 1cm från kanten.

Lämna MF sömmen osydd
                              

                                                            

                                                                            Vik resåren på bredden med rätsidan inuti. Sy sömmen med raksöm 1cm från kanten. 
Vänd ut rätsidan.








Vik in sömsmånen på MF linjen.

Placera resåren rätsida mot rätsida med kjolen, med resårens öppning mot midjelinjen. Tvärnåla först 1cm från MF kanten, sen resårens mitt mot kjolens MB söm. Fördela  resåren jämnt över kjolen. Vik 1cm av MF linjen över resåren. Nåla.

Sy med raksöm, 1cm från kanten. Töj resåren medan du syr.

Vänd ut rätsidan. MF sömsmånen viks in och övergången mellan resår och täcktyg blir snygg.       
                                                                           Vik  in  MF   sömsmånen och nåla.

Fålla nedre fållen med s k dubbel fåll.

Dubbel fåll = Vik först fållen 0,5cm och genast 1-2,5 cm till, beroende på hur mycket sömsmån du satt till i början.

Tvärnåla ganska tätt.

Sy raksöm i den vikta kanten.                                            


Fållen från rätsidan.















Dragkedjan MB är en sluten kedja. Vänd den upp och ner så att öppningen blir nere. Jag sydde dragkedjan mycket enkelt. MB sömsmånen var invikt till avigsidan. Placerade dragkedjan under. Tvärnålade från rätsidan. Sydde med raksöm.


Framsidans dragkedja är en jackdragkedja. Den går att öppna helt och hållet.      Sy MF dragkedjan lika som baksidans, men starta den från resåren. Jag satt den två cm nedanför övre kanten.                                                                                 

                                                                                               Sy fast en gummibandslänk i bakstyckets mitt med raksöm. Sy ett knäppe i andra ändan och fäst knäppet i framstycket. Tanken är att du kan fästa kjolen runt ditt ben när du rider.                                                   
 

Använde kjolen idag! Ljuvlig!!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar