Titta här hur jag gjorde.
torsdag 9 april 2015
Suveka lapptäcket är klart!
fredag 3 april 2015
Vi tränar smått med Tara igen.
Våren 2015 börjar vi sakteliga gå på dressyrträningar igen efter 10! års
paus. Senast vi satsade var Tara 11 år, nu är hon 22 år. Klart att vi sporadiskt tränat, men det har hänt så mycket annat
här under åren. Vi har båda fått skador och skavanker, mina två pojkar har blivit nästan vuxna, Tara har fem föl varav det yngsta håller på att ridas in, vi har bott på många stall, haft många drömmar... Det har hänt mycket i mitt personliga liv, många svängar, men nu är vi här. Min största dröm, att få hem Tara i eget stall har gått i uppfyllelse.
Nuförtiden tar uppvärmningen lite längre tid, sen jobbar vi till 100%, ger allt - och sen blir vi trötta ganska snabbt. Men vi satsar på kvalitet - inte kvantitet. Viktigaste är att livet känns normalt igen!
Nuförtiden tar uppvärmningen lite längre tid, sen jobbar vi till 100%, ger allt - och sen blir vi trötta ganska snabbt. Men vi satsar på kvalitet - inte kvantitet. Viktigaste är att livet känns normalt igen!
Blev du nyfiken på Tara? Läs mer här
onsdag 1 april 2015
Sommarens privatlektioner
Under sommaren 2015
erbjuder vi privatlektioner till
- nybörjare
- personer som vill testa ridning
- ratsastajille jotka kaipaavat pienen tallin rauhaa
- ryttare som uppleva lugnet på ett litet privatstall
Lektionerna
- är privata, du får således privat undervisning och kan koncentrera dig på din egen ridning
- skräddarsys till dig, innehållet planerar vi tillsammans
- målinriktade, men du får lära dig och utvecklas i egen takt
Kom och pröva på en ny hobby eller återuppliva en gammal ;)
Annika tel 045-157 3001 (om jag inte kan svara, var vänlig och lämna ett meddelande)
Kesän yksityistunnit
Kesällä 2015 tarjoamme yksityistunteja
- aloittelijoille
- ratsastusta kokeilla haluaville sekä
- ratsastajille jotka kaipaavat pienen tallin rauhaa
Tunnit ovat
- yksilöllisiä, voit keskittyä omaan tekemiseen
- sinulle räätälöity, sisältö mietitään yhdessä
- tavoitteellisia mutta edistyt omassa tahdissasi
Tule ihmeessä kokeilemaan uutta harrastusta tai elvyttämään vanhaa!
Annika puh 045-157 3001 (jos en pysty vastaamaan jätä tekstiviesti)
onsdag 18 mars 2015
lördag 14 februari 2015
Ödehuset, höns och trevlig samvaro, samt nya vattenkoppar
Vi tog en promenad till ödehuset med torsdagsgruppen.
På hemvägen gick vi via hönsen, gav dem nytt vatten, lite havre, kollade att matautomaten är i skick och äggläget ;)
Senare gick vi med den andra gruppen och tog hem äggen.
Rörmokaren höll på i stallet med vattenkopparna och drog vattenrören. Hästarna fick ha vilodag, det var så mycket arbetsredskap på stallgolvet.
På hemvägen gick vi via hönsen, gav dem nytt vatten, lite havre, kollade att matautomaten är i skick och äggläget ;)
Rörmokaren höll på i stallet med vattenkopparna och drog vattenrören. Hästarna fick ha vilodag, det var så mycket arbetsredskap på stallgolvet.
lördag 7 februari 2015
En härlig vintervecka i februari 2015
med Joanna, Ida, Isabella, Otto, Sam, Sigrid,Alexandra, Anna och Ida, finska hästarna Tara och Bambi, cockrarna Simon och Agnes, dansk-svenska gårdshunden Olivia samt vår jack-russel gäst Ines.
Agnes i snöversion <3
onsdag 4 februari 2015
Mormorsrutor
instruktioner till dig som kan grunderna. Mormorsrutor kan virkas på många olika sätt, här presenterar jag en
Löpögla
6 luftmaskor
Foga ihop till en ring med en smygmaska
Virka 3 luftmaskor
Virka 2 stolpar
Virka 3 luftmaskor mellan stolpgrupperna. Virka 3 stolpar.
Virka 3 luftmaskor, 3 stolpar, 3 luftmaskor. Foga ihop till en ring med en smygmaska.
Virka ytterligare 2 smygmaskor längs med stolpgruppen.
Varv nummer två: En fastmaska i följande mellanrum. 2 luftmaskor. 2 stolpar. 3 luftmaskor, 3 stolpar i samma ring (bildar hörnet).
3 luftmaskor 3 stolpar på sidorna
söndag 1 februari 2015
Läroplanen 2016
Finland reviderar sin grundskoleläroplan till 2016. Just nu pågår arbetet med läroplanen i skolorna. Lärarna arbetar mycket i grupper studerar, funderar, diskuterar, blir experter, lär av varandra m m. Arbetet fortgår i en process. Nedan berättar vi om vår läroplansprocess i textilslöjd. Vi söker information, funderar, planerar, prövar och utvärderar.
Under punkt 6; arbetslivskompetens och entrepenörskap, kommer vi att fundera på olika yrken där slöjdkompetens tar sig uttryck eller behövs. Textilslöjd innehåller mångsidig träning av finmotoriken. Eleverna fick till uppgift att fundera på i vilka yrken motoriska färdigheter behövs. Följ länken så får du läsa vad de svarade. Uppgift: I vilka yrken behövs finmotoriska färdigheter? Vi kommer också att intervjua företagare i branschen.
Under 3; vardagskompetens behandlar vi
konsumtion - planering av garderob, budjet,
jag som konsument - skötsel av garderob, mina kläder, skötsel av kläder, reparation, återbruk,
sömnhygien - tillverkar något till sovrummet
Punkt 5, digitala kompetensen utvecklar vi genom användning av digitala hjälpmedel alltid när vi behöver eller kan.
Exempel kommer senare.
Förmåga att tänka och lära sig
vår personliga inlärning, inlärningsmetoder, psykologi
Multilitteracitet
att läsa mångsidigt; text, fackspråk, bilder, instruktioner,
Kulturell och kommunikativ kompetens
Nationella läroplanens tonvikt sätts på:
- Förmåga att tänka och lära sig
- Kulturell och kommunikativ kompetens
- Vardagskompetens
- Multilitteracitet
- Digitalkompetens
- Arbetslivskompetens och entrepenörskap
- Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid
I vår skola
Efter gemensamma studier kring läroplanstexten och våra tolkningar i grupp satte lärarna i vår skola huvudvikten på fyra punkter- delaktighet
- integrering
- ansvar
- kunskap och visdom
Läroplanens förverkligande i textilslöjden
Vi har tillsammans med eleverna egentligen börjat med punkt 7; Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid. Vi har talat mycket om ekologi och sparsamhet med naturresurser (vi lär oss förstå varför vi behöver ta ansvar för naturen och vår konsumtion). Vi har tränat sömnadsteknik, kreativitet och problemlösning genom att sy fantasiklänningar i grupp, där vi strävat till att återanvända så mycket som möjligt. Vill du läsa mer om pedagogiska planen och hur klänningarna blev till? Klicka på länken. Lite till ska vi tala om materialens kretslopp under våren.Under punkt 6; arbetslivskompetens och entrepenörskap, kommer vi att fundera på olika yrken där slöjdkompetens tar sig uttryck eller behövs. Textilslöjd innehåller mångsidig träning av finmotoriken. Eleverna fick till uppgift att fundera på i vilka yrken motoriska färdigheter behövs. Följ länken så får du läsa vad de svarade. Uppgift: I vilka yrken behövs finmotoriska färdigheter? Vi kommer också att intervjua företagare i branschen.
Under 3; vardagskompetens behandlar vi
konsumtion - planering av garderob, budjet,
jag som konsument - skötsel av garderob, mina kläder, skötsel av kläder, reparation, återbruk,
sömnhygien - tillverkar något till sovrummet
Punkt 5, digitala kompetensen utvecklar vi genom användning av digitala hjälpmedel alltid när vi behöver eller kan.
Exempel kommer senare.
Förmåga att tänka och lära sig
vår personliga inlärning, inlärningsmetoder, psykologi
Multilitteracitet
att läsa mångsidigt; text, fackspråk, bilder, instruktioner,
Kulturell och kommunikativ kompetens
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)