fredag 3 april 2015

Vi tränar smått med Tara igen.

Våren 2015 börjar vi sakteliga gå på dressyrträningar igen efter 10! års paus. Senast vi satsade var Tara 11 år, nu är hon 22 år. Klart att vi sporadiskt tränat, men det har hänt så mycket annat här under åren. Vi har båda fått skador och skavanker, mina två pojkar har blivit nästan vuxna, Tara har fem föl varav det yngsta håller på att ridas in, vi har bott på många stall, haft många drömmar... Det har hänt mycket i mitt personliga liv, många svängar, men nu är vi här. Min största dröm, att få hem Tara i eget stall har gått i uppfyllelse.

Nuförtiden tar uppvärmningen lite längre tid, sen jobbar vi till 100%, ger allt - och sen blir vi trötta ganska snabbt. Men vi satsar på kvalitet - inte kvantitet. Viktigaste är att livet känns normalt igen!

 
Blev du nyfiken på Tara? Läs mer här

onsdag 1 april 2015

Sommarens privatlektioner

Under sommaren 2015

erbjuder vi privatlektioner till



  • nybörjare
  • personer som vill testa ridning
  • ratsastajille jotka kaipaavat pienen tallin rauhaa 
  • ryttare som uppleva lugnet på ett litet privatstall

Lektionerna

  • är privata, du får således privat undervisning och kan koncentrera dig på din egen ridning
  • skräddarsys till dig, innehållet planerar vi tillsammans 
  • målinriktade, men du får lära dig och utvecklas i egen takt

Kom och pröva på en ny hobby eller återuppliva en gammal ;)

Annika tel 045-157 3001 (om jag inte kan svara, var vänlig och lämna ett meddelande)

 

Kesän yksityistunnit

Kesällä 2015 tarjoamme yksityistunteja


  • aloittelijoille  
  • ratsastusta kokeilla haluaville sekä 
  • ratsastajille jotka kaipaavat pienen tallin rauhaa


Tunnit ovat

  • yksilöllisiä, voit keskittyä omaan tekemiseen
  • sinulle räätälöity, sisältö mietitään yhdessä
  • tavoitteellisia mutta edistyt omassa tahdissasi

Tule ihmeessä kokeilemaan uutta harrastusta tai elvyttämään vanhaa!

Annika puh 045-157 3001 (jos en pysty vastaamaan jätä tekstiviesti)

 





Glad Påsk till Er alla!

lördag 14 februari 2015

Ödehuset, höns och trevlig samvaro, samt nya vattenkoppar

Vi tog en promenad till ödehuset med torsdagsgruppen.
 På hemvägen gick vi via hönsen, gav dem nytt vatten, lite havre, kollade att matautomaten är i skick  och äggläget ;)

 Senare gick vi med den andra gruppen och tog hem äggen.



Rörmokaren höll på i stallet med vattenkopparna och drog vattenrören. Hästarna fick ha vilodag,  det var så mycket arbetsredskap på stallgolvet.

lördag 7 februari 2015

En härlig vintervecka i februari 2015

med Joanna, Ida, Isabella, Otto, Sam, Sigrid,Alexandra, Anna och Ida,  finska hästarna Tara och Bambi, cockrarna Simon och Agnes, dansk-svenska gårdshunden Olivia samt vår jack-russel gäst Ines.
 

Agnes i snöversion <3











onsdag 4 februari 2015

Mormorsrutor

instruktioner till dig som kan grunderna. Mormorsrutor kan virkas på många olika sätt, här presenterar jag en

Löpögla 

 

6 luftmaskor

 

Foga ihop till en ring med en smygmaska


Virka 3 luftmaskor


 
  

 Virka 2 stolpar


 Virka 3 luftmaskor mellan stolpgrupperna. Virka 3 stolpar.

 


Virka 3 luftmaskor, 3 stolpar, 3 luftmaskor. Foga ihop till en ring med en smygmaska.

 Virka ytterligare 2 smygmaskor längs med stolpgruppen. 

 

Varv nummer två: En fastmaska i följande mellanrum. 2 luftmaskor. 2 stolpar. 3 luftmaskor, 3 stolpar i samma ring (bildar hörnet).

3 luftmaskor 3 stolpar på sidorna






söndag 1 februari 2015

Läroplanen 2016

Finland reviderar sin grundskoleläroplan till 2016. Just nu pågår arbetet med läroplanen i skolorna. Lärarna arbetar mycket i grupper studerar, funderar, diskuterar, blir experter, lär av varandra m m. Arbetet fortgår i en process. Nedan berättar vi om vår läroplansprocess i textilslöjd. Vi söker information, funderar, planerar,  prövar och utvärderar.

Nationella läroplanens tonvikt sätts på:

  1. Förmåga att tänka och lära sig
  2. Kulturell och kommunikativ kompetens
  3. Vardagskompetens
  4. Multilitteracitet
  5. Digitalkompetens
  6. Arbetslivskompetens och entrepenörskap
  7. Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid 

I vår skola

Efter gemensamma  studier kring läroplanstexten och våra tolkningar i grupp satte lärarna i vår skola huvudvikten på fyra punkter
  • delaktighet
  • integrering
  • ansvar
  • kunskap och visdom

Läroplanens förverkligande i textilslöjden

Vi har tillsammans med eleverna egentligen  börjat med punkt 7; Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid. Vi har talat mycket om ekologi och sparsamhet med naturresurser (vi lär oss förstå varför vi behöver ta ansvar för naturen och vår konsumtion). Vi har tränat sömnadsteknik, kreativitet  och problemlösning genom att sy fantasiklänningar i grupp, där vi strävat till att återanvända så mycket som möjligt. Vill du läsa mer om pedagogiska planen och hur klänningarna blev till? Klicka på länken. Lite till ska vi tala om materialens kretslopp under våren.

Under punkt 6; arbetslivskompetens och entrepenörskap, kommer vi att fundera på olika yrken där slöjdkompetens tar sig uttryck eller behövs. Textilslöjd innehåller mångsidig träning av finmotoriken. Eleverna fick till uppgift att fundera på i vilka yrken motoriska färdigheter behövs. Följ länken så får du läsa vad de svarade. Uppgift: I vilka yrken behövs finmotoriska färdigheter? Vi kommer också att intervjua företagare i branschen.

Under 3; vardagskompetens behandlar vi
konsumtion - planering av garderob, budjet,
jag som konsument - skötsel av garderob, mina kläder, skötsel av kläder, reparation, återbruk,
sömnhygien - tillverkar något till sovrummet

Punkt 5, digitala kompetensen utvecklar vi genom användning av digitala hjälpmedel alltid när vi behöver eller kan.

Exempel kommer senare.


Förmåga att tänka och lära sig




vår personliga inlärning, inlärningsmetoder, psykologi

Multilitteracitet

att läsa mångsidigt; text, fackspråk, bilder, instruktioner,

Kulturell och kommunikativ kompetens