Hevosharrastajasta
ammattilaiseksi
- kuvaus yksilöllisestä
kehitysprosessista sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan ohjaajaksi.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta
syrjäytymisen ehkäisyssä ja sosiaalisessa kuntoutuksessa
2011
Annika Kontturi-Salmi
TIIVISTELMÄ
Tämän
tutkielman tarkoitus on kuvata ja selventää harrastajan kehitysprosessia, sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan koulutuksen aikana, valmistautuessaan ammattimaiseen toimintaan.
Aiheeseen
syvennytään laadullisen näkökulman kautta. Tutkimusmenetelmä muistuttaa
tapaustutkimusta ja interventiota, vaikka ei niiksi suoranaisesti voida
määritellä. Kirjoittajan tutkiessaan omaa prosessiaan opiskelijana saamme
syvällisempää tietoa opiskelijan kehityksestä ammattimaiseen toimintaan, mutta
mitään yleispäteviä johtopäätöksiä niistä ei voi vetää.
Opiskelija
omaa konstruktivistisen ja pragmaattisen oppimistyylin mikä värittää
opiskelijan tapaa hahmottaa kokemuksiaan koulutusaikana. Opiskelijan kokemukset muodostuvat hänen
esiymmärryksestään koulutuksen aiheesta, hänen kokemukset koulutuksen
sisällöstä ja hänen käytännön hanketyöajastaan. Tärkeimpinä dokumentointimenetelminä
ovat ennakko- ja välitehtävät, sekä lokikirja. Lokikirja sisältää mm. toiminnan
suunnittelua, toiminnan havainnointia, kirjanpitoa ja yhteystietoja hanketyön
käytännön harjoittelusta.
Tutkielman
tulokset osoittavat että opiskelija koki saavansa lisää tietoa ja taitoja,
itsetuntemus, sekä ammatillinen ymmärrys kasvoi. Prosessi helpotti opiskelijan
oman sosiaalipedagogisen toiminnan määrittelyä ja rajoja, sekä selkeytti
toimintatapoja. Konstruktivistinen ja pragmaattinen oppimistapa osoittautui käytäntöä
ja teoriaa yhdistäväksi, sekä lupaavaksi tavaksi vastata sosiaalipedagogisen
toiminnan haasteisiin.
Asiasanat:
sosiaalipedagooginen hevostoiminta, kehittyminen,
ammattimaisuus,
SISÄLLYSLUETTELO
1.
JOHDANTO
1.1 Harrastajan
kehittyminen ammattilaiseksi
1.2 Konstruktivistinen
ja pragmaattinen näkökulma
2. OHJAAJAN KEHITYS SOSIAALIPEDAGOGISEN
HEVOSTOIMINNAN
OHJAAJAKSI 1
2.1 Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kuvaus 1
2.2 Talli sosiaalipedagogisena ympäristönä 1
2.3 Opiskelu sosiaalisen hevostoiminnan
ohjaajaksi 1
2.5 Kehittyminen
ammattimaisuuteen
2.6 Ohjaajan kehittyminen ammattimaisuuteen
sosiaalipedagogisessa
hevostoiminnassa 2
3. HANKETYÖN
TUTKIMUSMENETELMÄ 2 3
2.1
Tiedonhankintamenetelmä 3
2.2 Tutkimuskohde 3
2.3
Analyysi 3
2.4
Alaotsikko 3
3. HANKETYÖN
TOTEUTUS 4
3.1
Opiskelijan esiymmärrys sosped hev toim 4
3.2
Opiskelijan hanketyön kuvaus 4
3.3
Opiskelijan kehitys hanketyön aikana 5
3.4
Tulokset 5
4.
JOHTOPÄÄTÖKSET 5
5.
POHDINTA 6
LÄHTEET
LIITTEET
Till Christina!
Let me teach you
When you are tense, let me teach you to relax.
When you are short tempered, let me teach you to be patient.
When you are short sighted, let me teach you to see.
When you are quick to react, let me teach you to be thoughtful.
When you are angry, let me teach you to be serene.
When you feel superior, let me teach you to be respectful.
When you are self absorbed, let me teach you to think of greater things.
When you are arrogant, let me teach you humility.
When you are lonely, let me be your companion.
When you are tired, let me carry the load.
When you need to learn, let me teach you.
After all, I'm your horse.
When you are tense, let me teach you to relax.
When you are short tempered, let me teach you to be patient.
When you are short sighted, let me teach you to see.
When you are quick to react, let me teach you to be thoughtful.
When you are angry, let me teach you to be serene.
When you feel superior, let me teach you to be respectful.
When you are self absorbed, let me teach you to think of greater things.
When you are arrogant, let me teach you humility.
When you are lonely, let me be your companion.
When you are tired, let me carry the load.
When you need to learn, let me teach you.
After all, I'm your horse.
W.
Lamm 1997
http://quantumvet.com/newsflash08-oct09.html
1.
JOHDANTO
Kiinnostus hevosiin liittyviin hoito ja kuntoutusmuotoihin
on lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmeninä, mikä herättää myös kysymyksiä
toimijoiden pätevyydestä ja osaamisesta. Tässä työssä keskustelen opiskelun
merkityksestä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajaksi kehittymisessä.
1.1.
Harrastajan kehitys ammattilaiseksi
Hevosharrastus
ja hevosiin liittyvät elinkeinot ovat viime vuosina lisääntyneet. Ratsastajien
määrä on noussut 120.000 ja hevosmäärä on noin 70.000, joista ratsuja ja poneja
ovat kolmannes. Suomen ratsastajanliitto laati ratsastuskouluille ja
harrastetalleille tapaohjeiston 1998 joka myöhemmin täydennettiin oppaalla
2007. (Kivinen & Hellgren, 2007, 5). Huomattava lisäys harrastajien ja
elinkeinoharjoittajien ratsastuskoulu-, harraste- ja yksityistallien pitäjien
määrään nousuun voidaan katsoa johtavan siihen että ohjeistukselle on tilaus.
Suuressa määrässä toimijoita kentän kirjavuus lisääntyy ja toiminnan määrittely
laajenee. Näin voidaan päätellä käyvän myös muiden hevosiin liittyvien
toimialojen suhteen. Esimerkiksi on olemassa sekä Kansaneläkelaitoksen tai
sosiaalipuolen korvattavissa olevaa terapeuttista ja kuntouttavaa
hevostoimintaa, että asiakkaan itse kustannettavaa toimintaa. Erot syntyvät lainsäädännöstä,
toimijoiden ammattitaustasta ja koulutuksesta tai olematta olevasta
koulutuksesta. Tämän työn ulkopuolelle jätän keskustelun virallisten
maksajatahojen suhtautumisen eri hoito- ja kuntoutusmuotoihin, sekä eri
kuntoutus ja hoitomuotojen tavoitteet ja erot. En tässä työssä ota kantaa kenenkään
toimijan pätevyyteen tai soveltumiseen, enkä myöskään ammattimaisuuteen tai
ammatin prosessoitumiseen. Tässä tutkielmassa ammatti määritellään professioksi
ja ammattilaiseksi kehittyminen ja opiskelu professioitumiseksi. Sosiaalipedagoginen
professionalismi sisältää ammatillisen tiedon, ammatilliset menetelmät sekä
ammatilliset arvot. (Nyqvist, 2011) Kiinnostukseni kohdistuu koulutuksen arvoon
ja antiin yksilön kehittymisessä ammattilaiseksi.
Voidaan myös
olettaa että jokainen toimiala laajetessaan tarvitsee yhteiset periaatteet ja
eettiset ohjeet, varsinkin kun on kyse sosiaalisista aloista joissa toimija on
valtasuhteessa asiakkaaseen.
Sosiaalipedagogisen pedagogisen hevostoiminnan yhdistyksen sisällä
käydäänkin keskustelua jäsenyyden kvalifikaatiosta, esimerkiksi voiko alalta
kouluttamaton henkilö olla jäsen yhdistyksessä. Yhdistyksessä joudutaan
oletettavasti tulevaisuudessa ottamaan kantaa sosiaalipedagogisen toiminnan
pätevöintivaatimuksiin, sekä voiko kuka tahansa kutsua itseään
sosiaalipedagogisen toiminnan ohjaajaksi. Tällöin palataan tämän työn
tutkimusaiheeseen; koulutuksen merkitys sosiaalipedagogisen toiminnan
ohjaajalle.
1.2. Konstruktivistinen ja pragmaattinen
näkökulma
Yllä olevaan
kysymykseen voisin hakea vastauksia esimerkiksi haastattelemalla muutamia
toimijoita tai kyselykaavakkeen kautta jolloin tavoittaisin suurempi määrä
henkilöitä. Lähestymistapani muistuttaa hankesuuntautunutta toimintatutkimusta
(vertaa Anttila, 2000, 153), joka mahdollistaa monipuoliset koonta- ja
analysointimenetelmät, missä ennen kaikkiaan käytetään reflektiota
tarkoituksena tuoda esiin ja heijastaa osanottajien kokemuksia, käsityksiä,
havaintoja ja oletuksia kyseessä olevasta asiasta. Tämä lähestymistapa mahdollisti
omien kokemuksieni tutkimisen koulutuksesta ja hanketyön toteuttamisesta. Pyrin
näin ollen syvällisempään ymmärrykseen, siitä mitä sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan opiskelu antaa minulle henkilökohtaisesti. Lähestymistapani
onkin luonnollinen omaa koulutustaustaani vasten, omaa työtäni tutkivana
opettajana (Kontturi-Salmi, 2006; 2004; 2002).
Valitsin tässä
työssä näin ollen laadullisen tutkimusnäkökulman aiheeseeni pyrkiessäni
syvällisempään tietoon harrastajan kokemuksista opiskellessaan uutta ammattia.
Metodi muistuttaa myös tapaustutkimusta ja interventiota, mutta ei voida niitä
sellaisiksi suoraan määritellä. Tämä johtaa siihen että työn tuloksia ei tule
yleistää. Kiinnostuksen kohteena on
yksilön kokemus professionalisoitumisessa sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnanohjaajaksi
ja tulee nähdä lähinnä keskustelun avaukseksi tai pohjustukseksi. Tapaustutkimus
kaltaisten metodien vahvuudeksi on osoittautunut niiden läpinäkyvyys verrattuna
määrällisin tutkimusnäkökulmiin. Tilastoissa ei yleensä näy henkilöjen
reflektiota, ajatuksen logiikkaa tai perusteluja. Kyselykaavakkeissa saadaan yleensä
vastauksia niihin kysymyksiin mitä ymmärretään kysyä, mutta se mitä ei osata
kysyä, ei tule huomioiduksi. Konstruktiivisuus ja pragmaattisuus ovat myös
olleet vahvasti läsnä itseäni opettajuudessani, ajattelussani, oppimisessani ja
opettaessani mutta myös harrastuksissani. Koen oppimisen yksilöllisenä ja
yhteisöllisenä prosessina jossa konstruoin oppimani uuden tiedon, reflektion ja
tekemisen kautta henkilökohtaisten tekijöiden kautta. (Tynjälä, 2004, 17). Näen
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan opiskelun ja työn matkana jota kuljen
hevosen kanssa. Uutta oppien, ihmisiä kohtaamalla ja heidän polkujaan tukien.
Minun tämän
päivän tulkinnan mukaan, oman työnsä konstruktivistisesti ja pragmaattisesti
suhtautuva tutkija lähtee matkalle, minkä lopullista määränpäätä ei koskaan
tule. Hän ei pysty, eikä haluakaan ennakoida mitä matkalla tapahtuu tai minne
matka johtaa. Häntä kiinnostaa todenmukaisesti vaan matka.
2.
OHJAAJAN KEHITYS SOSIAALIPEDAGOGISEN HEVOSTOIMINNAN OHJAAJAKSI
2.1. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kuvaus
Sosiaalipedagoginen
hevostoiminta voidaan määritellä ennaltaehkäisevänä
ja korjaavana sosiaalisen kuntoutuksen menetelmänä syrjäytymisen ehkäisyssä
talliympäristössä. Toiminnalla on täten sosiaalipedagoginen viitekehys,
jonka tavoitteena on sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen. Talli
nähdään kasvatuksellisena yhteisönä, jonka toiminta tukee henkilön kasvua.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yleisesti omaksutut sisällölliset tavoitteet
muodostuvat yhteisöllisyydestä, toiminnallisuudesta ja elämyksellisyydestä.
Toiminta toteutetaan hevosen kanssa yhteisöllisenä, kokonaisvaltaisena ja
osallistuvana toimintana jossa korostetaan vuorovaikutusta ja osallisuutta,
yhteispeliä, tavoitteellista toimintaa, kokemuksia ja niiden jakamista muiden
kanssa, elämyksiä sekä yhdessä toimimista ja vastuunottamista ja yhteisten
sääntöjen noudattamista. (www.hevostoiminta.net).
Yleisesti voidaan katsoa, riippuen sosiaalipedagogisen hevostoiminnan
ohjaajan koulutustaustasta, että sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kohderyhmä
muodostuu henkilöistä, lapsista aikuisiin, joiden elämässä esiintyy
pahoinvointia, syrjäytyneisyyttä tai perheongelmia, sekä henkilöistä jotka
elävät riskivyöhykkeessä. (vrt. Koistinen, 2002; Raunio, 2002).
Riskivyöhykkeeseen henkilö voi joutua esimerkiksi vaikean murrosiän, tai haastavan
elämäntilanteen vuoksi. Perheessä voi esiintyä alkoholi-, päihde- ja/tai
mielenterveysongelmia (www.hevostoiminta.net).
Lapset voivat olla lastensuojelun avohuollon ratsastusryhmät, tallilla tehtävä
työtoiminta (esim. työpajat), päihdekuntoutujat, psykiatriset potilaat ja
unohtamatta tavalliset nuoret tavallisilla talleilla, sekä tallitoiminta
koulupudokkaiden opetuksen motivaatiomenetelmänä (esimerkiksi Kjäldman, 2002).
Toiminta voidaan jakaa kolmeen pääryhmään; 1) hevostoiminta sosiaalista syrjäytymistä ehkäisevänä toimintana, 2)
hevostoiminta sosiaalisena kuntoutusmenetelmänä ja 3) hevostoiminta harrasteena
ja sosiaalistajana (www.hevostoiminta.net).
Sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan kohderyhmällä, esimerkiksi syrjäänvetäytyvillä nuorilla on usein
heikko itsetunto ja kielteinen minäkuva (Hyvätti, 2002, 23), mikä voi johtaa
moninaisiin ongelmiin. Usko itseen ja vaikutusmahdollisuuksiin on usein huono
ja henkilö luovuttaa helposti (Kaarela, 2002, 52), on apaattinen ja
aloitekyvytön. Kohderyhmään voi olla vaikea saada keskusteluyhteyttä, he voivat
olla vetäytyviä ja puhumattomia, alakuloisia ja väsyneitä. (Kaarela, 2002, 52).
Toisaalta voi esiintyä epärealistisista uskoa omiin kykyihin (Kaarela, 2002,
52), sekä vaikeuksia toiminnan säätelyssä, mikä vaikeuttaa pitkäjänteistä
toimintaa ja kehitystä. Henkilö voi välillä olla hyvinkin aktiivinen kun kotona
esimerkiksi menee paremmin ja päinvastoin. (Kaarela, 2002, 52). Ongelmat voivat
myös näkyä toisena ääripäänä, aggressiivisena käytöksenä, päihteiden käytöllä,
väkivaltaisena käytöksenä ja empatian puutteena ja tunteettomuudella.
Toisaalta täytyy
kuitenkin muistaa että sosiaalipedagoginen hevostoiminta sopii kaikille,
lapsille, nuorille, aikuisille, ennaltaehkäisevänä ja kasvattavana toimintana.
Tavoitteena on kaikille ihmisille tärkeitä asioita, kuten hyvinvoinnin lisäys
ja terveys (Rainio, 2002, 12-13), onnistumisia ja hyvää oloa, hyväksyntää
(Hyvätti, 2002, 23), sekä elämänhalun ja laadun ja parantaminen. Jokainen
ihminen kohtaa jossain kohdassa elämäänsä haasteita ja ongelmia. Ihmisten
jaksaminen ja halu hallita omaa elämää ja selvitä jokapäiväisen elämän
vaatimuksista kuitenkin vaihtelee. Sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
pyritäänkin itsetunnon vahvistamiseen, voiman ja jaksamisen lisäämiseen, päättäväisyyden
ja sosiaalisten taitojen kehittämiseen, itsensä voittamiseen, tunteiden
tunnistamiseen ja ilmaisemiseen, sekä ongelmanratkaisuun riippuen asiakkaan
tilanteesta ja tarpeista sekä ohjaajan ammattitaidosta ja toiminnan
suuntautumisesta
2.2.
Talli sosiaalipedagogisena ympäristönä
Hevonen on
sosiaalinen jo itsessään, se on laumaeläin, joka on riippuvainen laumastaan.
Laumassa on selkeät käyttäytymissäännöt, järjestys ja tehtävät, mikä luo turvaa
hevosille. Toisaalta tämä luo pohjan yhteisöllisyyden päämäärälle ihmisten
kesken. Yhteiset säännöt ja tavoitteet helpottaa kanssakäymistä. Yhteen hiileen
puhaltaminen ja yhteinen toiminnan suunta nostaa ryhmän korkeammalle kuin mihin
yksilö yksin pystyy.
Hevonen on
myös iso eläin, jonka kanssa ei ihminen väkivalloin pärjää. Hevonen on voimakas
ja hallitsematon (Hyvätti, 2002, 24), eläväinen, mutta samalla avuton ja
pyyteetön. Hevonen hyväksyy ihmisen ulkoisista attribuuteista välittämättä,
antaa hellyyttä ja läheisyyttä, sekä on erittäin läsnä hetkessä, joten palaute
ihmiselle tulee heti. Osa hevosen kiehtovuutta tulee luultavasti tästä voiman
ja herkkyyden yhdistelmästä. Hevonen on kuitenkin riippuvainen ihmisen
huolenpidosta. Sitoutuminen hevosen hoitoon, hevosen avuttomuuden ymmärtäminen
ja sen pyyteettömyyden kokeminen on valtava terapeuttinen elämys,
normaalielämän kriiseissäkin. (Hyvätti, 2002, 25). Hevonen hyväksyy ihmisen
sellaisena kun hän on (Hyvätti, 2002, 25), mutta huono käytös, esimerkiksi
aggressiivisuus ajaa sen nopeasti pois tai nurkkaan joutuessaan, hevonen voi
myös puolustautua. Ison eläimen kanssa ei väkivalloin pärjää, vaan
auktoriteetti ja johtajuus täytyy hakea muualta, kehittyneemmillä keinoilla
(Luhtaniemi, 2001, 63). Hevonen voi myös käyttäytymisellään toimia ihmisen tunteiden
peilinä.
2.3. Opiskelu sosiaalipedagogisen hevostoiminnan
ohjaajaksi
Sosiaalipedagogista hevostoimintaa on voinut opiskella
Suomessa vuodesta 2000. Koulutus järjestettiin alun perin Kuopion yliopiston ja
Ypäjän hevosopiston toimesta. Myöhemmin myös Turun Yliopisto tuli mukaan ja
tällä hetkellä Kuopio järjestää koulutuksen yhteistyössä Ylä-Savon
ammattiopiston kanssa ja Turun yliopisto Ypäjän
hevosopiston kanssa nimikkeellä: Sosiaalipedagoginen hevostoiminta
syrjäytymisen ehkäisyssä ja sosiaalisessa kuntoutuksessa, Kuopion/Turun
yliopiston täydennyskoulutuskeskus (25 op). Koulutus on tänä vuotena myös
eriytynyt kahden eritasoiseen koulutukseen, yliopisto ja toisen asteen
ammatillisen tutkinnon suorittaneille (Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan perusteet,
20 op).
Koulutus johon kirjoittaja osallistuu, muodostuu 25
opintopisteen kokonaisuudesta joista 14 lähipäivää Ypäjän hevosopistolla. Koulutus on nimeltään Sosiaalipedagoginen
hevostoiminta. ja järjestetään Turun
Yliopiston Brahean ja Ypäjän hevosopiston yhteistyönä. Koulutus on tarkoitettu
täydennyskoulutukseksi työelämässä jo toimiville, sosiaali-, terveys ja kasvatusalan
ammatillisen koulutuksen hankkineille, jotka haluavat syventää osaamista
syrjäytymisen ehkäisyssä ja sosiaalisessa kuntoutuksessa. Koulutuksen
tavoitteiden saavuttamiseksi koulutukseen valittavalla tulisi olla kokemusta
hevosten kanssa työskentelystä ja mahdollisuus oman hevosen käyttöön.
(Aikuiskoulutus, 2011).
Koulutuksessa painotetaan sosiokonstruktiivista
oppimiskäsitystä. Oppija oppii olemalla aktiivinen, rakentamalla itse omaa
tietoaan, sekä tietojaan ja taitojaan tulkitsemalla, jäsentämällä,
reflektoimalla sekä muokkaamalla. Oppimisessa olennaista on itsenäinen
työskentely, kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävien tekeminen ja
kehittämistyö. Koulutuksessa käytetään Moodlea oppimisalustana. Oppiminen
henkilökohtaistetaan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman toteutuessa (HOPS),
jonka tavoitteena on tukea opiskelijan osaamisen tunnistamista ja
henkilökohtaisten tavoitteiden asettamista. Sekä formaalista että informaalista
oppimista arvostaen. (Halttunen, ym. 2011).
Opiskelun
sisältö muodostuu lähijaksojen luennoista ja yhteistoiminnallisista
harjoituksista hevosen kanssa, sekä välitehtävistä. Välitehtävät muodostuvat pohdintatehtävistä
ja kirjareferaatista. Lähijaksojen teemat ovat sosiaalipedagogiikan teoria,
sosiaalipedagogiikan ajattelu ja ammatillisuus, sosiaalipedagogiikan
hevostoiminta erityisratsastuksen muotona, sosiaalinen kuntoutus ja
hevostoiminta, asiakastyö ja toiminnan suunnittelu ja sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan sovellutuksia, joka sisältää myös opiskelijoiden hanketöiden
esittelyä. Hanketyön tekemisen tavoitteena on jakaa kokemuksia hevostoiminnan
sovellutuksista, pohtia kehittymistä asiantuntijana ja ammattilaisena sekä
pohtia ja perustella oman projektityön kulkua ja valintoja. (Halttunen, ym.
2011).
2.4. Kehittyminen ammattimaisuuteen
Hevosharrastuksessa
on monia tasoja, niin kuin muissakin harrastuksissa, aloittelijasta, pitkään
harrastaneeseen ja puska- tai tätiratsastajasta kilparatsastajaan. Tässä työssä
pohditaan mitä ammattimaisuus sosiaalipedagogisessa toiminnassa tuo mukanaan
harrastajan näkökulmasta. Tämä ei
tarkoita sitä että koulutus olisi päätepysäkki, se nähdään lähinnä yhtenä
monista välietapeista. Luukkainen (2005, 173) on tutkinut opettajuutta ja
toteaa että opettajan kasvu ja kehittyminen on yksilöllinen ja jatkuva prosessi
ja että merkittävää siinä on ammatillisen identiteetin kehittyminen, mikä
voidaan olettaa merkittäväksi myös ohjaajaksi opiskelevalle. Kun tässä työssä
tutkimme harrastajan kehitystä ammattilaiseksi, tarkastelemme yksilön persoonan
ja identiteetin muuttumista. Luukkaisen (2005, s. 173; Niikko, 1998) mukaan, opettajana
kehittyminen on riippuvainen kunkin opettajan asenteista, roolikäyttäytymisestä
ja ympäristötekijöistä, kuin myös ohjaajan. Ammatillinen kehittyminen ja
kehittäminen eivät ole pelkästään koulutuksia tai ohjelmia. Se on prosessi,
joissa keskeistä on tiedostaminen ja omien kokemusten prosessointi (Luukkainen,
2005, s. 173)
Sanakirja
määrittelee profession ammatiksi tai elinkeinoksi (Luukkainen, 2005, s, 27).
Yleisesti professio määritellään ammatiksi johon kuuluu erikoistunut
tietoperusta, suhteellisen paljon harkintavaltaa työssä (ammatillinen autonomia),
auktoriteettiasema suhteessa asiakkaisiin ja muihin ammattiryhmiin, sekä
pyrkimys edistää pikemminkin yleistä hyvää kuin pyrkimys suoranaiseen
taloudelliseen etuun. (Luukkainen, 2005, 27-28).
2.4. Harrastajan
kehittyminen ammattimaisuuteen sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Tässä työssä
ammattimaisuus sosiaalipedagogisessa toiminnassa edellyttää henkilön
asianmukaista koulutusta (25 op koulutus
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta syrjäytymisen ehkäisyssä ja sosiaalisessa
kuntoutuksessa, Kuopion/ Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus) sekä
jäsenyyttä Sosiaalipedagoginen hevostoimintayhdistys ry:ssä. Periaatteessa
muutkin edellytykset ovat mahdollisia, mutta rajataan tämän työn ulkopuolelle.
Sosiaalipedagoginen
hevostoimintayhdistys ry. on laatinut eettiset ohjeet toiminnan harjoittajille (http://kotisivukone.fi/files/hevostoiminta.kotisivukone.com/tiedostot/eohjeet_logopaperilla.doc)
joissa edellytetään että toiminnan harjoittaja;
a) on suorittanut
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan täydennyskoulutuksen, b) on vastuussa työnsä
laadusta ja turvallisuudesta, c) tiedostaa omat taitonsa ja rajoituksensa sekä
huolehtii työkyvystään, d) huolehtii oman ammattitaitonsa kehittämisestä sekä
edistää sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kehittymistä mahdollisuuksiensa
mukaan ja e) kieltäytyy toteuttamasta toimintaa silloin, kun toiminta ei ole asiakkaalle
tarkoituksenmukaista, jolloin asiakas tarvittaessa ohjataan muiden palvelujen
piiriin. Toisaalta toiminnan harjoittajan koulutusvaatimus on herättänyt keskustelua
yhdistyksen sisällä. Voidaan kärjistäen katsoa, että on syntynyt kaksi kantaa,
he jotka toivovat jäsenyyden olevan mahdollinen kaikille ja he jotka näkevät
yhdistyksen olevan koulutettuja henkilöitä varten.
Toiminnalle on laadittu seuraavat eettiset ohjeet: a) Asiakkaalle
ja asiakkaan huoltajalle on selkeästi selvitettävä toiminnan periaatteet sekä
riskit, b) asiakassuhde on aina luottamuksellinen ja toiminnan harjoittajaa
sitoo vaitiolovelvollisuus, c) toiminta suunnitellaan asiakaslähtöisesti ja sitä
arvioidaan, d) turvallisuus on toiminnan lähtökohta ja siinä huomioidaan
psyykkiset, fyysiset ja sosiaaliset turvallisuustekijät, e) avustavat henkilöt
perehdytetään tehtäväänsä ja heille annetaan riittävästi tietoa toiminnan
tavoitteista ja f) toiminnassa käytettävät hevoset ovat toimintaan soveltuvia
ja siihen koulutettuja ja niiden varusteet ovat asianmukaisessa kunnossa.
Toiminnassa noudatetaan eläinsuojelulakia. Sosiaalipedagogisen
Hevostoimintayhdistyksen ohjeet voidaan tulkita osaksi hevostoiminnan ohjaajan
perustaitoihin ja tietoihin kuuluvaksi.
Hevosharrastajan
siirtyessä ammattimaiseen sosiaalipedagogiseen toimintaan nousee edellisten joitakin
toiminnan kannalta merkittäviä asioita pinnalle, esimerkiksi; a) toimintaan
sopivan talliyhteisön ja hevosen löytäminen, b) markkinointi ja asiakkaiden
löytäminen, c) hinnoittelu, laskutus, verotus ja maksajatahot, d) muut
turvallisuusnäkökulmat, e) käytännön haasteet; kuten aikataulut, ryhmien
muodostuminen ja koko, kuljetukset ynnä muuta, sekä f) omien kykyjen ja
kehityksen tiedostaminen.
Toimintaan
sopivan talliyhteisön löytyminen ei ole itsestäänselvyys. Talleja on
monenlaisia ja moneen tarkoitukseen, harrastetallista, ratsastuskoulutalleista
kilpatalleihin ja kaikki eivät sovellu sosiaalipedagogiseen toimintaan.
Talleissa on kuitenkin hyvät puolensa ja riippuen asiakkaan toivomuksesta eri
tallit sopivat eri asiakkaille. Tämän työn näkemyksen mukaan
sosiaalipedagoginen yhteisö muodostuu asiakkaasta, ohjaajasta, hevosesta sekä
talliyhteisöstä. Talliyhteisö ei välttämättä osallistu aktiivisesti toimintaan,
mutta hevostoiminnan luonteesta johtuen talliyhteisö vaikuttaa kuitenkin
toimintaan eri tavoin. Pieni yksityistalli voi olla hiljainen ja rauhallinen,
ratsastuskoulutallissa voi olla vilkasta, paljon ihmisiä, hevoshoitajia,
katsojia, yksityishevosten omistajia ja vuokraajia.
Sosiaalipedagogisessa
hevostoiminnassa itse hevonen on luonnollisesti tärkeä. Ratsastuskouluja on
ohjeistettu välttämään alle neljä vuotiasia hevosia opetustyössä (Kivinen &
Hellgren, 2007, 7), mutta sosiaalipedagogisessa toiminnassa hevosen ikä tai
koulutus ei ole määräävä tekijä, vaan luonne ja sopivuus edellä olevaan
tehtävään, esimerkiksi agilitytehtävään voi pieni Shetlannin-poni olla
sopivampi kuin pitkälle koulutettu kouluratsu. Sosiaalipedagogisessa
hevostoiminnassa hevosen käyttäytymistä tarkkaillaan, sitä hoidetaan,
ratsastetaan, ajetaan, vikelletään ja harrastetaan esimerkiksi agilityä tai
muita maasta käsin tehtäviä harjoituksia. Tärkeää on kuitenkin seurata hevosen
fyysistä ja psyykkistä jaksamista, pitää huolta vapaapäivistä, sekä huoltaa
suhdetta hevosen ja toiminnan ohjaajan välillä.
Tarve
erilaisiin lasten, nuorten ja aikuisten tukimuotoihin on suuri ja apukeinoja
etsitään koko ajan, joten sosiaalipedagogisella toiminnalla voisi katsoa olevan
tarvetta. Toiminta on kuitenkin suhteellisen uutta ja toimijat ja
toimeksiantajat, kuten kunnat, yhdistykset, lasten vanhemmat, ratsastuskoulut, sekä
toiminnasta kiinnostuneet aikuiset, eivät välttämättä kohtaa. Tämä tarkoittaa ett markkinointitehtäviä
tulee usealle toimijalle eteen. Monet toimijat ovatkin tehneet omat kotisivut,
infolehtisiä, power-point esityksiä ja videopätkiä, sekä käyneet virastoissa
informoimassa toiminnastaan. Myös ratsastuskoulut voivat kokea hyötyvänsä palvelusta.
Aika pian kun
toimintaa suunnitellaan, hinnoittelu tulee ajankohtaiseksi. Koska on kyse
toimijan palkkion, verojen ym. lisäksi kysymys myös hevosen ylläpidosta, toiminta
voi vaikuttaa kalliilta toimeksiantajan mielestä, eritoten jos hänellä ei ole
kokemusta hevostoiminnasta. Toimija joutuu myös ottamaan kantaa hintaan,
laskutustapaan, kirjanpitoon sekä yritysmuodon valitsemiseen tai ns.
yleishyödyllisen yhdistyksen perustamiseen.
Turvallisuutta
voidaan katsoa kahdesta eri näkökulmasta, vakuutuksien ottamisen ja itse
toiminnan tuvallisuuden näkökulmasta. Hevonen, toimija ja toiminta voidaan
vakuuttaa, mutta asiakkaan henkilökohtainen vakuutus on asiakkaan otettava itse
tai maksajatahon tulee vakuuttaa asiakkaansa.
Hevonen on, kuten aikaisemmin mainittiin eläväinen ja vahva, mikä johtaa
siihen että toiminta ei ole täysin riskitöntä. Toimija voi kuitenkin pyrkiä
turvallisuuteen valmistella hevosta tehtäviinsä, neuvoa asiakkaita hevosten
käsittelyssä ja käyttäytymisessä, sekä sopia asiakkaiden kanssa tallisäännöistä
ja valita tehtävät tilanteen mukaan (ks myös Kuluttajaviraston julkaisusarja,
4/2004).Tämän lisäksi tulevat käytännön haasteet kuten, miten muodostaa ryhmät
ja sopia aikataulut, miten hoitaa asiakkaiden kuljetukset tallille ym.
Esimerkiksi kouluikäisten lasten kuljettamisesta voi syntyä ongelmia. Ryhmien
muodostaminen on sekä pedagoginen että käytännön ongelma. Ketkä asiakkaat
sopivat toimimaan yhdessä, riittäkö hevoset, sopivatko heidän aikataulut.
Lopuksi omat
kyvyt ja jaksaminen ovat edellytyksiä toiminnalle. Toiminta vaatii paneutumista
asiaan, suunnittelua, toiminnan ohjaamista, evaluointia ja reflektiota, sekä
toimeentulon jotta itse sosiaalipedagogiseen työhön voi keskittyä.
3. HANKETYÖN TUTKIMUSMENETELMÄ
Käsillä olevassa hanketyössä
otettiin laadullinen näkökulma tutkimusaiheeseen. Tarkoitus on päästä syvään aiheeseen, joskin
tässä myös on tutkimuksen heikkous, eli sen kapea-alaisuus ja kohteen
subjektiivinen näkökulma. Tulokset eivät täten luonnollisesti välttämättä ole
yleistettävissä ja laajemman perspektiivin prosessista saadaksemme kaipaa
vierelleen muita ja toisenlaista tutkimusta. Tapaustutkimuksen ja intervention
kautta pääsemme kuitenkin tutustumaan syvällisemmin tutkimusaiheeseen. Hanketyössä
ohjaajaksi opiskeleva harrastaja on myös tutkijan roolissa, jossa hän tutkii
omaa prosessiaan. Tämä osaltaan lisää hanketyön tuloksen subjektiivisuutta,
mutta lisää aineiston autenttisuutta ja prosessin ymmärryksen uskottavuutta.
3.1. Tiedonhankintamenetelmät
Tapaustutkimus ja
interventio
Tapaustutkimus
voidaan määritellä monipuoliseksi tutkimukseksi, jossa tiettyä tapahtumaa tai
toimintaa tutkitaan tietyssä rajatussa ympäristössä, monella eri tavoin.
Tarkoituksena on tutkia intensiivisesti jotakin sosiaalista kohdetta,
esimerkiksi yksilöitä, ryhmiä, laitoksia tai yhteisöjä. Tutkimuskohteena voivat
olla esimerkiksi kohteen taustatekijät, ajankohtainen asema ja tilanne,
ympäristötekijät, sisäiset ja ulkoiset vaikuttavat tekijät. Tavoite on
muodostaa kokonaisvaltainen, seikkaperäinen ja tarkka kuvaus kohteesta.
(Anttila, 2000, 252). Tässä
tutkimuksessa tapaustutkimus muodostuu hevosia harrastavan henkilön
kehitysprosessista sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ammattimaiseksi
ohjaajaksi. Anttila (2000, 479) määrittelee intervention väliintulona tai
sekaantumisena. Tässä tutkimuksessa interventio muodostuu sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan ohjaaja koulutuksesta.
3.2. Tutkimuskohde
Tämän
tutkimuksen tutkimuskohteena on hevosharrastajan kehittyminen
sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnan ohjaajaksi. Tämä kehitys alkaa vuosia ennen
koulutuksen alkamista, koulutuksen aikana, mutta jatkuu myös sen jälkeen. Tässä
tutkimuksessa rajataan näkökulma, aikaan ennen koulutusta, koulutukseen ja
koulutuksen loppuunsaattamiseen hanketyön valmistuessa. Koulutus ja koulutuksen
loppuunsaattaminen kestää suurin piirtein vuoden, joista hanketyön käytännön
osuus kesti pari kuukautta. Tärkeäksi tutkimuksen asettelun kannalta muodostuu
tutkimuskohteen (opiskelijan) esiymmärrys aiheesta ja opiskelijan kokemukset
opiskelusta sekä hanketyöstä. Opiskelijan esiymmärrys sisältää mm. henkilön
aikaisemmat kokemukset hevostoiminnasta sekä hänen oma tieto-taito
lähtökohtansa ennen koulutuksen alkamista, mikä peilataan henkilön kokemuksiin
opiskelusta lähijaksojen aikana ja välitehtävien, sekä hanketyön anti.
Tutkimusprosessi
dokumentoitiin monilla tavoin. Tutkimusaineiston muodostivat opiskeluun
kuuluvat luentomateriaalit, opiskelijan omat muistiinpanot, välitehtävät,
kirjallisuustehtävät, hanketyön lokikirja, opiskelijan kotisivut ja blogi sekä
valokuvamateriaali ja materiaali sosiaalisessa mediassa.
3.3. Analysointitapa
Prosessin
analyysi aloitettiin hanketyöjakson päätyttyä. Hanketyö aloitettiin huhtikuussa
2011 ja lopetettiin kesäkuussa 2011. Hanketyö sisälsi sosiaalipedagogista
toimintaa ja toiminnan dokumentointia lokikirjaan ja reflektointia sekä uuden
oppimista. Uuden oppiminen perustui käytännön tilanteisiin ja niiden
teoreettisiin liittymäkohtiin. Analyysi perustuu hanketyön lisäksi lähipäivien
ja välitehtävien tarkasteluun tavoitteena reflektoida henkilön kehityksestä
ammattimaisuuteen ja koulutuksen merkityksestä. Reflektio perustuu tällöin
tapahtumiin; mitä tapahtuu? Mikä merkitys tapahtumalla on? Miten mennyt,
nykyinen ja tulevaisuus vastaavat toisiaan? Reflektion tarkoituksena on tuoda
esiin ja heijastaa osanottajien kokemuksia, käsityksiä, havaintoja ja oletuksia
kyseessä olevasta asiasta (Anttila, 2000, 153) Refleksiivisyys tarkoittaa
mahdollista vuorovaikutukseen ja erilaisten näkökulmien esiintuomista. (Anttila, 2000, 76).
4. HANKETYÖN
TOTEUTUS
4.1. Opiskelijan
esiymmärrys
Opiskeluaikaiset ennakko- ja
välitehtävät
Kuten aikaisemmin mainittiin opiskelijan esiymmärrys
hevostoiminnasta vaikuttaa hänen opiskeluunsa monin tavoin. Tutkitussa
prosessissa opiskelijan esiymmärrys aktivoitui koulutukseen hakiessa,
hakemuksen tekovaiheessa. Tämä kannusti hakijoita pohtimaan
Koulutuksen alettua tammikuussa 2011 opiskelijoilta
toivottiin pohdiskelua ennakkotehtävän ja kolmen välitehtävän muodossa.
Ennakkotehtävässä pohdittiin omaa suhdetta hevostoimintaan ja opiskelija
tiedosti lapsuuden tapahtumien merkityksen myöhempien tapahtumien rinnalla:
”Olen viime
aikoina miettinyt ja muistellut hevosteluani lapsuudessa. Se johtuu osittain
siitä että mietin lasten hevostelua muutenkin, mutta myös siitä, että vaikka
viime vuosien tapahtumat ovat olleet erittäin tärkeitä, niin lapsuuden
kokemukset tuntuvat vielä ajankohtaisilta. Tästä johtuen keskityn
ennakkotehtävässä lapsuuteen, enkä niinkään aikuisuuteen, josta olen kertonut hakemuksessani”.
Ensimmäisessä
välitehtävässä pohdittiin opiskelijan roolia ”Sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan ohjaajana”. Tässä tehtävässä on tarkoitus perehtyä
sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan
ja miettiä omaa roolia hevostoiminnan järjestäjänä ja toiminnan ohjaajana. Apuna käytettiin kirjaa: Ratsastuspedagogiikasta sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnaksi (Okulov & Koukkari , 2005).
ja miettiä omaa roolia hevostoiminnan järjestäjänä ja toiminnan ohjaajana. Apuna käytettiin kirjaa: Ratsastuspedagogiikasta sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnaksi (Okulov & Koukkari , 2005).
”Olen
seuraavassa tehtävässäni miettinyt sosiaalipedagogisen hevostoimintani
kohderyhmää, toiminnan tavoitteita, sisältöä ja arvomaailmaa, tuloksia joita
toivon sekä haasteita joita voin kuvitella kohtaavani”.
Välitehtävä
kaksi on kirjareferaatti aiheesta: ”Mitä sosiaalipedagogiikka on?” lähteestä
Ranne, Sankari, Rouhiainen-Valo ja Ruusunen (2005), minkä opiskelija kirjoitti
ruotsiksi.
Kolmas välitehtävä: ”Sosiaalipedagoginen
hevostoiminta työssäni” opiskelija reflektoi oman sosiaalipedagogisen toiminnan
muotoa:
”Tässä tehtävässä pyrin katsomaan
sosiaalipedagogista hevostoimintaa pedagogisesta näkökulmasta. Olen
kiinnostunut pohtimaan voisiko sosiaalipedagogisen toiminnan kautta pyrkiä
asiakkaan henkiseen kasvuun ja oppimiseen”.
Näiden
tehtävien kautta opiskelija koki tiedostavansa omat kokemukset kehittymisestä
ja kasvusta hevostoiminnan kautta. Opiskelija oli kokenut monia tunteita,
onnistumisia ja epäonnistumisia, rohkeutta ja riskinottoa, mutta myös
loukkaantumisia, pelkoa ja jännittämistä, sekä itsellään että muilla
talliyhteisössään. Hän oli kokenut
monenlaista talliyhteisöä, joissa kirjavia asenteita, ihmisten erilaisia
rooleja talliyhteisössä ja erilaisten ympäristöjen vaikutus itseen ja hevoseen.
Hän oli myös tuntenut omakohtaisesti talliyhteisön kantavan voiman ja hevosen
terapeuttisuuden henkilökohtaisia ongelmia kohdatessa. Välitehtäviä pohtiessaan
hän tiedostaa toivovansa tavoitteellisuutta ja rauhaa (levollisuutta)
hevostoiminnassaan.
Opiskelijan hevostoiminta ennen koulutuksen
alkua
Opiskelija
tiedostaa olleensa kiinnostunut sosiaalipedagogisesta toiminnasta aikoina ennen
kuin hän tiesi tämän olemassaolosta. Hän tiedostaa kuitenkin ett toiminta ei
ole ollut tietoista ja että dokumentointi on suuntautunut hevosen kokemuksiin.
”…suunnittelin ja tein opetusmateriaalin
intuitiivisen ajattelun pohjalta, ilman viitekehystä. Dokumentoin hevosen
osallisuuden toiminnassa, mutta en ihmisen”.
Lähipäivät
Suurin
piirtein kerran kuukaudessa järjestettiin lähipäivät. Opiskelija koki sosiaalipedagogiikan
teorian luennot kiinnostavina peilatessaan niitä omaan pedagogiseen alaansa ja
ajatteluunsa. Sosiaalipedagogisten hevostoiminta ohjaajien luennot
esimerkkeineen vahvisti motivaatiota ja valaisi professiota. Luennot
vahvistivat myös oman yksilöllisen toiminnan luomista omiin lähtökohtiin nähden
opiskelijan peilatessaan taustaansa ja aikaisempaa koulutustaan luennoitsijoiden
kokemuksiin. Käytännön sosiaalipedagogiset hevostoimintaharjoitukset olivat
sekä osallistuvia että tarkkailevia. Opiskelija tiedosti oman oppimistyylinsä
holistiseksi, eli mieluummin tarkkaili ja dokumentoi harjoitusta kuin
osallistui. Tarkkailemalla ehtii havainnoimaan laajemmin, kuin osallistuen. Myös
opintokäynnit (Metsäkylän ratsastuskeskus, Loimihaka, KV-talli) toivat
monipuolista tietoa toimintaan.
4.2. Hanketyön
toteutus
Hanketyö toteutettiin keväällä 2011 (katso liite 1).
Asiakkaat
tulivat ratsastuskouluyrittäjän tai oman työpaikan (yläkoulun) kautta. Yhteensä
neljä äitiä ja viisi 5-12 vuotuista lasta muodostivat kolme erillistä ryhmää,
joita kutsutaan ryhmiksi I, II ja III. Tämän lisäksi perustettiin eläinkerho
yläkouluun. Kaikilta asiakkailta kirjattiin asiakastiedot, nimi, kotiosoite,
oma puhelinnumero, huoltajan tai lähiomaisen puhelin numero. Ratsastuskoulun
asiakkaat käyttivät ratsastuskoulun lomaketta tätä varten, joissa myös
ilmoitetaan että ratsastuskoulu ei vakuuta asiakkaitaan, vaan jokainen tulee pitää
itse huolta vakuutuksistaan tai liittyä johonkin yhdistykseen tai Suomen
Hippokseen. Ryhmä I-III vastasivat myös toimintaan liittyvään
kyselylomakkeeseen toivomuksista ja tavoitteista. He saivat myös oman
Heppailukirjasen, mihin lisättiin sivuja joka kerta, sekä toimintakortin johon
lisättiin tarroja toiminnan mukaan. Ohjaaja keräsi eläinkerholaisten tiedot
suunnitteluvihkoonsa ja puhelimeensa, jotta onnettomuuden sattuessa, ei
tarvitsisi odottaa tietoja koulusta.
Ryhmä
II koostui äidistä ja kahdesta 10-12 vuotiaista tyttärestä. Sekä äiti ja että lapset
olivat harrastaneet ratsastusta noin kaksi vuotta, erillisissä
ratsastuskouluissa. Äidillä oli tavoitteena saada lisää itsevarmuutta ja
rohkeutta ratsastukseen ja tyttärille toivottiin monipuolista hevostelua. Tässä
ryhmässä tavoitteet selkiintyi ensimmäisen tapaamisen jälkeen, jolloin
keskittyminen, pelonhallinta, jännittyneisyys, ongelmanratkaisu, itsetuntemus,
itsehillintä, johtaminen, empatia, vastuu ja kommunikointitaidot nousivat pintaan.
Hevostoiminnan sisältö koostui
hevosen hoidosta, talutusharjoituksia, rentoutumisharjoituksia sekä
ratsastusopetuksesta.
Ryhmä III
tarjottiin ratsastuskoulun kautta Äiti-lapsipakettina. Kaksi äitiä ja kaksi
kuusi vuotuista lasta toivoi saavansa hevostella yhdessä. Äideillä oli
ratsastuskokemuksia lapsuudesta, tyttärille toiminta oli uutta. Toinen äideistä
toivoi tyttärensä saavan varmuuden hevosen hoitoon ja ratsastukseen. Toinen
lapsista oli aikaisemmin jännittänyt kovin ja perunut pari ratsastuskoulutuntia
paikan päällä. Tavoitteeksi muodostui keskittyminen, jännittyneisyys,
ongelmanratkaisu, rohkeus, itsehillintä, empatia, vastuu ja
kommunikointitaidot. Hevostoiminnan sisältö koostui hevosen hoidosta, jumpasta
hevosen selässä, talutusharjoituksista, kimpparatsastuksesta,
keppihevosratsastuksesta, ratsastusopetuksesta ja piknikistä.
Eläinkerho
perustettiin keväällä yläkouluun sosiaalipedagogisen hevostoiminnanohjaajan ja
koulun kerhotoiminnan koordinaattorin aloitteesta. Koulu ei salli opettajien kuljettaa
oppilaitaan, joten kuljetus järjestettiin avustusrahoituksella. Talliin oli
koulusta yli 20 km
matka. Matka taittui näin ollen tilataksilla. Oppilaat kutsuttiin eläinkerhoon
henkilökohtaisen keskustelun kautta. Kerholaisten toivottiin kutsuvan myös
ystäviä mukaan toimintaan. Kerhoon liittyi 12 noin 12–16 vuotuista nuorta,
joista monet olivat toisilleen tuntemattomia. Kerholaisista viisi olivat
aktiivisia ja osallistuivat toimintaan. Oma kerhoyhteisö luotiin sosiaaliseen
mediaan missä ilmoittauduttiin toimintaan, julkaistiin kuvia toiminnasta ja
pidettiin yhteyttä kerholaisten kesken. Hevostoiminnan sisältö koostui hevosen
hoidosta, poni- ja koira agilitystä, sekä ratsastuksesta. Kerhon ongelmaksi
koituivat oppilaiden koulutyön loppumisajankohdat ja pitkät kotimatkat. Kerho
pidettiin tästä syystä iltaisin. Toiseksi matka rahoituksen myöhäinen
selkiintyminen johti että tapaamiskerrat jäi vähiin ennen kesäloman alkua.
Opiskelijan Sosiaalipedagogiset haasteet
hanketyön aikana
Pelkäävä ja jännittävä asiakas
Pelko, kauhu,
paniikki, hermostuneisuus ja jännittäminen ovat tuttuja tunteita ihmisille ja
eläimille ja näitä määritelmiä käytetäänkin yleisesti kuvaamaan tunteita.
Psykologisesta näkökulmasta tunteiden laaja määrittely vaatii syvemmän
tutkimuksen kun mitä tämän työn puitteissa on tarkoituksenmukaista tehdä. Tässä
työssä tyydytään jakamaan tunteet niihin jotka aiheuttavat kyvyttömyyttä
seurata ympäristöään ja toimimaan sekä niihin tunteisiin jotka yksilö tuntee,
mutta eivät estä häntä toimimasta. Täytyy kuitenkin muistaa että kysymyksessä
ei välttämättä ole pysyvä olotila. Henkisesti lamaantunut yksilö voi havahtua
toimimaan ja toisinpäin. Vaikeat pelkotilat jotka eivät laukea, ovat pysyviä ja
lamaannuttavat asiakkaan pidemmäksi aikaa, jäävät tämän hankkeen
sosiaalipedagogisen toiminnan ulkopuolelle.
Lapset, nuoret
ja aikuiset kokevat pelkoa, kauhua, paniikkia, hermostuneisuutta ja jännitystä
eri tavoin riippuen kehitysvaiheesta ja elämänkokemuksesta tai kyvystään
tunnistaa olotila ja myöntää sen olemassa olon. Yksilö voi kärsiä suuresti
pystymättä myöntämään pelkoaan jossakin tilanteessa tai ymmärtämään että syy
lihaskramppeihin tai hermojen nykimiseen on pelon tunteessa tai
hermostumisessa. (Williams, 1999, XV). Fyysisesti pelkotilat voivat näkyä vapinassa,
raskaassa hengityksessä (sieraimet laajenee), kireät huulet, kylmä hiki ja
ihokarvojen nousussa, käsien pusertamisessa, puhua kimakalla äänensävyllä
(Williams, 1999, 7-9). Jännittäminen voi näkyä lyhyellä pintahengityksellä,
hiljaisuudella tai yleisellä kehon jäykkyydellä. Pienet lapset voivat itkeä
hiljaa itsekseen, pitävät molemmin käsin kiinni satulasta, vapista ja pitävät
katseen maassa. Opettaja voi tarjoutua pitämään kädestä, kietoa käsivartensa
lapsen ympärille ja puhella rauhoittavasti, esimerkiksi kertoa ponista, mitä se
on syönyt aamiaiseksi jne. sekä kysellä lapselta vastaavaa. (Young, 1999, 105–106).
Olen aikaisempien asiakkaiden kanssa kokeillut erilaisia hierontamenetelmiä
rauhoittaakseemme hevosta. (Tellington-Jones, 2004, 10, 14, 20 ) ja ajattelisin
että samat itseapu-menetelmät sopisivat ratsastajallekin. Ihmiselle, kuten
hevoselle ylähuulen, kaularangan alaosan, selkärangan ja korvanipukoiden
hieromisella on rauhoittava vaikutus
(Williams, 1999, 9).
Alle
12-vuotiaat lapset ovat yleensä rohkeita, mutta säikähtävät helposti liian
vaativia tilanteita kohdatessaan. (Zetterqvist Blokhuis (2004, 82). Lapselle
voi myös omat hyvää tarkoittavat vanhemmat koitua ongelmaksi. Joko he voivat
siirtää oma jännityksensä tai pelkonsa lapseen, tai sitten he haluavat nähdä
suurempaa edistymistä ja ovat kriittisiä lasta kohtaan, eivätkä anna hänelle
työrauhaa (Williams, 1999, 77). Pelkäävällä tai jännittävällä nuorella tai
aikuisella asiakkaalla saattaa olla erilaisia syitä pelkoon tai jännitykseen. Jännittäminen
voi olla positiivista, asiakas on innostunut uudesta asiasta, mutta häntä
jännittää koska asia on uusi ja odottamaton. Tämä jännitys usein laukeaa kun
päästään toimimaan ja tekemään. (Young, 1999, 109). Asiakas voi myös pelätä
”mokaavansa”, tekevänsä virheitä. Hän asettaa itselleen liian korkeita
odotuksia edellytyksiinsä nähden, kokeet ympäristön odotukset kovina, pelkää
muiden suhtautumista, ja kasvojen menettämistä. (Löfgren, 2009, 46, 59-51;
Williams, 1999, 93). Pelko voi myös johtua eläinpelosta, asiakas pelkää hevosia
ylipäänsä, niiden kokoa, voimaa ja arvaamattomuutta. Pelko voi olla toimintaa
haittaava, riippumatta pelon syystä tai miten se ulkopuoliselle näyttäytyy.
Vaikka pelko on yksilöllistä, se mitä toinen pelkää voi olla täysin neutraalia
toiselle, niin on myös tilanteita missä asiakkaan tai hevosen pelästymistä
voidaan ennakoida. (Williams, 1999, XV).
Hevosten
kanssa toimivilla on joitakin yleisiä pelkoja. Hevosta ajava voi pelätä hevosen
pillastuvan ja juoksevan metsään, hän voi pelätä että kärryt irtoavat tai että
hän putoaa kärryiltä selälleen ja loukkaa takaraivonsa tai selkänsä. Nuori
käsittelemätön hevonen, varsaa puolustava tamma ja uhoava ori voivat yllättää
kokeneemmankin hevosihmisen. Tavallinen pelko ratsastajalle on ajatus
putoamisesta, loukkaantumisesta tai pelko että jotain odottamatonta tapahtuu,
mitä ratsastaja ei hallitse. Hevonen voi ns. ryöstää, nousta takajaloilleen,
pukittaa, peruuttaa ojaan, pelästyä jotakin niin että ratsastaja pelkää
menettävänsä hallinnan. Edellinen pelko perustuu omiin ajatuksiin tai
mielikuviin, mutta pelko voi myös perustua vanhoihin huonoihin kokemuksiin tai
onnettomuuksiin, jolloin ratsastaja on voinut jäädä roikkumaan jalustimesta,
hevonen on pillastunut, noussut pystyyn tai pukitellut maastossa. Täten pelko voi syntyä myös kokeneella
ratsastajalla. Hän on voinut kokea vaaratilanteita maastossa tai esteillä ja
pelko on voinut eskaloitua niin paljon että vaaratilanteet pahenee. Kokeneelle
ratsastajalle tämä voi olla kova paikka hyväksyä, mikä sinänsä johtaa siihen
että toipuminen pitkittyy. Usein myös talliyhteisö ja valmentajat vaikuttavat
siihen salliiko ilmapiiri pelon hyväksymistä ja työstämistä. Usein vasta-alkaja
pelkääkin vähemmän kuin hevosomistaja, joka on kokenut monenlaista. (Löfgren,
2009, 85-86). Ongelma muodostuu laajemmaksi hevosen herkkyydestä johtuen.
Pelkäävän asiakkaan lihakset jännittyvät, kädet voivat olla kovat ja polvet
puristaa hevosta, jolloin sen on epämukava liikkua. Hevonen aistii myös pelon,
keskittymättömyyden ja reagoi itsekin jännittämisellä ja voi säikkyä enemmän.
Hevonen aistii että asiakas pelkää, mutta ei ymmärrä mitä. Hevonen ei
tietenkään ymmärrä että asiakas pelkää hevosta itseään, vaan seuraa ympäristöä
valppaasti huomatakseen vaaran. Tämä pätee myös toisinpäin, hevonen voi
säikäyttää ratsastajan pelollaan (Williams, 1999, 117).
Kun kohtaa
pelkäävän ja jännittävän asiakkaan, ohjaajan rauhallisuus ja luottavan
ilmapiirin luominen on tärkeää. Tämä sisällyttää myös hevosen luottamusta
ohjaajaan. Pelon työstämistä helpottaa jos asiakas voi luottaa siihen että
ohjaaja ei saata häntä pelottaviin tilanteisiin. Usein vaatimustason
alentaminen hyödyttää asiakasta, vaikka asiakas olisikin taitava ratsastaja. Myös
asioiden tekeminen eri lailla voi johdattaa ajatukset muualle, kun asiakas ei
yhdistä tehtävää omaan pelkoonsa. Hanketyössä tapasin asiakkaita joille
laukkaaminen, satulannarusta kiinnipitäminen tai avuttomuuden tunne oli
muodostunut ongelmaksi. Näihin asiakkaisiin sovelsin yllä mainittuja ajatuksia.
Itselläni on myös kokemusta pelosta omalla hevosella ratsastamisesta pellolla
ja tämän jännitystilan työstämisestä. Kokemukseni mukaan ohjaajan kannattaa
kerran seurata asiakkaan käyttäytymistä jo tallista lähtien, vaikka asiakas
olisi määritellyt ongelman yksityiskohtaisesti ratsastukseen tai muuhun
liittyväksi. Tämä auttaa osoittamaan asiakkaan vahvuuksia, sekä huomioimaan
koska asiakkaan jännittäminen alkaa ja miten se vaikutta hänen tekemiseen ja
lopulta hevoseen. Toiseksi tehtävät on suunniteltava tarkkaan. Toiminta voidaan
suunnitella niin että se sisältää määrättyjä rutiineja, ohjeet tulisi olla
erittäin selkeitä, ja tarkasti määriteltyjä. Toiminnan alkuun valitaan helppoja
tehtäviä nostamaan itsevarmuutta, esimerkiksi edellisen kerran onnistumisten kertaamista.
Tämän jälkeen annetaan mahdollisuus uusien ajattelutapojen luomiseen ja
oppimiseen. Täten voi esimerkiksi pyrkiä harjoittelemaan asioita erittäin
laadukkaasti ja tietoisesti. Esimerkiksi pilkkomalla tehtävät pieniin osiin ja
puhumalla tehtävä ääneen. Tällöin huomio siirtyy tehtävään, tunteiden asemasta.
(Löfgren, 2009, 64). Esimerkiksi asiakas joka ei uskalla päästää irti
satulasta, voi tehdä harjoitteita käynnissä niin kauan että hänessä syntyy halu
kokeilla muuta. Asiakkaan täytyy voida luottaa siihen että ohjaaja ei ohjaa
häntä tilanteeseen missä hän ei pärjää.
Hankkeessa
olleet pelkäävät ja jännittävät asiakkaat saivat joka kerta tehtäväkseen hoitaa
sekä 1) taluttaa hevosta, 2) käydä läpi oman kehonsa tuntemukset ja 3)
tunnustella hevosen kehoa ja liikkumista määrätyn kaavan mukaan. Taluttamisen
tarkoituksena oli rentouttaa ratsastaja ennen selkään nousua, häntä hiukan
fyysisesti rasittamalla, sekä eri harjoitteiden kautta lisätä ratsastajan ja
hevosen välistä kommunikaatiota ja yhteistyötä, tavoitteena tarkkuus
siirtymisissä, käännöksissä ja tempossa). Toisaalta ratsastajan täytyy ymmärtää
että vastuu hevosesta kääntyy nyt häneen, eikä hän voi odottaa että joku
ulkopuolinen saa hevosen tekemään asioita. (Young, 1999, 96). Tässä täytyy
kuitenkin huomioida hevosen koko ja luonne suhteessa lapsiratsastajaan. Pienet
lapset vaikuttavat pelkäävän enemmän hevosen taluttamista, kuin selässä
istumista. Aikuiset osaltaan kokevat turvallisuuden tunnetta maasta käsin,
verrattuna tilanteeseen jossa heitä kannetaan ympäriinsä. (Williams,1999, 7).
Jos tässä vaiheessa ilmaantuu ongelmia hevosen ja ratsastajan kommunikaatiossa,
aikuinen usein hyötyy ja pitää maasta käsin työskentelystä. Maasta työskentely
on laaja aihe, siihen kuuluu mm. takaa-ajo, juoksuttaminen, agility,
talutusharjoitukset, erilaiset harjoitukset kuten Intialainen peitto, ihmisen
kehonkielen vaikutus hevoseen, (Williams, 1999, 126-128) sekä ihmisen tulkinta
hevosen kehonkielestä.
Ratsastajan
kehon läpikäyminen suoritettiin hankkeessa CR-ratsastuksen perusajatuksen
mukaan (Swift, 2002) sekä erilaisia venyttelyliikkeitä (Vaarula, 2006). Tähän
kuuluu tietoisuus omasta kehosta, rentoutuminen ja tasapainoinen istunta.
Lapsille on tyypillistä että he jännittävät ylävartaloaan ja käyttävät käsiään
ja aikuisille taas että he pusertavat istunnallaan (Williams, 1999, 7), mikä
vaikeuttaa hevosen liikkumisen. Lapsi toisaalta pyörähtää helpommin alas kun
esimerkiksi poni äkillisesti vetää pään alas.
Hevosen kehon
läpikäyminen, tarkoittaa lähinnä suoruuden ja kuuliaisuuden tarkistamista.
Vasta tämän jälkeen aloitettiin päivän tehtävät jotka tehtiin yhtä
rauhallisesti ja ajatuksella. Zetterqvist Blokhuis (2004, 65-66) muistuttaakin
että jokaisen opettajan tulisi antaa ratsastajan tarkistaa ett hevonen vastaa perustavan
luontoisiin apuihin, eteenpäin, pidättävät ja kääntävät avut.
Yleisesti
aikuisen asiakkaan kunto huonompi kuin lapsen, lihakset ja jänteet ovat
kireämmät ja aikuisilla on yleensä enemmän kulumia. Tällä hetkellä kuitenkin
tilanne täytyy arvioida yksilöllisesti, asiakkaiden viettämänsä aika
tietokoneen ääressä istumisessa voi vaihdella suurestikin, oli sitten kyseessä
lapsi tai aikuinen. Kun lihakset ja jänteet ovat kireät kestää aikansa, ennen
kuin lihakset lämpenevät ja aikuinen pystyy istumaan syvälle satulaan.
Aikuisille sopiikin yleensä hidastempoisemmat ja pidemmät toimintatunnit,
joissa on keskusteleva ilmapiiri. (Zetterqvist Blokhuis, 2004, 94-95). Asiakas
lähetettiin esimerkiksi välillä kierrokselle miettimään käsiään, istuinluitaan,
katsettaan, mikä myös lisäsi asiakkaan läsnäoloa. (Townley, 2003, 28).
Tehtävien kertominen ääneen hevoselle voi myös olla hyödyllistä (Löfgren, 2009,
41). Tällöin ajatukset pysyvät paremmin koossa, on pakko hengittää ja puhuminen
rentouttaa. Puhuessa tehtävistä tulee yhteisiä. Puhuminen luo myös
yhtenäisyyttä hevosen ja ratsastajan välillä. Asiakasta voi kannustaa kertomaan
hevoselle mitä ei voi kertoa ihmiselle. Hevonen kuuntelee ja pitää tiedon omana
tietonaan. Muutenkin hevostoiminnassa tulee yllyttää asiakkaita puhumaan
hevosilleen ja yhteyden luomiseen puhumalla, mutta myös koskettamalla ja
tuntemalla lämmön ja pehmeyden sekä katsomaan syvälle silmiin (Young, 1999, 95).
Maastossa
pelkäävä voi ratsastaa tehtäviä kotitiellä ja laajentaa reviiriään pikkuhiljaa.
Jos pelko palaa siirrytään edellisen tehtävään. Löfgren (2009, 89) varoittaa
ottamasta liian suuria askeleita ratsastuksessa, koska loukkaantumisen vaara on
suuri. Pääasia että työstää asiaa
rauhassa. Tämä on kuitenkin tapa ottaa pelosta niskaote ja tehdä jotain, suurin
vaara pelkäämisessä on nimittäin passivisuus eli että pyrkii välttämään
pelottavaa asiaa. Joskus voi olla tarpeen kokeilla myös muita tapoja
kuntoutukseen, esimerkiksi käyttäytymisterapiaa, hypnoosia tai psykoanalyysiä
(Williams, 1999, 118-124). Myös kilpaurheiluvalmennusmetodeista voi löytää
ideoita keskittymiseen ja rauhoittumiseen.
Voi esimerkiksi puhua itselleen käänteisesti, esimerkiksi kun tunnet
pelkoa sanot itsellesi että tunnet itsesi rohkeaksi. Yhteisö voi myös olla
voimaannuttava. Kun tuntee kuuluvansa johonkin ryhmään ja siellä jakaa
pelkonsa. Joku voi hyötyä tiimiajattelusta, jos yksinolo pelottaa. (Williams,
1999, 205-). Pelko voi myös johtaa
aggressiiviseen käyttäytymiseen hevosta tai ohjaajaa kohtaan.
Aggressiivisuudesta seuraavaksi.
Aggressiivinen ja uhmaava asiakas
Aggressiivisuus
voi kuten aikaisemmin mainittiin johtua pelosta, turhautumisesta, mutta myös
asenteesta tai opitusta tavasta reagoida. Asiakas voi myös olla surullinen,
vihainen tai ärtynyt päivän aikaisemmista tapahtumista, jotka eivät välttämättä
liity tallitoimintaan mitenkään. Tämä olisi hyvä tiedostaa ennen toiminnan
aloittamista (Williams, 1999, 68). Yhteinen matka tallille, kahvihetki
tallituvassa tai rupattelu parkkipaikalla voivat auttaa ohjaajaa ennakoimaan
asiakkaan päiväkuntoa ja hevosten luo olisikin suositeltava mennä vasta kun
asiakas on rauhoittunut ja tallitoimintaa positiivisesti odottavassa
mielentilassa. (vrt. Williams, 1999, 68).
Sosiaalipedagogisessa
hevostoiminnassa jossa äidit ja lapset muodostavat ryhmän, voi esiintyä
pelkoja, kuten aikaisemmin mainittiin, mutta myös aggressiivisuutta. Lapsi voi
kiukutella ja käyttäytyä aggressiivisesti tai alentavasti äitiään kohtaan. Tämä
tuli esimerkiksi ilmi komentamalla ja käskyttämällä, vaatimalla mahdottomuuksia
(esimeriksi välipalaa), puhumalla alentavasti ja kritisoimalla. Vanhempien ja
lasten välinen suhde osoittautuikin haastavaksi tallitoiminnassa. Tunteet
näyttävät nousemaan pintaan. Kokemukseen, kirjallisuuteen ja haastatteluun
perustuen tulin siihen tulokseen että lasten ja vanhempien yhteistoiminta
vaatii oman paneutumisensa ja suunnittelunsa. Yhdessä tapauksessa äiti paneutui
yhteistoiminnalliseen rooliinsa ja valmistautui tehtäviin etukäteen jolloin
yhteistyö olikin sujuvampaa.
Kun aggressiivisuus
johtuu pelosta se on usein hätääntynyttä ja tiedostamatonta. Asiakas vetää
ohjista, potkii tai lyö hevosta ilman selkeätä päämäärää. Tilanteesta voi
muodostua vaarallinen koska se hätäännyttää hevosen. Tällöin on tärkeätä että
asiakas ymmärtää tapahtumaketjun ja sen seuraukset. Tällaisten tilanteiden
luomista tulisi ehdottomasti välttää, koska ne ruokkii pelkoa, eikä niitä
myöskään ohjaajana tule hyväksyä.
Keltaisen
maneesin seinälle Strömsholmassa on kirjattu: ”Där konsten slutar tar våldet
vid” (Zetterqvist Blokhuis, 2004, 67). Missä taito loppuu, sieltä väkivalta
alkaa. Tämä voikin olla jo kokeneemman turhautuneen asiakkaan ongelma.
Suorituspaineet ovat korkealla ja halu suorittaa on kovempi kuin taitojen taso.
Turhautuminen voi johtaa hevosen rankaisemiseen tai syyttämiseen. Syytä voidaan
myös hakea ympäristöstä, ohjaajasta, kavereista ym.
Lapsikin voi
turhautua jos ratsastus ei suju niin kuin on on ajatellut. Tavallinen tilanne
lapselle onkin että hevonen jää kieriskelemään kentän keskelle, rupeaa syömään
ruhoa kesken tehtävää tai ei pysähdy/liiku. Jos lapsen reaktio on suhteettoman
vahva voi taustalla piillä muita ongelmia. (Zetterqvist Blokhuis, 2004, 87).
Esimerkiksi jos lapsi rupeaa itkemään, vapisemaan tai saa raivokohtauksen siihen
usein liittyy muutakin kun pelkkä hevoseen liittyvä ongelma. Ohjaajan kannattaa
kuitenkin varmistaa että tehtävä ei ollut liian vaikea ja lapsi on joutunut
mahdottoman tehtävän eteen. Lasten kanssa kannattaakin leikkiä paljon,
esimerkiksi antaa heidän ratsastaa ilman satulaa, kokeilla agilityä, jumpata
hevosen selässä, leikkiä sirkusta ja ”Seuraa johtajaa”, ratsastaa
keppihevosilla ja laulaa (vrt. Zetterqvist Blokhuis, 2004, 89-90, Young, 1999,
109).
Sosiaalipedagogisessa
hevostoiminnassa ohjaaja voi myös kohdata asiakkaan jonka empatiakyky on
vähäinen, jota on kohdeltu väkivaltaisesti lapsena tai kiusataan esimerkiksi
koulussa. Jos empatiakyky on vähäinen ongelmat voivat olla laajemmat ja asiakas
voi tarvita moni-ammatillista apua. Jos ongelma on asenteellinen siihen pystyy
vaikuttaman oppimisen ja tiedostamisen kautta. Oppimalla tiedostamaan
reaktionsa ja ottamalla vastuuta tunteistaan (Löfgren, 2009, 45) voi saada
laajempi näkökulma ja oppia uutta. Tässä voi myös olla kysymys autoritäärisestä
johtamistyylistä. (Löfgren, 2009, 39). Asiakas näkee hevostelussa
valtataistelun ja pyrkii dominoimaan. Hevoselle täytyy osoittaa paikkansa keppi
tai porkkana periaatteella. Tässä ajatusmaailmassa on voittajia ja häviäjiä ja
hevonen on vastapeluri.
Uhkarohkea ja rohkea asiakas
Lapsi voi olla
uhkarohkea tiedostamattaan, jolloin suurin syy on kokemattomuus ja vähäinen
elämänkokemus. Yleensä alle 6 vuotias lapsi ei pelkää mitään, lapsi voi
esimerkiksi ilmoittaa osaavansa ratsastaa parin ratsastuskokeilun jälkeen (Zetterqvist
Blokhuis, 2004, 87) vaikka todellisuudessa ei osaakaan. Toisaalta 10-12
vuotiaat lapset toivovat jännitystä ja vaihtelevuutta hevostoimintaan
(Zetterqvist Blokhuis, 2004, 67) ja he voivat pitkästyä jos tehtävät ovat liian
”lapsellisia” tai vaatimattomia heidän mielestään.
Rohkea lapsi
voi myös olla ylivilkas.
Ylivilkas asiakas jolla on vaikeuksia
toiminnan säätelyssä
Ylivilkas
lapsi voi vaikuttaa erittäin rohkealta. Hän haluaa kokeilla kaikkea ja tuntuu
että hän on kaikkialla. Hän on juossut hevosten luo ennen kuin vanhemmat
ehtivät ulos autosta, hän kokeilee kulkeeko sähkö laitumien langoissa, miltä
lantala tuntuu jalkojen alla, kuinka syvä oja on. Ratsastaessa hän pyörii
hevosen selässä, seuraa muita, kuuntelee kaikkia ja haluaa toimia. Hanketyössä
koettiin että vanhempien läsnäololla oli vaikutus toimintaan. Kun ohjaaja ja
vanhempi olivat yhdessä perehtyneet tavoitteisiin ja sisältöön, vanhempi pystyi
vaikuttamaan lapseen ja olemaan se ylämääräinen silmäpari. Jos vanhempi oli
”katsova osapuoli” tai oli kiinnostunut hevosista mutta ei sisäistänyt
toiminnan tavoitteita, syntyi ristiriitatilanteita, esimerkiksi lapsen uhmaa ja
kiukuttelua. Tällöin ohjaajan oli helpompi toimia ilman vanhempien läsnäoloa.
Hanketyöhön
osallistunut vilkas lapsi keskittyi parhaiten kun hän sai tarpeeksi sopivat
haasteet. Talutuksessa hän oli usein levoton, mutta kun hän sai ratsastaa ilman
taluttajaa, hänen kommunikaatio hevosen kanssa parani huomattavasti. Hän ei
myöskään kokenut hevosen pelkoa, vaikka hevonen ei tiennyt mihin mennä ja
käveli omaa reittiään. Tällöin hänelle selvitettiin että jos hän keskittyy
muuhun, muiden ratsastajien seuraamiseen tai ympäristöönsä, hevonen ei tiedä
mihin mennä ja joutuu itse tekemään päätöksensä. Periaatteessa hän myös jättää
hevosensa yksin. Tässä tapauksessa, missä oli sopiva hevonen käytössä,
irtipäästäminen aikaisessa vaiheessa toimi paremmin kuin taluttaminen.
Pieni ja fyysisesti heikko asiakas
Pienet lapset,
noin 4-6 vuotiailla on usein luonnollinen ja rento istunta. Heidän tasapainonsa
vaikuttaa hyvältä ja heidän on helppo mukautua hevosen liikkeisiin. He ovat
kuitenkin fyysisesti suhteellisen heikkoja ja voivat pudota kaulan yli kun
hevonen pysähtyy tai pudota kun hevonen kääntyy. (Zetterqvist Blokhuis, 2004,
83). Terapiavyö ja lammastalja osoittautuivat hyviksi pienille lapsille.
Terapiavyön kahvoista saa tukevan otteen ja taljan nurja puoli on hieman
karhea, mikä estää liian helpon liukumisen.
Matkustava asiakas
Joillakin
hanketyön asiakkaana olleilla oli vaikeuksia ottaa johtavan ihmisen rooli
hevosten kanssa. He vaikuttivat haluavan tulla niin sanotusti kannetuksi
(vertaa lapsen kanniskelua aikuisen sylissä). Tämä voi osaltaan johtua monesta
asiasta, esim raskaasta elämäntilanteesta mikä
voi johtaa voimattomuuteen, mutta voi myös johtua tottumattomuudesta
ottamaan vastuuta (vertaa ”curling” vanhemmat). Näissä tapauksissa pyrin
selvittämään kummasta on kysymys. Voimattomalle asiakkaalle tarjosin hevosen
kantavaa syliä ja tottumattomalle johtajalle pyrin motivoimaan argumentoimaan
miksi ihminen johtaa hevosta eikä päinvastoin (esim kuvitteellisin esimerkein
hevosen käyttäytymisestä liikenteessä).
Lopuksi
opiskelija teki pari yleistä huomiota asiakkaistaan: a) Opi tuntemaan lapsi
itse. Vanhemmat voivat määritellä lapsen sosiaalisen käyttäytymisen, sekä
lapsen hevoskokemuksen omista lähtökohdistaan. Lapsi voi olla tallilla ja
hevosten kanssa rohkeampi, ujompi, puheliaampi tai hiljaisempi kuin vanhemmat
hänet kokevat. Hevoskokemus ja osaaminen ovat myös tulkinnanvaraisia. Tämä tuli
ilmi kun vanhemmat tilasivat kuusi vuotiaille lapsille hevostoimintatunnin ja
myös yläkoululaisten omassa arvioinnissa hevoskokemuksestaan. b) Ryhmän sosiaalinen kanssakäyminen voi
yllättää, varsinkin vieraitten nuorten kanssa. Eläinkerhon sosiaalinen toiminta
onnistui yli odotusten. Pitkän taximatkan aikana tultiin tutuiksi ja ryhmä
toimi hyvin yhteen. Syksyllä kahdeksasluokkalaiset ikävöivätkin
yhdeksäsluokkalaisia, jotka olivat vaihtaneet koulua, eikä ryhmähengestä enää
tullutkaan samanlaista. Tässä kerhoryhmässä kerholaisten hengen luojaksi
tulikin yhdeksäsluokkalainen sosiaalinen ja vastuullinen oppilas jonka opettaja
tunsi hyvin. Ryhmä olisikin voinut olla erilainen, esim. kilpailuhenkinen,
vilkas ja vastuuton, ylimotivoitunut tai apaattinen.
4.3. Lähde
analyysi
Oman kehityksen tutkiminen on antoisaa ja avartaa
oman ajattelun. Ongelmaksi muodostuu tutkimusmateriaalin vähäinen lähdemäärä.
Toisaalta lähde voidaan katsoa oikein tulkituksi, koska tutkija ja tutkittava
ovat sama henkilö. Tutkimuksen luotettavuus voidaan tällöin todeta suhteellisen
hyväksi.
4.4. Tulokset.
Harrastajasta ammattilaiseksi
Tämän
työn tuloksiin pohjautuen voidaan päätellä että konstruktivistinen ja sociokonstuktivistinen
oppiminen sopi opiskelijan persoonallisuuteen. Hanketyö mahdollisti myös
käytännöstä oppimisen (pragmatismi). Hevosharrastajan kehittyminen sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan ammattilaiseksi voidaan tämän työn mukaan nähdä sisältävän neljä
osa aluetta; tieto, taito, henkilökohtainen kasvu ja professio. Tieto sisältää oman
esiymmärryksen tiedostamisen sekä uuden tiedon konstruoimisen. Tieto sisältää
sosiaalipedagogiikkaa, hevostietoa ja hallintotietoa. Taito sisältää käytännön
osaamista ja uuden oppimista liittyen sosiaalipedagogisen hevostoiminnan
taitoihin, hevostaitoon ja omiin sosiaalisiin taitoihin. Tieto ja taito yhdessä
muodostavat käytännön ja teorian kohtaamisen, analyyttisyyden ja tutkivan
asenteen. Oppiminen ja kokemukset tulee kirjattua, reflektoitua ja nostettua
tietoiseksi. Itsetuntemus, itsetietoisuus,
tavoitteellisuus, järjestelmällisyys, henkinen kehittyminen sekä
yrittäjyyskasvatus muodostavat henkilökohtaisen alueen. Kaikki sosiaalipedagoginen
mitä haluaa muille opettaa tai ohjata pätee myös itseen. Sosiaalipedagoginen
hevostoiminta on ikuista oppimista itsestään ja itse toiminnasta. Myös omien
rajojensa ymmärtäminen, oman tämänpäiväisen osaamisen hyväksyminen, omien
virheiden ja puutteiden hyväksyminen vahvistaa itsetuntemusta. Profession
kehitys muodostuu yhdistyksen toiminnasta, verkostoitumisesta ja tutkimuksesta.
5. JOHTOPÄÄTÖKSET
Tämän työn
johtopäätökset ovat että sosiaalipedagogisen hevostoiminnan koulutus antaa harrastelijalle
laajemman näkökulman aiheeseen, sekä tietoa että oppimismahdollisuuksia. Työstä
tulee ammattimaisempaa, lähempänä professiota, kun harrastaminen. Koulutus tuo
myös opiskelijalle varmuutta ja jämäkkyyttä toimintaa tietotaidon kasvaessa
sekä muiden reunaehtojen kuten yritys- tai yhdistystoiminnan muodostuminen,
toiminnan vakuutukset tulevat kuntoon sekä hallinnollilleen puoli veroineen ja
tilinpäätöksineen selkiintyy.
POHDINTA
Tämä työ on suhteellisen haasteellinen yritys tutkia
laajaa ja monipuolista aihetta. Aihe luo
monta mahdollisuutta, joten monessa vaiheessa oli tutkiminen jätettävä kesken. Toivon
kuitenkin että tämä työ tuo näkökulmia tuleville opiskelijoille sekä
koulutuksen järjestäjille, sosiaalipedagogiselle hevostoiminnan yhdistykselle
sekä kyseisen ammatin kehitystyölle.
LÄHTEET
Andersson, Ingrid Furberg, Lena & Gyllensten, Lotta
(2007). Nuoren ratsastajan opas.
Kustannus-Mäkelä Oy:Tanska
Anttila, P. (2000). Tutkimisen taito ja
tiedon hankinta. Akatiimi: Hamina
och mental träning. Svartbergs Hundkunskap:
Alunda.
Hyvätti,
Nina. (2002). Talliyhteisöstä potkua elämään – syrjäytyvä nuori
talliyhteisössä.
Okulov,S.
Koukkari, K. (toim.). Ratsastuspedagogikasta sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnaksi – sosiaalipedagogisen hevostoiminnan perusteet
ja sovellukset täydennyskoulutuksen kokemuksina. Kuopion yliopisto. Koulutus ja
kehittämiskeskus. Tutkimuksia ja selvityksiä 7/2005. Aducate: Kuopio
Zetterqvist
Blokhuis (2004). Pedagogik för ridlärare. Strömsholmsmetoden. Tryckpartners:
Västerås
Kaarela,
J. (2002). ”Juokse sinä humma, kun taivas on tumma…” Sosiaalipedagoginen
hevostoiminta lastensuojelun sosiaalityön
avohuollon tukitoimena. Okulov,S. Koukkari, K.
(toim.). Ratsastuspedagogikasta sosiaalipedagogiseksi
hevostoiminnaksi
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan
perusteet ja sovellukset täydennyskoulutuksen
kokemuksina. Kuopion yliopisto. Koulutus
ja kehittämiskeskus. Tutkimuksia ja selvityksiä
7/2005.
Aducate: Kuopio
Kivinen, M. & Hellgren, J.(2007). Toimiva talli. Opas SRL:n hyväksymien
tallien pitäjille.
Suomen
ratsastajanliitto ry.
Kjäldman, R. (2002). Putosin koulusta, nousin
ratsaille – ratsastuspedagoginen lähestymistapa
koulupudokkaiden yksityisopetuksessa. Okulov,
S. Koukkari, K. (toim.).
Ratsastuspedagogikasta sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnaksi –
sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan perusteet ja
sovellukset täydennyskoulutuksen kokemuksina. Kuopion
yliopisto.
Koulutus ja kehittämiskeskus. Tutkimuksia ja selvityksiä 7/2005. Aducate:
Kuopio
Koistinen, K. (2002).
Hevostoiminta ehkäisemään lasten ja nuorten syrjäytymistä. Okulov,S.
Koukkari, K. (toim.). Ratsastuspedagogikasta
sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnaksi –
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan perusteet
ja sovellukset täydennyskoulutuksen
kokemuksina. Kuopion yliopisto. Koulutus ja kehittämiskeskus.
Tutkimuksia ja selvityksiä
7/2005. Aducate: Kuopio
Kuluttaja virasto (2004). Kuluttajaviraston ohjeet
ratsastuspalveluiden turvallisuuden
edistämiseksi. Kuluttajaviraston julkaisusarja 4/2004.
Luhtaniemi,
T. (2002). Sosiaalipedagoginen hevostoimintaryhmä perheneuvolapsykologin
asiakastyössä. Okulov,S. Koukkari, K.
(toim.). Ratsastuspedagogiikasta
sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnaksi
– sosiaalipedagogisen hevostoiminnan
perusteet
ja sovellukset
täydennyskoulutuksen kokemuksina. Kuopion yliopisto. Koulutus ja
kehittämiskeskus. Tutkimuksia ja selvityksiä 7/2005.
Aducate: Kuopio
Luukkainen,
O. (2005). Opettajan matkakirja tulevaan. Ps-Kustannus:Juva
Löfgren, Cecilia (2009). Den inre ryttaren.
ICA-Bokförlag:Falun
Nyqvist, L. (2011). Luento:
Sosiaalipedagoginen teoria ja keskeiset käsitteet. Ypäjällä
18.3.2011.
Okulov,S.
Koukkari, K. (2005). Ratsastuspedagogiikasta
sosiaalipedagogiseksi
hevostoiminnaksi –
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan perusteet
ja sovellukset
täydennyskoulutuksen kokemuksina. Kuopion yliopisto. Koulutus ja
kehittämiskeskus. Tutkimuksia
ja selvityksiä 7/2005. Aducate: Kuopio
Raunio, S. (2005). Tallista tikapuut
tulevaisuuteen – talliyhteisö nuorten kasvun, kehityksen ja
hyvinvoinnin
tukijana. Okulov, S, Koukkari, K. (toim.) Ratsastuspedagogiikasta
sosiaalipedagogiseksi hevostoiminnaksi –
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan perusteet
ja
sovellukset täydennykoulutuksen kokemuksina. Kuopion yliopisto. Koulutus ja
kehittämiskeskus.
Tutkimuksia ja selvityksiä 7/2005. Kopijyvä: Kuopio.
Swift, Sally (2002). Centrerad ridning. En bok för ryttare på
alla nivåer. Wahlström &
Widstrand:
Netherlands.
Tellington-Jones, L. (2004). Hästmassage & markövningar med TTouch och TTeam. Ica
Bokförlag: Västerås.
Tellington-Jones, L. (2006).
Ridskola. Ica-bokförlag: Spanien.
Townley, A. (2003). Natural Riding. The Cromwell Press: Great Britain.
Tynjälä,
P. (2004). Oppiminen tiedon
rakentamisena. Tammer-Paino Oy: Tampere
Vaarula,
S. (2006). Ratsastajan kunto-opas.
Suomen Ratsastajanliitto ry.
Williams,
Moyra (1999). Understanding Nervousness in
Horse & Rider. Dah Hua Printing Press
Co: Hong Kong
Zetterqvist Blokhuis, Mari
(2004). Pedagogik för ridlärare.
Strömsholmsmetoden. Västerås
tryckpartners AB
Young, L. (1999). Teaching the
nervous Rider. In Understanding
Nervousness in Horse &
Rider. Williams, M. (toim.). Dah Hua Printing Press Co: Hong
Kong
Liite
1.
Ryhmä
|
Asiakas
|
Tavoitteet
|
Sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan sisältö
|
Tapaamis-paikka
|
Tapaa-mis-
kerrat
|
I
|
Äiti,
lapsi
|
Toiminnan
säätely
Keskittyminen
|
Hevosen
hoitoa
Talutusharjoituksia
Jumppaa
Talutusratsastusta
Itsenäistä
ratsastusta
|
Yksityistalli
Ratsastuskoulu
|
4
|
II
|
Äti,
2
lasta
|
Keskittyminen
Pelonhallinta
Jännittyneisyys
Ongelmanratkaisu
Itsetuntemus
Itsehillintä
Johtaminen
Empatia
Vastuu
Kommunikointi
|
Hevosen
hoitoa
Talutusharjoituksia
Rentoutumisharjoituksia
Ratsastusta
|
Ratsastuskoulu
|
7
(+2)
|
III
|
2
äitiä,
2
lasta
|
Keskittyminen
Jännittyneisyys
Ongelmanratkaisu
Rohkeus
Itsehillintä
Empatia
Vastuu
Kommunikointi
|
Hevosen
hoitoa
Jumppaa
hevosen selässä
Talutusharjoituksia
Kimpparatsastusta
Keppihevosratsastusta
Ratsastusta
Pic-nic
hevosen kanssa
|
Ratsastuskoulu
|
5
|
Vanha asiakas
|
Nuori
tyttö
|
Päättäväisyys
Päämäärätietoisuus
Suunnitelmallisuus
Rohkeus
Omatoimisuus
Fyysinen
jaksaminen
|
Hevosen
hoitoa
Jumppaa
hevosen selässä
Talutusharjoituksia
Maastoratsastusta
Vapaa
juoksuttaminen
|
Yksityistalli
Ratsastuskoulu
|
5
|
Eläinkerho
|
5
nuorta
|
Yhteistyö
Yhteisöllinen
toiminta
Pelon
voittaminen
Törmäyttäminen
|
Hevosen
hoitoa
Poniagilityä
Koiraagilityä
Ratsastusta
|
Yksityistalli
Ratsastuskoulu
|
3
|
Kuvio 1. Hanketyön käytännön osuus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar