tisdag 9 januari 2018

Sjukhusundervisning

Marita Åström special lärare 14.4.1986

åk 1-9

1. Beteendestörningar

  • neurotiska ss ångest
  • beteenderubbningar (social anpassning)

Skolfobi
vanlig bland svenskspråkiga flickor

Anorexi
Barn som ska till skolhem går via sjukhusskolan

2. Orsaker och spridning av störningar  

Miljö eller arv?
1/4 barn är störda i Finland
16-20% finns i städerna
46.000 besökte klinik
62%  pojkarna är aggressiva
          flickorna är slutna
Av barn som blir skötta i tid tillfrisknar 70%


3. Terapimetoder


Samtalserapi
lärare, psykolog, kurator
funkar bäst med klassläraren

epilepsi, MBD, psykos värst i åtta års ålder?

Miljöbyte viktigt, för orsaken till problemen är ofta alkohol eller skillsmässa

4. Skolans roll 

(mål: socialt anpassade individer)
Sjukhus skolan tar hand om hela individen, inte bara kunskapen
Ofta under 1 års vistelser
Vanligtvis skolans prov

Sjukhusundervisning
  1. pedagogik
  2. läroplan
  3. stöder vården och haboliteringen (läraren ingår i expertgruppen bland vårdpersonal)
Sjukhusklasserna lyder under stadeden, skolnämnd och direktion

Speciallärarens arbete:
  • diagnosticerar
  • individuell undervisning (elevernas ålder och nivåer varierar)
  • eleverna har egna läroböcker
  • teamarbete med barnavdelningens personal, barn psyk
Elever med somatiska symptom
  • kommer ofta med taxi, buss eller promenerar
  • mentala symptom
  • diabetes (behöver psyk stöd)
  • epilepsi


Källor:

Marita Åström special lärare 14.4.1986 (kurs i specialpedagogik)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar