Lydnadsträning. Tottelevaisuustreenit.

Valpen i sitt nya hem

Pedagogista hevos- ja koiratoimintaa

Om oss

måndag 8 december 2014

Yttre företagsamhet

handlar om företagsamhet ur företagarsynvinkel

 

PRISSÄTTNING 

ur kostnadssynvinkel

Vad beror en varas pris på?

Direkta kostnader

  • tillverkning
  • förpackning

Indirekta kostnader

  • lagringskostnader
  • försäljningskostnader (reklam, löner)

Priset påverkas av (Prispolitik)

  • kostnad för produkt (se ovan)
  • konsumentefterfrågan
  • konkurrenter
  • samhället

 

MARKNADSFÖRING

Marknadsföringens arbetsuppgifter

1. Marknadsundersökningar (informationssamling och analys)
2. Marknadssegmentering (analys av olika delgrupper av konsumenter som kan utgöra målgrupper för marknadsföringen av en vara eller tjänst). Vem konsumerar produkten?  Vem köper? Vem besluter om köpet/konsumtionen? Vem behöver eller gör anspråk på produkten? Möter den konsumentens

  • fysiologiska behov?
  • säkerhets och trygghetsbehov?
  • tillhörighet och kärlek?
  • uppskattnings och prestigebehov?
  • behov att förverkliga sig själv?

3. Produktutveckling (utv av produkter som företaget anser sig kunns erbjuda spec grupper i enlighet med sin affärside och sina mål för verksamheten. Produkten kanske ändras med tiden, behoven förändras, konkurrenssituationen ändras.
4. Bearbetning av målgrupper (uppfylla målen för marknadsföringen)
5. Marknadsföra sig själv (marknadsföringsfunktionen och dess verks., samt ide till övriga instanser och organisationer). 

Marknadsföring är kommunikation

Opersonlig kommnikation

reklam, pr, artiklar i dagstidn och tidskrifter, intervjuer i press, media, kataloger m m 

Personlig kommunikation

personlig försäljning, pr-personal, möten, mässor, konferensser, utställningar
Ur: Calonius, Grönros, Lindqvist: Dagens marknadsföring.


Stark marknadsförig kan få oss att köpa produkter vi inte behöver, produkter (modekläder) som tär på miljön eller är farliga (mediciner som vi inte behöver)

 

Grundregler för marknadsföring 

förenligt med gällande lag,
socialt ansvar
god sed
spelar ej på rädsla och fruktan
                   övertro eller vidskepelse
                   på våld
får ej vilseleda
får ej missbruka forskningsresultat eller vet litteratur
får ej missbruka barns och ungdomars bristande erfarenhet, naturtrogenhet eller lojalitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar