Lydnadsträning. Tottelevaisuustreenit.

Valpen i sitt nya hem

Pedagogista hevos- ja koiratoimintaa

Om oss

fredag 5 december 2014

Konsumentfostran

definition av konsumentfostran
=livslång påverkan genom undervisning och annan informationsverksamhet

Mål
Fostran till medvetna, eftertänksamma och kunniga konsumenter


Uppgift 1: Egen garderob


1. Vilka basplagg behöver man egentligenn? 

  1. Fundera i grupp.
  2. Planera tillsammans en vettig garderob för en 14-åring.
  3. Lista antal/plagg en 14-åring behöver

  • Välj basstil (som du kan piffa upp till fest, men även använda vardags.
  • Välj en eller två färgskalor så att kläderna matchar
  • Fundera på accessoarer till kläderna; skor, väska?
  • Fundera på kläder som kan användas under en längre tid (ej ytmode, hög kvalitet)
  • Fundera på hur mycket tid du har att tvätta, hänga upp, stryka...


2. Vad kostar våra kläder?  Läs Lottas budget!

Välj en butik; modeaffär, specialbutik, varuhus eller market
Utgå från din lista. Räkna ut hur mycket pengar du behöver om du köper allt på en gång.


Kan du utnyttja säsong rea?

Kolla in elevernas resultat

3.  Produktinformation

 Välj ett plagg t ex vinterjacka  och ta reda på information, samt jämför med en liknande jacka i en annan butik (jämför t ex market och specialaffär)
  • pris
  • märke
  • detaljer
  • material
  • tillverkningsland
  • tvätt och skötselråd
  • service
  •  

4. Min egen garderob


  • Töm din garderob/klädhylla/klädlåda...
  • Vädra alla plagg
  • Planera en vettig ordning i garderoben
  • räkna dina plagg och sätt dem i hyllan
t ex
  • 8 sockor
  • 5 T- skjortor 
  •  
Fundera på
Hur länge håller olika plagg?
Hur länge använder du olika plagg?
Vad gör du med för små/stora/söndriga/nötta/omoderna... plagg?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar