Under hösten 2014 påbörjade vi ett fantasiklänningstema i åk 7.
Målen är
- fantasi och kreativitet
 - samarbete i grupp
 - mod och risktagning
 - ekologiskt tänkande och återanvändning
 - träna användning av symaskin (nya modeller för många)
 - fotografering, sminkning, posering
 
fantasi och kreativitet
- var och en skissade upp fantasiklänningar själva, vi var inte nöjda med det första självklara skisserna utan försökte söka djupare i fantasin.
 - skissningen var en kreativ process där man inte behövde bry sig om det skulle gå att tillverka plaggen eller inte
 
samarbete i grupp
- nästa vecka delades eleverna i grupper på 3-4.
 - eleverna tog fram sina skisser och visade dem till sin grupp
 - grupperna studerade skisserna och skissade upp en gemensam skiss med idéer av varandra
 
mod och risktagning
- nu gällde det att våga börja tillverka plagget
 - inga tekniska råd gavs, men alla källor är tillåtna, allt från böcker till it
 - alla konstruktionssätt är tillåtna, mönster får användas, man fick drapera direkt på modellen, återanvända gamla plagg...
 - testa, pröva, uppfinn eller "misslyckas" Allt uppmuntras!
 
ekologiskt tänkande och återanvändning
- mest rotade vi i restlådor, sökte i garderober, loppisar efter använda plagg...
 - vi funderade på vad som blir över i vardagen, kaffepåsar, tidningspapper, cd-skivor, karamellpapper, resttyger,
 - vi funderade om det finns det något i naturen vi kan använda?
 - vi kollade textilsalens många skåp, vad har vi mycket av? Vad håller på att bli gammalt (torka)? Vad har inte gått åt? Vi hittade tygfärger, tidningar, luciaglitter som gått sönder...
 - vi undvek in i det sista att köpa något eller att använda något nytt
 - vi kommer dessutom att återanvända klänningarna en gång till efter att projektet är avslutat
 
fotografering, sminkning, posering
- vi tänkte ut ett tema för varje plagg
 - planerade bakgrunden
 - funderade på poséer
 - fotade med iPad
 - liten videosnutt av varje plagg
 
| Medeltidsinspirerat. | 
| Åbo slott. | 
.jpg)







.jpg)





















